Mira trjaga saat azan Subuh brkumndng. Dgn pntas dia mngatur lngkah mnuju ke surau hospital trsebut. Biarpun dia tdak brtudung, tdak smestinya dia mninggalkn amaln solat yg tlah d ajr kpada mreka sejak kcil itu.
Slesai solat Subuh, dia kmbali msuk ke pjabatnya bgi mngemas fail² yg agak brsepah d atas mejanya. Smlamn dia tdak tdur. Mklumlah, dh nama pun stay back.
Dia mmperkemaskn dirinya lalu kluar utk mmantau psakitnya. Entah mngapa pda Subuh itu, htinya bagai trgerak utk mmantau blik bayi yg baru d lahirkn.
Dia msuk ke dlm blik itu. Htinya tenang saat mlihat bayi itu satu prsatu.
'Satu hari nnti, gliran ak pulak,' Bisik Mira d dlm hti. Lantas dia tringt akn Ihsan. Ya, llaki itu prnah mnabur jnji utk sma² mmbesarkn dn mnjaga ank² mreka brdua kelak. Namun, smua itu hnya la kata² mainan llaki.
Janji mnis d tbur. Kata syg d ucap. Prasaan cinta d semai. Ya, smua itu betul belaka. Tpi prasaan itu sudah lma d kuburnya. Sejak Ihsan mninggalkn dirinya 10 thun yg lalu dgn alasn yg tdak msuk akal.
Petang itu, dia mnunggu Ihsan d pondok tmn itu sprti biasa. Sperti biasa juga, Ihsan brkelakuan baik skali.
" Syg, biey ad nk ckp something ni," Kata Ihsan mmbuka bicara.
"Ckp la," Kata Mira, mnja.
Ihsan mnarik nfas pnjg. Dia mrenung dlm ank mata mlik Mira. Kmudian dia mmbuang pndng ke arah lain.
"Biey?" Kata Mira smula.
"Sbenarnya, aku nk putus dgn kau." Ayat itu brjaya mematikn snyum manis Mira.
"Tpi, knpa? Kn biey dh jnji nk truskn hbungn ni?" Soal Mira dgn air mata yg jtuh mncurah bagai air trjun itu.
Ya itulah kali prtama dia mndngar prkataan itu.
"Aku stress la Mira. Aku stress dgn kau. Aku tknk la trus brhubungn dgn kau. Aku nk kita break jelah. Stop smpai sni jelah." Kata² Ihsan itu bgaikn halilintar yg mmbelah bumi.
" Apa yg u stress Ihsan? Spm dh lma hbis pun. Tkde apa yg u nk stresskn buat msa ni." Kata Mira smbil mnyeka air matanya.
"Kau tnya aku stress psal apa? Come on Mira, kau tngok diri kau mcm mn." Kata Ihsan lalu trsenyum sinis.
Ya mmng Mira akui, bdnnya smkin hri smakin gemuk. Dia susah utk mngawal maknnya krana dia tdak kisah dgn org sekeliling. Bginya, ada Ihsan utk mnjaganya.
"Oh, jdi skarang u tknk la nk dkat dgn i? Klau dlu, i la yg u kjar² kn, i la yg u idam² kan. And now, bila u dh bosan, u dh tknk tngok i gemuk, u nk breakup with me pulak?" Kata Mira brcampur soaln.
"Ya, mmng, knpa? Hei, utk pngtahuan kau jugak, aku dgn Shila dh kapel. So, aku tknk ada apa² hbungn dgn prempuan gmuk mcm kau ni. Shila tu pnya la cun klau d bndingkn dgn tong mcm kau. Kau tk layak la brdiri sbelah aku, kau tu mcm ank gaj.."
PANGGG...
Blum smpat Ihsan mnghbiskn aytnya, tmparn padu dripada Mira mnyapa pipinya.
"Klau kau tknk dkt aku, aku ok. Tpi jgn smpai kau mnghina ak. Ya, aku gmuk.aku tk lyk dn tk pdn brdmping dgn kau. Tpi utk pngetahuan kau jugak kau tk layak hdup dgn aku. Kau cuma lyak hdup dgn org yg ibart tinggal d bwah jmbtan.
Dasar llaki penipu. Aku stengah mati syg kau, stengah mati cinta dn prcaya kau. Aku bnyak korbnkn hrta dn msa utk kau. Tpi kau, kau lbih mmilih rupa paras dn bntuk. Klau ak cntik, kau bukan plihan aku Ihsan.
Tpi krana cinta, krna syg, aku hutakn mata, aku pekakkn tlinga utk plih kau. Aku amat ykin yg kau adlh segalnya bgi aku. Tpi, smuanya hmpa. Palsu. D plsukn lagi dgn ayat² kau.." Mira mnarik nfas pnjg.
" Aku tk boleh buat apa² kalau kau nk kita break. Tpi kau msti ingt sperkara. Dunia ni bulat, khidupn mcm roda. Kau pusing kmna skali pun kau psti akn mnemui jln yg sma. What goes around will come around. Just wait and see." Kata Mira kmudian brlalu mninggalkn knangn buat kli trakhir.
MIRA kmbali ke alam nyata saat trdengr seorng bayi prempuan mnangis. Lantas dia mnyeka air matanya yg dia sndri tdak prasan jtuhnya.
Dia mndekati bayi prempuan trsebut lalu mndukungnya. Dia mnenangkn bayi trsebut. Kmudian, mncul seorng jururwat yg brtugas mnjaga bayi² d dlm blik itu.
Mira trsnyum pda nurse itu lalu bayi trsebut brtukar tngan. Dia brlalu msuk ke bliknya. Baru shaja hndak mlangkah ke rak fail, iPhone7 nya brbunyi.
'Private number?' Bisik Mira. Dia mngangkat shaja pnggilan trsebut.
"Morning future wife. Jom sarapn." Mira trpinga-pinga.
"Future wife? Are u still there right?" Soal suara itu kmbali.
"Kjap, encik ni tk slah number ke?" soal Mira.
"Tak la. It's u la. Only u Tengku Dr.Amira Rizzani Tengku Zarif." Kata suara itu lgi.
"Yah, that's my name. And u are?" Soal Mira.
"Oh ya, it's me. Your fiancé. Come on baby, i wait u at lobby. I wearing white plain shirt and black pants." Kata llaki itu kmudian mematikn talian.
Mira yg msih trkebil-kbil itu lntas mnyiapkn dirinya lalu turun ke lobi hospital. Nsib baik pralatan kbersihan mmng tlah dia sdiakn d pjabtnya. Jdi, tk prlu rsau la.
Dia kluar dari perut lif kmudian mncari llaki yg mmakai pkaian sperti yg d nyatakn tdi. Sdang asyik trcari-cari bahunya d tpuk dari blakang.
"You?" Kata Mira agk trkejut.
-------------------------------------------------------------
HAH, SIAPA TU? JENG JENG JENG.HAHAHA. BACA LA NEXT BAB. OK. SORRY TYPO. MATA AUTHOR DH BERAT MNTA TTUP. JGN LUPA VOTE AND KOMEN. LOVE YOU READERS😘❤
YOU ARE READING
Suami Aku Arkitek Cinta!!!
RomanceHope enjoy dgn crita sya yg tak sberapa ni❤ Terima kasih pada yang sudi support! Loveyou alls!!