4) Nesmrtelné módní hity 1

769 89 86
                                    

{Historické romány}

Trochu teorie už jsme zvládli, teď je čas na konkrétní žánry.

~

Rozhodneme-li se psát historické romány, měli bychom si napřed vybrat dobu, v níž se příběh bude odehrávat, a něco si o ní zjistit.

Čím více se děj knihy blíží skutečnosti, tím lépe.

Malinko zde navážu na předchozí kapitoly, zejména na první díl Retro inspirace, kde jsem vám radila, jak okořenit jakýkoliv vztah mezi postavami, který se rozhodnete do svého příběhu použít.

Dále je dobrým zpestřením i nějaký ten konflikt v pozadí. Může se jednat například o křížové výpravy, bitvu králů o nějaké území, první nebo druhou světovou válku ...

Ale pro příběh může stačit klidně i boj hlavních hrdinů s tradicemi a předsudky převládajícími v jejich společnosti.

~

Ve stručnosti představím několik historických období populárních mezi Wattpad spisovateli. Třeba by mohlo něco z toho posloužit i jako inspirace:

Středověká Anglie/Francie.
Asi nejčastější námět historických románů nejen v opravdových knihovnách, ale i na Wattpadu.

Je to asi tím, že v tomhle tématu se celkem dobře orientují i začínající spisovatelé. Typicky středověké pevnosti, králové, udatní rytíři, krásné princezny, ale i hony na čarodějnice, popravy, ...

Tohle vše jde samozřejmě vztáhnout i na téměř jakoukoliv jinou evropskou zemi, třeba i Německo, ale Anglie a Francie jsou takovým „nesmrtelným módním hitem“.

Turecko za vlády sultána Sulejmána
Zřejmě za to může popularita seriálu Velkolepé století, jinak si tenhle trend moc vysvětlit nedovedu.

Ale tady už si potřebujeme zjistit o něco více informací, než např. u středověké Anglie a Francie. Protože jiný kraj, jiný mrav. A tady už je to opravdu vidět. Sultánský palác, harém s mnoha konkubínami, rivalita mezi vládcovými favoritkami, role islámského náboženství ve společnosti, ...

Tohle téma jsem také chtěla jednou zpracovat, akorát jen s tím rozdílem, že jsem místo jedné ze sultánových seriálových oblíbenkyň chtěla použít dceru fiktivního písaře židovského původu a do příběhu dát detektivní zápletku.

Jenže bohužel jsem to po třech předepsaných kapitolách vzdala, protože jednak nebyla odvaha na vydání, a jednak jsem na to ještě neměla rozvinutý styl psaní.

Ale třeba svým neúspěchem někoho potěším a dám mu dost „originální“ nápad.

Viktoriánská Anglie.
Tohle téma lze zpracovat různými způsoby, stejně jako příběhy ze středověku, ale nejčastěji se příběh točí kolem lordů popíjejících čaj, jejich věrných sluhů a krásných šlechtičen s gardedámami.

Dokonce z tohohle čerpá i jedno anime, co bych chtěla někdy zkouknout - Kuroshitsuji.

Podle fanfikcí na Wattpadu to vypadá moc krásně, jenom nemůžu nikde najít první díl počáteční série, jenom tu druhou a nějaké „bonusy“. Ach jo ... Ráda bych atmosféru devatenáctého století nasála hned od začátku, což se mi zatím nedaří ...

Druhá světová válka.
Hitler u moci, koncentrační tábory, pronásledování Židů, bombardování měst, nejisté vztahy hlavních i vedlejších postav ... Proč ne?

Výhodou tohoto tématu je, že krvavá řežba, tanky, plynové komory a udavačství jsou tady vlastně oprávněné.

Ještě jako třešničku na dortu dát nějaký milenecký pár a bude to ono ...

Jenomže je potřeba spousta informací, serióznost a určitá míra pesimismu.

