Bab 50

4.4K 162 3
                                    

Masjid An Nur...

Semua orang hadir di masjid An Nur untuk melihat jenazah Mikael buat kali yang terakhir. Mereka membaca surah Yassin untuk di hadiahkan kepada Mikael dan mereka juga menyedekahkan Al Fatihah kepada Arwah. Selepas membaca Yassin, mereka solat jenazah berjemaah. Arwah Mikael sangat bertuah kerana meninggal di hari mulia iaitu hari Jumaat.

Selepas itu mereka mengusung jenazah Mikael beramai ramai untuk ke tanah perkuburan di sebelah masjid.

Setelah selesai tok imam membaca talkin. Maka habis lah majlis perkebumian Mikael.

So sampai sini je lah watak Mikael ok.

******************************

Rumah yang dulu ceria sekarang dengan sekelip mata jadi muram. Semua yang berada dalam rumah tu semua rindu kan Arwah Mikael. Anak arwah menangis tidak berhenti henti kerana mahukan daddy nya. Mereka dah tak tahu nak pujuk bagai mana. Sudah pelbagai cara digunakan untuk memujuk anak kecil itu. Sampai lah seseorang melangkah masuk ke dalam rumah mereka.

" Daddy!!! " jerit Tengku Dahlia, anak kepada arwah Mikael dan Nadhirah.

Tengku Dahlia berlari ke arah seorang lelaki yang sedang menunduk untuk mengambil Tengku Dahlia. Pabila lelaki itu mengangkatkan wajahnya. Nadhirah, Naufal dan Nadzifah tergamam.

" Anas " kata mereka hampir serentak.

" Tengku Anas Izzani? " soal Nadzifah lagi. Dia bukan apa. Nak kan kepastian ja. Lelaki itu mengangguk dan tersenyum kepada semua.

" Jumpa pak we lama. Tuh teruja semacam tuh. " bisik Naufal perlahan tapi masih dapat didengari oleh Nadzifah. Naufal menjeling ke arah Nadzifah dan berlalu naik ke atas.

' Ceh cemburu ah tu. Menyampah betul! Ingat aku nak pujuk dia Ah tu. Jangan harap dow. ' bisik kata hati Nadzifah.

" Ermm. Maaf adakah ini rumah Tengku Mardiah? " tanya Tengku Anas.

" Erm tak. Tapi dia ada kat sini. Ada apa eh? " tanya Nadhirah. Nadzifah mana? Dah lama dia dengan si kembar tu dan Puteri pergi ke ruang tamu Ke empat. Di luar rumah? Hahaha.

" Oh boleh panggil nenda. " kata Tengku Anas. Tengku Dahlia sudah tidur di bahunya.

" Kejap eh. " kata Nadhirah dan berlalu naik ke tingkat satu. Di mana bilik nenda nya tinggal.

******************************

" Hah Anas ada apa nak jumpa nenda. " Tanya Tengku mardiah apabila dia melihat figure Ana's.

" Tak de lah nenda. Saya dengar mama bercakap dengan Kubonda Farhafyna yang kata Mikael dah meninggal sakit kanser hati. " kata Anas.

" Lepas tuh saya teringat yang nenda pernah bagi alamat rumah nenda kat Malaysia kan. Masa saya kecewa larikan diri ke London dulu tuh. So saya pun datang sini. Nak ucap takziah. " katanya lagi. Dia terkenang zaman kat London. Dia lari sebab tahu yang Nadzifah dengan Naufal kawin. Dan dia dapat tahu pun sebab Arwah Mikael terlepas cakap masa hari kejohanan sukan peringkat Paradiska Highschool. Rasa lawak pula.

" Oooo. Tak pa tak pa duduk dulu. Mak Esah buat air untuk tetamu. " kata Tengku Mardiah.

Mak Esah berlalu ke dapur untuk membuat air dan meluru ke ruang tamu pula untuk menghidangkan air yang telah di bancuh oleh nya.

" Jap nenda. Sapa Anas nih dengan nenda? " soal Nadzifah.

" Dia nih cucu angkat nenda. Kami jumpa kat London. Time tuh dia selekeh sangat sebab baru lepas putus cinta kata nya. Hahaha. "Kata Tengku Mardiah sambil ketawa. Dan di ikuti oleh Nadzifah dan Anas.

" Daddy Dahlia nak tidur." kata Tengku Dahlia sambil menggosok mata nya akibat terlalu mengantuk. Anas mendodoi Tengku Dahlia di atas riba nya sehingga dia mendengar dengkuran Dahlia. Tapi dia tidak pula meletakkan Dahlia ke atas sofa.

" Eh Anas asal tak letak je Dahlia tu atas sofa? Kesian awak. Tengok je Dahlia ni keding tapi berat yakmat. " kata Nadhirah. Anas melihat mata Nadhirah sedikit sembab. Mesti menangis tadi. Ye lah baru kehilangan suami.

" Eh tak pa. Saya teringin nak jadi ayah. Tapi tuh lah. Allah tak izinkan lagi. " kata Anas.

" Bukan ke awak dah kawin ke? Family choice kan? Apa eh nama dia? Atia? " Kata Nadhirah.

" Dah lama bercerai. Lepas 3 bulan kawin. Saya cerai dia. Tak serasi. Dia ada lelaki lain. " kata Anas setenang tenangnya  .

Mereka berborak pelbagai topik. Sehingga Nadzifah tidak perasan yang dia telah membuat Naufal berkecil hati. Nadhirah pula dapat menghilangkan kesedihan nya.

******************************

In Room...

" Haish. Borak apa lah tuh sampai laki sendiri pun lupa. Benci aku. " bebel Naufal seorang diri.

Bersambung...

Nih nak cakap nih guys. Esok eh saya update gi. And doa kan saya cepat sembuh. Hari ni pun gagah je tulis sebab ada orang minta habiskan. Sebab excited untuk buku baru. Memula nak buat lagi dua bab je. Pastu tamat. Tapi hari ni dah lepas dua bab dah. Hahah. Tak faham apa saya tulis? Buat ii faham lah ye.

Aku Cinta Kau, Mr. Headprefect! Where stories live. Discover now