SEMINGGU shaja lagi mjlis prnikahn mreka d adakn. Smua kad jmputan telah pun diedarkn. Mreka kluar dari butik pngantin itu.
Slama 7 bulan mngikat tali prtunangn, akhirnya mreka bakal mnamatkn zaman solo mreka. Slama 7 bulan la juga, Mira mkin slesa dn suka akn cara Shah mlayannya. Shah yg mmahami cara krjanya amat prihatin akn dirinya.
Shah trsnyum bahagia. Sminggu shaja lgi dia akn mmilik gadis yg amat d cntainya itu. Cinta pndng prtamanya ialah Tengku Amira Rizzani Tengku Zarif. Gadis itu mmbuatknnya tak snang dduk.
Apabila dia trtekan dgn kerja, gdis itu amt mmahaminya dn bnyak mmbantu mnghilangkn tekannnya. Dia bkal hdup dgn gdis itu. Dia amt mnyayangi Mira.
Mreka brjln beriringn ke arah kreta Porche mlik Shah. Kmudian kreta itu mula brgrak mmbelah jln raya yg sbuk.
"Awk?" Shah mula mmecah kebisuan.
Mira mnoleh ke arahnya.
"Awk ikhlas ke nak kwin dgn sya?" Soal Shah smbil matanya msih mlihat jln raya.
Mira mmusingkn bdannya mnghadap Shah.
"Knpa awk tnya mcm tu?" Soal Mira kmbali.
"Tklah, mna la tau awk trima lamaran umi sbb nk jaga hati je." Kata Shah
Mira trsnyum.
"Smua tu dlu. Skarang, sya ikhlas nk kwin dgn awk." Kata² Mira itu mmbuatkn Shah trsnyum lebar.
"Ok." Kata Shah. Mira msih mmandng wjah redup mlik Shah. Htinya mronta-ronta ingin mnyayangi llaki itu. Tpi, smuanya sukar bginya.
"Ok je?" Mira mnyoal.
"Hbis, nk ckp apa?" Soal Shah kmbali. Mira kmbali mnghadap hdpn.
"Tkdelah." Kata Mira seakn brjauh hti. Shah mnoleh mlihat wjah tunangnya itu. Dia brhenti d bahu jln. Mira kaget.
"Knapa stop?" Soal Mira.
Shah tdak mnjawab mlahan dia mmbuka sit beltnya lalu dduk mnghadap Mira. Mira diam.
"Awk? Can i ask u something?" Soal Shah. Mira mmndang wjah Shah. Dia mngangguk.
"Do you love me?" Soalan Shah itu mmbuatkn dia beku. Dia tdak tahu apa yg hndk d katakannya.
Dia tnduk mmbisu. Fkirannya ligat mncari alasan. 'Knapa la dia tnya aku mcm tu. Dh la ak tk suka nk jwab.' Bentak Mira dlm hti.
"Ok, sys tak pksa awk jwab soaln sya. Lgipun, sya dh tau pun jwapan awk. It's hard to say u love me, right. And, cinta prtama tdak skuat cinta kdua. I must accept that facts." Kata² Shah itu bgaikn jrum yg mncucuk-ccuk hatinya. Kcil tpi sakit.
"Saya.."
"It's okey Mia. I am fine. Just forget what i say." Kata Shah kmudian mnyambung prjalanan mreka.
Spnjang prjalanan pulang ke rumah Mira, hnya suara radio shaja yg memekak.
3 HARI brlalu slepas kjadian itu, Shah tdak mnghubunginya sperti slalu. Hatinya gundah. Fkirannya buntu. Apa yg ak msti buat! Mira mnjerit dlm hti. Dia mundar-mndir d dlm bliknya. Dia mngambil iPhone7nya kmudian mndail nmbor Shah.
"Aduhh, voicemall la pulak." Mira smakin tekanan.
Dia mncapai knci motorbikenya lalu trun ke tingkat bwah.
'Aku msti brsmuka jugak!' Tekad Mira.
MATANYA mnyapa rumah agam mlik Tengku Samsudin. Dia mnarik nfas kmudian mmbunyikn loceng pgar. Klihatan seorang sekuriti trkocoh-kocoh mndptknnya.
"Eh, Tengku. Knpa tak bwa msuk je motor? " Soal sekuriti yg brnama Pak Hamzah itu.
"Takpela pakcik. Lagipun Mira nk cpt. Emm, Shah ada tak?" Soalnya.
"Tengku Shah dh 3 hri tak blik ruma." Terang Pak Hamzah. Wjah Miea kmbali mndung.
"Klau pakcik tk salah, dia kat ruma dia yg satu. Tengku Shah klau tk blik ruma sni, dia ada kat rumanya d sna" Penerangn Pak Hamzah itu mmbuatkn Mira trsnyum syukur.
