Kini aku duduk bersama satu meja dengan family Izzu.
Kau rasa?
"Alyn tak rapat ke dengan Izzu?" Soal Puan Halimah.
Aku diam. Izzu lagi lah diam.
Ibu aku be like
"Orang tanya tu jawab lah" sambil senggol-senggol aku. Huish, sikit lagi nak jatuh kerusi. Aku buat muka.
Mak cik Halimah dah pandang aku memang dah tak nak pandang lain dah.
Aku telan air liur banyak kali.
"Rapat lah jugak"
Aku tepamam. Yela, sebab tu bukan aku yang jawab. Yang jawab tu ha dia lah sapa lagi.
"Bukan rapat lah jugak, memang rapat pon Bu, Mawar ingat, abang Iz ni rapat dengan kak Melor je tau rupanya lagi rapat dengan kak Alyn tau Bu" sampuk Mawar sambil tersenyum manis.
Aku membulatkan mata aku sebulatnya dengan penyataan si budak Mawar ni. Amboihh sejak bila aku rapat dengan abang dia ni?
Huish budak ni, bahaya.
Aku syak dia ni boleh cipta cerita yang tak betul.
"Bagus lah kalau macam tu, makin rapatlah ukhuwah keluarga kita ya Rosnah kan?" Ujar Puan Halimah pula dengan riak muka yang pelik sambil pandang aku dengan Izzu silih berganti.
"Iye kak."
Same goes to Ibu aku, usih senyuman yang menyeramkan. 😟
Aku memgerutkan dahi aku. Ukhuwah apaan sih ni?
"Korang berdua ni, tak ada awek ke? Pakwe ke? Dah umur 19 kan?" Soal Puan Halimah tiba-tiba.
Tetiba okay. Terkejut aku. Aku pandang Izzu, Izzu pandang aku. Kitorang sememangnya tahu apa yang ibu-ibu kami ni fikirkan.
"Izzu masih lagi jauh perjalan nak ke arah situ, balajar dulu kan? Dapat pendapatan kukuh, baru boleh jaga anak orang kan Izzu? Tanggungjawab anak lelaki ni besar. Kamu belajar elok-elok dulu. Lain lah si Alyn ni, tak pass exam, kahwinkan aje!" Ibu sempat bagi jelingan maut kat aku.
Why me? Urgh! Asal aku je, mesti jadi macam ni.
"Ish ibu ni, akak tak nak kahwin" Jawab aku selamba.
"Tak nak kahwin, ibu kahwinkan je. Kan ayah?"
Ini lagi selamba. Mana boleh kahwinkan aku tanpa persetujuan aku. Tak pepasal aku buat hal lari time nikah. Haaa, naya je.
"Dahlaaa" Aku buat muka toya. Malas nak layan kang makin menjadi-jadi ibu ni. Kang disuruhnya aku kahwin dengan mamat tepi jalan mana tah. Ni lagi naya.
Keluarga Izzu dah tertawa kuat sebab memasing menyakat aku.
"Ayah lagi lah fikir macam mana nak lepaskan kamu dengan perangai kamu macam ni. Entah siapa lah yang nak melekat kat kamu ni" Ayat ayah tu kan.....
"That's why akak tak nak kahwin. Tengok, ayah pon tak percaya akak kalau akak kahwin. Akak bukan laku pon" Aku dengan bangga menjawab pertanyaan ibu tu.
"Hahahahahahaha" Family aku, family izzu dua-dua menyakai ketawakan aku. Uish, suka yee. Bukan main yee. 😒😒
"Takpe, kalau tak laku pon. Ni anak teruna acik ada je ni" Ujar Cik Halimah.
"Ibuuu, apa ni?" Protes Izzu.
"Eh, betul lah. Ibu ada salah cakap ke? "
"Alah Ibu, kahwinkan je abang Iz dengan kak Alyn ni. Serasi sangat dah""Memang tak lah" Jawab kami berdua serentak.
"Wuuuuu ada chemistry 😘" Usik Mawar pula.
Tiba-tiba adik-adik aku dengan abang aku mai ke meja kitorang. Ni mesti lepas menjalankan misi ambil pencuci mulut mabeles ni. Diorang ni memang. Pantang pergi kenduri tau tau dah lesap kat ruang pencuci mulut.
"Uish, pakwe akak ke ni!?" Ujar adik bonsu aku sekuat kuat tarzan melolong kat hutan.
"Kuat lagi weh, kuat lah lagi jerit tu. Bagi satu dunia tahu." 😇💢
Kini semua orang yang kat dalam khemah kenduri tu pandang aku sambil tergelak. Eiii
Sabar Alyn, sabar. 😇
🌕️🌕️🌕️🌕️🌕️
Aku membuka telefon aku. Cuba teka aku nampak apa? There's a ton of messages from whatsapp.
Salah satunya dari si dia lah. Huwee! 😻 :3
Aku bukak and.... Tengok ah dia cakap apa kat bawah ni
Aku terus ambil bantal besar aku, aku cubit-cubit dia, aku pukul-pukul dia, aku tendang-tendang dia, last sekali aku ambil dia aku peluk kuat-kuat. Telefon tadi entah ke mana aku campak.
Ha ha ha, sometime nak kata aku delusional tak jugak sebab dia yang kata camtu. Dia ni buat aku mengharap lah. Susah lah cemniii. 😖
Cuba bagi tau sis macam mana nak move on? Yela, ingat nak move on lah sebab hmm macam side love je kan? Daripada side love baik move on lagi senang, takde lah sakit hati ke apa kan?
Aku bangun, aku duduk dekat meja belajar aku. Aku ambik buku comel aku dari rak buku aku.
Pink book namanya sebab buku tu warna pink. Aku ambil pen aku, lepastu aku coretkan sesuatu dalam buku tu.
"Aku kena move on sebab having crush tak mendatangkan faedah untuk aku. Tapi, misi ni boleh berjaya ke? Let's see!"
Aku tutup pink book tu, dan aku terus merebahkan badan aku di atas katil. Yey, masa untuk tidur!
Sorry untuk coretan kalini pendek nak mampus dan hambar nak mampus jugak tapi at least sis dah kotakan janji sis. Oh ya, sis nak ucapkan selamat berpuasa, alhamdulillah dah masuk puasa yang ke-9 hari ni. Cepat masa berlaluuuu. Ada yang lobang tak? Kalau perempuan tu sis faham lah, ni lelaki ni asal? Hahaha lek lek.
Wei, korang ada tengok tak cerita Suspicious Partner? Bapak best gila! Ji Changwook memang hensem ah tu semua org tahu tapi yang Chan ho tu, sis tertarik dengan dia laaa. Ala yang ahli forensik tapi dia bantu org yg bunuh ex-bf bonghee tu. Hensem gilusss! 😆 nama sebenar dia Jin Joohyung. Cer search. Hahaha. 😘😘😍😍
Instagram? Carik sendiri, sis dah jumpa dah 😜
YOU ARE READING
Crush!
HumorKehidupan seorang pelajar sekolah perempuan yang sepatutnya dah habis sekolah tapi masih lagi sekolah yang jatuh cinta dengan dua orang jejaka. Dia namakan jejaka tersebut sebagai crush. Amagiler kite harungi bersama dengan Alyn, gadis pemalu yang...