Bab 8

5.4K 170 0
                                    

Mira mlangkah prlahn mnuruni ank tngga satu persatu. Ksemua mata mmandng gadis mnis itu.

Biarpun Mira hnya mngenakn sluar palazo brwrna putih, t-shirt singkat brwarna klabu dn d pdnkan dgn cardiggan brwarna putih mnampkkn Mira dari sisi yg brbeza. Rmbutnya yg lrus diikat ala² messybun amat pdan dgn pnampilannya tika itu.

'Cewwahh, rsa mcm princess pulak. Trun tangga slow, smua org tngok. Hehehe,' Gumam Mira dlm hti. Dia trsyum geli hati.

"Hah, tngok tu smpat lagi mngelamun." Tegur Ammar yg sntiasa tmpan meskipun cuma mmakai kemeja Polo dn sluar slack coklat.

'Ape along ni, buat malu ak je,' Marah Mira dlm hti smbil tngannya mnyapu dada tnda sbar.

Shah yg smemangnya trpukau dgn pnampilan Mira yg ringkas itu tdak brgrak mmbuatkn htinya mronta-ronta ingin mngenali Mira dgn lbih dkt.

Mira brdri d sbelah mamanya.

" Samsudin, Zulaiqha, nilah puteri bongsu kmi. Tengku Amira Rizzani. Mia, nilah Tengku Samsudin dn itu isterinya, Engku Zulaiqha." Kata Tengku Zarif.

Mira mnyalam kdua org tua itu.'  Mak datuk, glamour bebenor Mak Engku ni,' Detik hti Mira.

"Cntik ank u Zar, Lia. Lbih cntik dri dlm gmbr yg u tunjuk tu." Puji Engku Zulaiqha. Mira sdah trtunduk malu. Apabila dia mngangkat mukanya skali lagi htinya trpnah mlihat ank mata Shah yg mnikm itu.

Dia mnelan air liurnya. 'Mamat ni dh knpa, pndng ak mcm nk telan.' Bisik hti Mira. Seusai sesi prkenln diri, mreka brgerak ke meja mkn.

Plbagai topik d bualkn. Shinggalah...

"Mcm mn pndpt Mira? Mira dh stuju kn dgn prmintaan umi?" Kata Engku Zulaiqha yg mmbhasakn drinya umi. Lbih mesra katanya.

Mira mmandng wjah papanya. Kmudian wjah mamanya. Kdua-dua mreka mngangguk. Mira yg trkedu hnya mngangguk tnpa mnanyakn apakh soaln Engku Zulaiqha itu.

Smua yg brada d meja mkn itu trsnyum gmbira. Tengku Zarif lagilah. Seusai mkn, mreka brbual-bual d ruang tamu. Mira mlihat jam yg trgantung pda dinding. Dia naik ke atas lalu mnukar bju yg lbih simple utk mlm itu.

Smua agak trkjut dgn Mira yg trun ke tingkat bwah dgn hnya mmakai t-shirt putih dn sluar slack brwrna putih.

"Mia nk kemana syg?" Soal Tengku Zarif. Mira yg lupa mmberitahu papanya mnepuk dahinya.

"Pa, Mia lupa nk bgitau. Mia kena stay back mlm ni. Mia gnti Doktor Syaza yg cuti brslin." Terang Mira.

"Mia kan pngarah hospital tu, takkan tkde doktor slain Mia. Lgipun, Mia kn specialist." Kata Tengku Zarif yg msih tdak bepuas hti.

"Pa, Mia tau. Tpi bukan slalu pun Mia kna stay back. Minggu ni je pun." Kata Mira smbil mnggenggam tngan Tengku Zarif.

"Alah pa, Mia jnji. Minggu ni je. Lain kali tak suda. Mia jnji" Pjuk Mira smbil mnaikkan jari kelingkingnya tnda brjanji.

Tengku Zarif mnarik nafas kmudian mngangguk. Dia kena fham krjaya ank prmpuannya yg sgt brbeza dripada ank² llakinya.

"Yeahh, syg papa," Kata Mira smbil mncium pipi knn Tengku Zarif. Tengku Zarif mngusap kpala anknya.

Mira brjln kearah Tengku Samsudin dn Engku Zulaiqha.

"Walid, umi. I'm so sorry. I've got to go, because i need to stay back at hospital tonight. I wish both of you didn't mind it," Kata Mira kmudian mnyalam tngan Tengku Samsudin dn Engku Zulaiqha.

"Oh, how sad. But dont worry dear. We understand about your job and attitude for your job. We hope that we will meet again, if u dont mind that,?" Kata Engku Zulaiqha berbaur soalan.

"I will umi." Kta Mira smbil mmeluk Engku Zulaiqha.

Bru hndk mmbuka langkah..

"Biar i hntr u pegi hospital." Kata Shah mnawarkn diri.

" No, it's ok. Lagipun Mira dh biasa." Kata Mira kmudian brgerak ke luar rumah mnuju ke garaj.

Shah mngejarnya dari blakng.

"Let me send u to your hospital. I insist." Kata Shah seakan memaksa.

"No, biar i pegi sndri. I insist!" Kata Mira tegas lalu msuk ke dlm kretanya.

'Mira, Mira. Comel jugak kau ni,'Kata hti Shah lalu dia brlalu msuk ke rumah agam itu.

-------------------------------------------------------------
SORRY TYPO. AUTHOR TK DOUBLE CHECK. BI BRTERABUR? ABAIKN.HAHAHA.
OK LAA AUTHOR MNGNTUK. BYE. LOVE U READER😘❤

Suami Aku Arkitek Cinta!!!Where stories live. Discover now