Mira mmandng wjah llaki itu tnpa brkelip.
"Adik! Hah, nk tmbus dh kau pndng Shah. Dh dh la tu,"Kata Ammar sparuh brbisik. Tkut pula dia adiknya malu nnti.
Mira trsentak lalu trtunduk mmndang menu makanan yg msih blum trusik. Buat tk tahu la tu, pdhal dlm hati hnya Allah yg thu btapa ggupnya dia. Nk trlompat jntung pun ada gamaknya. Hehehe.
'Nilah mamat yg papa tnjuk tu. Jgn je die ni kwan angah ngn along suda. Naya ak,' Detik hti Mira.
Ammar, Ammer dn Shah mngambil dduk. Shah mngambil dduk brhdpan dgn Mira. Mira jdi tk keruan.
'Kau ni dh knpa Mira? Slalunya kau tak mcm ni,' Marah Mira dlm hti.
Mira mmbuat muka seselamba yg mngkin. Dia mnarik nfas lalu mngambil menu d hdpn matanya. Shah pula tk lepas mmandang Mira yg mmbaca menu itu.
'Oh, ini la Mira. Lawa jugak adik Ammar ni. Comel je muka gelabah dia.'Bisik Shah d dlm hti smbil bibirnya tk lekang dari snyumnnya yg bole mmbuat hati smua wanita yg mmndang cair.
'Mamat d ade masalh otak ke apa? Dik tenung muka aku dh knpa? Ke muka aku yg cmot kot?' Kata Mira d dlm hti.
"Hah, dh dh la tu Shah. Klau kau tenung muka adik aku tu smpai esok pun kau tk mkn." Bisikan Ammar itu brjaya mngembalikn Shah ke alam nyata. Shah trsenyum smbil mngurut blakang lhernya.
Siapa pun yg mmandng Mira psti tk lpas. Wjah pan-Asia yg comel milik Mira itu boleh mmbuatkn jntung kaum llaki ggur mnyembah bumi.
'Haih, rugi siapa yg lpaskn Mira. Klau ak dpt dia ni, ak jnji ak tkkan lpas,' Jnji Shah d dlm hti.
Slesai memesan mknn, mreka pun brborak ssama mreka. Tba² iPhone7 mlik Ammer brbunyi mnta d angkt. Stelah mminta diri, Ammer mngangkt pnggiln trsebut d luar restran. Ammar mminta diri sbentr utk ke kreta krana trtinggal tlefon katanya.
Kini, tinggallah Mira dn Shah d meja itu. Msing² buat tk thu.
"Ehem," Shah brdehem memecah ksunyian meja mkn itu. Mira mmndang wjah Shah. Saat itu, bgai luruh jntungnya apabila anak mata Shah yg mnarik itu mnikam ank matanya.
Shah sbenrnya trut trpanah saat mata menggoda mlik Mira mnyapa pndngnnya. Pndngn mreka brtaut buat sketika. Mira yg mnyedari prkara itu lntas mmbuang pndng.
'Aduh, knpa la ak pndng mata dia. Tngok, kn dh malu,' Marah Mira kpda diri sndri d dlm hti smbil mnggosok dahinya yg lcin itu.
Shah trut sma mmbuang pndng ke luar restorn, acah² sdng mncri Ammer. Pdhal dlm htinya..brgetr jiwa llkinya mlihat Mira yg sdng cuba mnutup ggup.
Slesai sgala pmbyran, mreka pun mngambil haluan msing² utk ke tmpat krja.
TEPAT pkul 5 pda petng itu, Mira brgegas msuk ke dlm pjabatnya bgi mngemas fail srta pralatn tulis yg lain. Dia mmbuka kot putihnya lalu d sngkut pda blakang krusi krjanya itu.
Mira mlihat buku krjanya.
"Oh ya. Nsib baik ak bukak buku ni. Kena stay back la pulak" kata Mira. Dia mlihat jam d prgelangn tngnnya.
'Smpat lgi kot join dinner mlm ni.' Kmudian dia brgegas trun ke tingkat bwah utk punch card pda petang itu.
DIA brdiri lama d hdpn almari bjunya. Dia mnggosok dagunya. 'Nak pkai apa erk? Kang ak pkai dress mcm nk pegi dinner d hotel la pulak,' dia kmbali mnutup almarinya.
Dia dduk d ats katilnya. 'Mama,' Mentol d kpalanya mnyala. Dia trus kluar dari bliknya dn terus ke bilik Engku Alia. Dia mngetuk pintu blik itu.
"Ma, Mia ni. Can i come in?" Tnya Mira.
"Yes Mia, come in." Kata Engku Alia.
Mira msuk kmudian d lihatnya mamanya sdng dduk d balkoni blik itu. Dia mngatur langkah kearah mamanya.
"Knpa d syg? Is everything okey?" Soal Engku Alia. Mira trsnyum. Kmudian dia mngangguk.
"Actually, Mia nk bgitau mama yg mlm ni, Mia kna stay back dkt hospital." Terangnya.
"Jadi, Mia tk join la mlm ni?" Kata Engku Alia dgn muka sdikit hampa. Baru shaja hndk d knalkn dgn ank raknnya, Mira pula kna stay back.
"Mia bole je join, tpi tk lama la. Maybe join mkn je. Klau borak tu, mmng tk sempat la," Kta Mira lagi.
"Knpa Mia kna stay back pulak. Tak prnh pun Mia stay back. Mia.kn specialist?" Soal Engku Alia yg nyata msih tak puas hti.
"Mia kna tlong replace Doktor Syaza. Diakn cuti brslin. Mia tlong la, sbb Mia tk pula yg mlm ni ada dinner. Klau Mia tau, Mia tk nk pun replace stay back tu. And 1 more thing, biarpun Mia pngarah dlm hospital sndri, tk brmkna Mia tk prlu stay back," Kata Mira mnjelaskn pnjng lebar lalu trsenyum.
Mmng sikap krja Mira tdak prnh d ragukn. Biarpun dia mrupakn Pengarah Hospital Baiduri, nmun dia tdak prnh mngambil stiap tindkn acara smbil lewa.
Sikap Mira yg sntiasa trbuka dn sntiasa ingin mnghulurkn bntuan amat d senangi org skeliling.
"Ma, mlm ni Mia plan, Mia nk pkai simple jelah. Sbb Mia kna pegi stay back. Nnti tkut tak smpat nk tukar klau baju Mia..yaa u know.." Kata Mira cuba bralasan.
Engku Alia hnya mngangguk smbil mngusap lembut kpala puteri bongsunya.
"Yeahh, syg mama," Kta Mira lntas mmeluk erat Engku Alia.
-------------------------------------------------------------
HAI DEAR READER😘. SORRY KLAU ADE TYPO, BHASA BRTERABUR, BOSAN😅. AUTHOR DH CUBA SBAIK MNGKIN UTK SIAPKN CRITA NI. SORRY KLAU JLN CRITA NI TDAK MMUASKN HTI READER SMUA🙏. APA² PUN JGN LUPA VOTE N KOMEN, SBB AUTHOR LBIH BRSEMNGAT KLAU ADE YG VOTE ATAU KOMEN💕..OK BYE❤
YOU ARE READING
Suami Aku Arkitek Cinta!!!
RomanceHope enjoy dgn crita sya yg tak sberapa ni❤ Terima kasih pada yang sudi support! Loveyou alls!!