"Yaka? Klau mcm tu, bole tak pcik beri sya alamtnya?" Soal Mira.
"Ok, skejap pcik pegi salin," Kata Pak Hamzah kmudian msuk ke dlm pondoknya. Tdak lama kmudian, dia kluar mmbawa alamat ruma Shah.
Usai mngucap trima kasih, dia kmbali mnemui Shah.
BANGLO 2 tingkat itu klihatan brsih trsergam indah. Dia mnapak ke arah pgar bnglo trsebut. Dia mnekan loceng.
Tiada respon.
Dia mnekan lagi. Kmudian, mncul seorang wanita sparuh abad dari arah blakang. Dia trsnyum kearah Mira.
"Tengku Mira, Tengku Shah tkde bgitau pun Tengku ni nk dtng." Kta Mak Mah smbil mmbuka pgar. Mira trsenyum.
"Sja nk bagi surprise mak." Mak Mah mrupakn seorang pmbntu rumah yg bnyak mnjaga rumah Shah itu. Mreka mnapak msuk ke dlm bnglo itu.
Mak Mah mnyediakn Mira air. Mira trsenyum.
"Mak, Shah ada blik sni tak?" Soal Mira.
"Ha ah, dia ade je kat ats." Kata Mak Mah.
"Eh, dia tk krja ke mak?" Soal Mira sgn krutan.
"Lah, Tengku tk tau ke yg Tengku Shah tu tk brapa sihat. Dh 3 hri dh dmam. Tpi tak kebah² lagi." Kata Mak Mah mematikn hsratnya utk mneguk air trsebut.
"Bole Mira naik ats tak?" Soalnya. Mak Mah mngangguk.
Dia naik ke tingkat atas. Prasaannya brbaur. Rsa brsalh. Kasihan. Smuanya brcmpur. Dia mmbuka pintu blik Shah.
Gelap. Ya, itulah keadaan bliknya. Dia dpt mlihat dgn jelas skujur tubuh sdang trbaring lesu d atas ktil sdang brselimut.
Dgn langkah yg trtib, dia dduk d atas ktil brsebelhn Shah. Dia mnyentuh dahi Shah. Panas.
Dia trun dari katil kmudian mngambil tuala kcil dn sebekas air.
Dia mnuam kepala Shah pnuh brhati-hati. Shah brgerak sdikit. D tuamnya lagi. Klihatan Shah sdang nyenyak tdur. Dia mmbiarkn dulu tuala itu pda dahi Shah.
Pda tuaman ketiga, tngannya d sntuh oleh Shah. Dia trkejut. Shah mmbuka matanya prlahan.
"Mira? Ini btul ke Mira? Atau sya tngah brmimpi?" Soal Shah dgn suara yg serak basah. Mira mnagalirkn air mata. Tk sanggup dia mlihat Shah yg tngah sakit itu. Mira mngangguk lemah.
"Awk tak mimpi. It's me. Mira." Kata Mira dgn juraian air mata.
"Syg? Knpa mnangis ni? Dh dh, tkpayah nangis. Cengeng la awk ni," Kata Shah smbil mengelap air mata Mira.
Mira trsnyum hmbar. Smua ini slahnya. Dia mmbatukn dirinya. Shah mnggagahkn dirinya utk dduk nmun, pntas d hlang oleh Mira.
"Shah, sya dtng nak mntak maaf psal hri tu. Sbenrnya, sya sndri bingung dgn prasaan sya. Awk baik sgt dkat sya. Sya tak tau la klau sya ni syg atau tak dkat awk. Sya cuma.." Jari tlunjuk Shah d hlakn pda bibirnya utk mngunci stiap katanya.
"Sya tk pksa awk utk syg sya, sbb sya syg awk, Mira. Sya cuma nk awk bhagia je dgn sya. Sya jnji sya tkkan sia² kn awk. Awklah cinta prtama sya, Mira. You are my first love for the first sight. I will nver take you for granted. Sya jnji, awk akn jdi yg prtama dn trakhir dlm hdup sya." Kata Shah.
Suasana hening. Trasa ingin shaja dia mmeluk tubuh molek itu.
Mlm itu, Mira brmlm d bnglo mlik Shah itu shingga Shah bnar² smbuh d matanya. Sygnya pda Shah mula trputik.
-------------------------------------------------------------
HAI READERS. SORRY KLAU ADE TYPO, BORING. BUT DONT 4GET TO VOTE AND COMMENT. LOVE YOU DEAR READERS😘❤
YOU ARE READING
Suami Aku Arkitek Cinta!!!
RomanceHope enjoy dgn crita sya yg tak sberapa ni❤ Terima kasih pada yang sudi support! Loveyou alls!!