Bab 10

5.8K 150 4
                                    

"Awk ni ajak sya breafast, awk nk mkn ke atau tngok muka sya?" Soal Mira kpada Shah yg sjak tdi mrenungnya mkn.

Shah trsnyum. Mira trpaku. 'Mak ai, snyumn dia,' Kata hti Mira. Mira lntas mneguk minumnnya.

"Sya ajk, awk breakfast. Tngok awk pun sya dh knyang," Kata Shah.

"Muka sya ni muka mknan ke? Hm, up to you la, Shah," Kata Mira kmudian mnyambung mknnya yg trgendala tdi.

Shah trtawa kcil. Mira mmandngnya. Skali pndng mmng tk ubah sprti psngn kkasih.

"Awk ni klakar la Mira." Kata Shah kmudian mnyuap mee bsah. Mira hnya mneruskn mknnya.

"Sya suka tngok awk mkn," Kta Shah.

"Nmpk comel je," Smbungnya lagi.

"Eleh, nnti klau bdn dh gedempol, awk jugak yg larikn diri." Kta² Mira itu d smbut dgn gelak oleh Shah. Mira mngecilkan matanya.

"Sya lagi suka kalau prmpuan yg berisi. Lagi² prmpuan tu awk. Comel sgt," Kata Shah lagi.

"Yelah tu. Eh, klau awk nk tau sya prnah gemuk tau," Kata Mira. Dia mula mmbuka crita.

"So, knpa awk bole jdi slim mcm ni? Putus cinta ke?" Gurau Shah.

Gurauan Shah itu brjaya mematikn selera Mira. Dia mletakkn sudu dn garfu d ats pinggannya. Shah mmndang ke arah Mira.

"Mira, what's wrong? I'm sorry. Sya tk sngaja. Sya takde mksud pun nak.."

"No, it's fine. I've got to go." Kata Mira mematikn kata maaf Shah.

"Mira, i'm.."

"Thanks for the breakfast," Kata Mira smbil brlalu.

Shah mnepuk dahinya.

' Knapa ak sbut psal tu pulak? Aduhh, masalah².' Marah Shah kpada diri sndri d dlm hti.

Slesai mmbuat pmbyarn, dia pun brlalu utk brjumpa dgn Ammar.

MIRA mnghempaskn tubuhnya d atas sofa d dlm pjabatnya. Tngannya lincah memicit kpalanya. Fikirannya msih tdak dpt mlupakn prisriwa tdi.

Prlu ke dia ckp psal putus cinta?

Alah Mira, Shah bukan sngaja pun nk ckp psal bnda tu.

Takde modal lain ke nak buat crita?

Mira, korang bru je knal. Yg kau pun pegi bukak crita psal kau gmuk dlu apahal?

Mira mlepaskn kluhan yg brat. Dia mula brdialog dgn hatinya sndri. Dh gila gamaknya. Ish ish ish...

Dia kmudiannya mmakai kot putihnya lalu brgrak ke stiap wad psakit sprti biasa.

Ssudah mmntau para pskit d stiap wad, dia mnagmbil kunci kretanya lalu brgegas pulang ke rumah. Dia ingin mrehatkn dirinya pada hri itu. Pnat smalmn brjaga.

DIA msuk ke dlm biliknya lalu mnghempaskn drinya d ats tilam empuknya.

"Ya Allah, nikmatnya dpt lurskn bdn." Kata Mira kmudian mnutup mata.

Dia trsedar saat azan Zuhur brkumndng dari msjid brdekatn. Dia bingkas bgun mmbersihkan diri dn solat.

Slepas solat, dia kmbali mrebhkn dirinya d ats katil. Dia mmndng siling bliknya yg brwarna biru tua itu. Kmudian dia tringt akn pristiwa smlm.

Dia mngatur langkah ke blik Engku Alia. Nmun, hmpa krana Engku Alia tdak ada d situ. Dia brgerak pula ke tingkat bwah. Dpt d lihtnya Engku Alia sdang sibuk mnguruskn mkn tngahari brsama pmbntu² rumahnya.

Kata Engku Alia, dh nma pun prempuan kena la msuk dpur juga. Kalau tak, sia² la hdup.

Mira mwarisi hobi Engku Alia iaitu memasak. Stiap mskn Mira boleh d katakn brtraf 5 bintang. Cewwahh, puji nmpk. hehehe...

Suami Aku Arkitek Cinta!!!Where stories live. Discover now