Něčeho takového využívá třeba kniha Sophiina volba nebo, i když s mírným odlehčením, třeba italský film Život je krásný. Dalších příkladů z literatury i kinematografie se dá najít celkem požehnaně ...

~

Ale samozřejmě se historické romány dají psát i o různých zemích a dobách, které nejsou v přehledu popsány.

Na Wattpadu jsem čirou náhodou narazila třeba na pěkně napsaný samurajský příběh ze středověkého Japonska, i když byl spíš zařazen jako Fantasy než Historický román, ale i to, se myslím, počítá.

~

Ovšem platí, že čím exotičtější zemi si vybereme, tím hůře se budou shánět i informace.

Jako příklad uvedu svou knihu Stepsisters. Děj se odehrává ve dvacátých letech devatenáctého století, možná už na začátku třicátých, soudě podle popisovaných událostí.

Států se tu objevuje hned několik, ale mezi ty nejdůležitější pro vývoj příběhu patří Německo a Alžírsko. Snažila jsem se tu pracovat s rozdíly mezi křesťanskou Evropou a muslimským severem Afriky.

Navíc jsem tam vložila romantickou zápletku, tabu týkající se adopce královské dcery a do pozadí vpád francouzských vojsk na africkou půdu.

Informace se mi sháněly horko těžko, musela jsem si vypomoci poznámkami z dějepisného semináře a trochou vlastní představivosti.

Použila jsem i pár knih, jejichž hlavní myšlenku jsem přetransformovala tak, aby vše bylo v souladu s danou dobou.

~

Pár věcí na závěr (a pobavení):
• Lidé dříve vůbec neměli na sobě minišaty a upnuté džíny. Je třeba určitému historickému období přizpůsobit i módu.

• To samé platí i o jídle. Rozhodně si středověký vesničan neobjednával kuře z KFC. Ani šlechta.

• V minulosti se používala slova, která dnes už moc neznáme. Teď si bohužel nemohu na nic vzpomenout, ale rozhodně to nebylo: „Tý brďo, to je hustý!“ I na tohle se na Wattpadu dost hraje.

• Obyvatelé se dělili do různých společenských vrstev. A každá měla jinou módu, stravovací návyky i mluvu.

• Dříve děti rodičům vykaly. A manželé se k sobě též chovali uctivě.

• Ve vznešených kruzích se používají tituly jako „Vaše Veličenstvo“, „Výsosti“ atd. Ale i zde existují určitá pravidla.

• V příběhu se mohou občas vyskytnout prvky nadpřirozena. Ale třeba jenom ve snech a halucinacích postav.

Navíc může v ději vystupovat například i lékárník, kouzelník, kněz, věštkyně a podobně.

Ale u historických románů musí nutně převažovat surová fakta nad věcmi mezi nebem a zemí, takže jakákoliv magie by tím pádem měla být spíše v pozadí děje a třeba jako ukázka, že dříve lidé věřili v nadpřirozeno, takže například když měli nějaký problém, tak někoho takového kontaktovali. Ale jinak ne.

• Čím blíže určíme dobu, tím lépe. Třeba samotný středověk nikomu asi nic neřekne, ale když uvedeme, že příběh zasazujeme, dejme tomu, do čtrnáctého století, tak to už zní líp. Nejlépe však historické romány vypadají, když se děj knihy odehrává v konkrétním letopočtu.

~

Co dodat? Asi už nic ... Nebo přece jen něco? To snad ví jen Bůh ...

~

Příště napíšu první díl série Módní doplňky. Ale co to bude, nevím ani já. Tak asi bude další překvapení.

Ne, rozhodně mé ego nehodlá zuřit jako v Retro inspiraci, pro jistotu jsem mu pořídíla letenku na Havaj s pobytem v luxusním hotelu na dobu neurčitou. :D

Ale rozhodně budu vážná, jak se tomu u spisovatelských příruček sluší a patří ...

Móda podle WattpaduKde žijí příběhy. Začni objevovat