1) Alternativní styly 4

161 21 7
                                    

{Punková inspirace}

Asi si teď při pohledu na podtitul dnešní kapitoly říkáte, jakou tajnou drogu jsem si dala tentokrát. Že by ten Týnoušek vyměnil sladké květované kabátky a mikinky za punkový outfit? Vždyť se v tom zřejmě nebude cítit dobře!

Jenže punk v literatuře není jen o motorkářských bundách s nýty, kupách piercingů, vyholených hlavách a provokativních účesech. Může být i docela sympatický, až očka tráví volné chvíle hledáním inspirativních obrázků na Pinterestu.

Ono mezi punkovou módou a příběhy často existují tak propastné rozdíly, ani byste nevěřili, že se dvě různé věci označují stejným pojmem. Společné ale rozhodně mají jistou revoltu proti konvencím, řádu; příslušnost k určitému alternativnímu proudu, život na okraji společnosti, možná se během hlubšího průzkumu ještě něco najde. Zřejmě by se sem dala zařadit i rozličnost stylů, aneb není punk jako punk.

~

Při sestavování osnovy k tomuto článečku jsem váhala, co do ní zařadit – žánrů tohoto ražení totiž existuje velmi mnoho, na druhou stranu zmínit ty základní mně také nepřišlo ideální.

Zavítala jsem tedy na profil Wattpunk – mimochodem, jeden z oficiálních wattpadských profilů s mnoha seznamy čtení a knihami v nich přehledně rozdělenými do konkrétních kategorií, aby tu každý dokázal nalézt pouze takové čtivo, na nějž má zrovna náladu. Tam jsem nasbírala potřebnou inspiraci a vybrala přesně to, oč si kapitola žádala.

Dále mi pomáhala tetička Wiki, i když, být studentem na vysoké škole pod vládou leckdy konzervativních učitelů, zřejmě bych se někde v pokojíčku modlila, aby si vyučující mými pracemi za čerpání z Wikipedie náhodou nezapálili v kamnech.

Jenže samozřejmě i Wikinka přestala stačit, tak já znovu kontaktovala strýčka Googla a ten mne odkázal na pár zahraničních wattpad knih, kde jsem nalezla vše potřebné ihned po ruce.

~

Jestli vás literární punk zaujme natolik, že se jej rozhodnete napsat, s největší pravděpodobností svůj příběh poté zařadíte do Fantasy nebo Vědecko-fantastické. S oběma žánry si totiž tento tvoreček rád potyká, ať už formou fiktivních světů, vynálezů, dystopické atmosféry, nadpřirozena či čehokoliv jiného. Některé, spíše však ty specifičtější, knihy dají raději přednost nálepce Horor anebo Dobrodružné.

Ach, Wattpade, měl bys své „katošky" sestavovat trochu zodpovědněji, takhle jeden nikdy neví. :D

Každý punkový žánr zkrátka nese v názvu něco, podle nějž byste ho mohli přesně identifikovat, říct si, v jaké době (respektive prostředí) by se mohl odehrávat, jakou hlavní myšlenku obsahuje, které vynálezy vás tu určitě neminou, o čem v něm postavy budou konverzovat.

~

Před podrobným rozborem nyní namátkově něco vyberu: Kupříkladu sportpunk rozhodně bude aspoň trochu o sportu. V mythpunku zřejmě nastoupí inspirace mytickými příběhy i legendami.

A takový steampunk (steam = anglicky pára) obsahuje téměř kompletní balíček v podobě parních strojů či mašinek, mechanických strojků, dam v korzetech, viktoriánských elegánů, atmosféry devatenáctého století. Oproti tomu třeba cyberpunk zní celkem futuristicky, já si pod ním teda představuji výpočetní techniku včetně výrazného pachu sci-fi.

Teď ale dost „předkeců" a jdeme rovnou na věc. V následujících odstavcích vám předložím drobný „výcuc" punkových žánrů, navíc jsem se ke každému pro lepší představu kromě základní definice rozhodla také vypsat typické artefakty.

Móda podle WattpaduKde žijí příběhy. Začni objevovat