Bab 20

4.5K 124 0
                                    

Snyumannya pda pagi itu mnbuatkn smua stafnya trcengang. Mn taknya, slalunya msuk ofis dgn muka mngalahkn singa lapar. Hri ni mcm bru mnang loteri.

Dia mletakkan briefcasenya d atas meja. Dia brgerak ke arah tingkap kaca itu. Matanya mnatap bngunan ttapi, mindanya msih tringatkan isterinya.

Snyumnya, jelingannya, plukannya..

'Arghh!! Kau buat ak gila Mira!' Jerit hti kcilnya. Dia mnggeleng dlm snyumn.

"Haih Shah! Krja!" Bisiknya pda diri sndri. Kmudian dia mula mmbuka komputernya.

Hmpir dua jam dduk d krusi itu tnpa brdri, blakngnya mula lenguh. Dia mnggosok tengkuknya kmudian matanya.

Sdang asyik mnyandar mngingat kenangn brsama isterinya, trjengul wajah Megat, rakan karibnya. Megat mndekati meja Shah yg sdang brselerak dgn fail. Mnakala Shah pula seronok trmenung smbil trsnyum.

"Hoi!" Sergah Megat. Shah trpinga-pinga dgn telatah rkannya itu. Dia bingung. Bayangn Mira segera trbang mlayng.

'Kacau btulla mamat ni,'

"Wah³...sronok trmenung? Ak ketuk pintu pun kau tak sahut tau? Skit tangn ak." Kata Megat.

"Alah, sorry la. Ta..tak nmpk ak busy ni? Hah, bnyak nak settle ni,"Kata Shah mnutup malu.

"Eleh, busy apanya? Dok trmenung je. Kau ni ok ke tak?" Soal Megat kmudian mnyentuh dahi Shah yg tdak pun pnas.

"Ak ok la. Kau tu yg ok ke tak. Hah, knpa dtng ni?" Soal Shah kmudian kmbali mrenung krtas krjanya.

Megat brdiri d hdapn tingkap kaca itu. Dia melepaskn nfas yg berat. Shah mletakkn pennya kmudian brdri d sbelah rakannya itu. Dia tahu yg Megat sdang bermasalah.

"Knpa ni bro? Kau ada msalah ke? Citer la wei," Kata Shah, prihatin. Megat mnoleh mlihat rkannya. Dia trsnyum. Paksa.

Dia mnarik nfas pnjang. Dia mmejamkn matanya. Mncari kkuatan.

"Hri tu, ak pegi ruma family Ika. Ak pegi dgn rombongn la, nk meminang katanya, lpas tu..." Megat sngaja mnggantung ayatnya. Dia mlihat lagi wjah Shah yg pnuh tnda tanya.

"Lpas tu, dia tolak ke apa?" Kata Shah. Dia suda tdak sbr lagi. Megat tnduk mnekur lantai.

"Lpas tu, DORANG TRIMA PINANGAN AKU! YAHUUU!!!" Kata² Megat itu mmbuatkn Shah trpinga lagi skali. Tdi sdih..lpas tu happy.

Megat mnepuk bahu Shah.

"Bro, ak saje je tu nk buat kau suspen. So, ak dtng ni cuma nak bagitau yg ak nk kwin hjung bulan ni. Kad jmputan ada ats meja kau. Ak dh letak dah tdi wktu kau trmenung ingt bini." Seloroh Megat.

"Mcm mn kau tau ak ingt bini ak?" Soal Shah smbil dahinya d kerut.

"Eh, ak teka jelah. Laa, btul ke kau ingt bini kau? Hahahah" Kata Megat kmudian mreka trtawa brsama.

Slepas shaja Megat mminta diri, dia mula sbuk mmbuka kertas krja srta failnya yg brlambak. Tiba-tiba...

"Sayang!" Sapa suara mnja itu.

Shah mlihat kearah suara itu. Dia trkejut.

-------------------------------------------------------------
JENG³....SIAPA TU? HAH, TRUSKN BACA YA READERS😙❤

Suami Aku Arkitek Cinta!!!Where stories live. Discover now