الكدب حبله قصير

1.7K 42 7
                                    

عمر ببرود :امال حتقولي ايه لو قولتلك انك مانتيش ماشية من هنا ولا حتتحركي خطوة واحدة بس الا لما تقوليلي مين الواد ده و تردي علي كل الاسئلة اللي انا حسألهالك.
سلمى :نااااااعم  .
عمر ببرود :نعم الله عليكي ياختي.
سلمى بنبرة محذرة :امشي من هنا احسنلك روح شوف قطوطة رايقة للشويتين دول وانت مش حتغلب علشان دي مش جديدة عليك هو انا اللي حقولك ده انت هندسة في الحاجات دي.
عمر ببرود :لو قولتي ايه برضو مش حتتحركي من هنا غير لما اعرف مين الواد اللي وصلك الدرس.
سلمى متجاهلة سؤاله :والبعيد بقي اشتغل ولي امري وانا معرفش.
عمر بثقة :تقدري تقولي كده ومتنرفزنيش وردي علي سؤالي.
سلمى :ولو مردتش؟
عمر :انا فاضي موارييش حاجة خلينا واقفين هنا للصبح اه علي فكرة انتي لما مشيتي من غير ما تستني سامح كلمت طنط ثناء وقولتلها اني حدور عليكي واجيبك وآجي و اخدت اذن من سامح نفسه و آدم برضو فخلينا قاعدين براحتك.
سلمى بغيظ :انت انسان مستفز.
عمر بسخرية :العفو وانا اجي ايه قدامك كله من فضلك.
سلمى وهى تزفر :اووووف.
عمر بسخرية :فعلا الجو حر جداً.
سلمى :الواد اللي حضرتك بتسأل عليه يبقي من صحاب وائل القريبين لما شافني في المطعم استغرب لانه لسه راجع من بره ومكانش يعرف بحادثة وائل فاستناني لما خلصت شغل و قولتله علي كل حاجة وعرض عليا انه يساعدني وانا رفضت ارتحت عايزة اروح بقي.
عمر :اممممم مش عارف ليه مش هاضم الموضوع ده.
سلمى بسخرية :خدلك ازازة لكتيل دوتو و انت تهضمه.
عمر :يخربيت ظرفك.
سلمى و وجهها احمر من شدة الغضب :عايزة اروح عديني.
عمر وهو يبتسم :طب استني في حد مستنيكي.
سلمى :حد مين؟
وجه لها عمر بالاشارة لكي تلتفت خلفها فتجد والدة ندى وآدم.
آدم :صدقت باللي وعدتنا بيه. (وغمزة له).
سلمى باندهاش :انتو عرفتوا ازاي ان انا هناو جيتوا امتي ؟
ثناء :احنا هنا اصلا من اول كلامكم.
فلاش باك.
طلب سامح والدته في الهاتف.
سامح :ايوة يا ماما سلمى مشيت زي ما توقعتي.
ثناء :طيب روح انت واختك وانا حكلمك بعدين .
آدم :طلع كلامك صح يا عمر بس مين الولد اللي بتقول وصلها الدرس وحنعرف هو مين ازاي؟
عمر :انا عارف اللي حطلبه ممكن متوافقوش عليه بس هو ده الحل انا اقدر اخليها تقول كل حاجة بس تسبوني معاها لوحدها.
ثناء :ازاي يعني!.
عمر :انا طول الوقت اللي حكلمها فيها لوحدنا حيبقي موبايلي مفتوح علي مكالمة مع آدم وحتسمعوا كل حاجة بتحصل.
نهاية الفلاش باك.
عمر :اوعي تكون لسه ما قفلتش دي مش فلوس حرام.
آدم :لا عيب عليك قفلت طبعا.
سلمى :طب عرفتوا مكاني ازاي.
عمر بثقة :انا لو حبيت اعرف اي حاجة مهما كانت حقدر اعرفها بكل سهولة.
سلمى :محدش وجهلك كلام علشان ترد.
عمر ببرود :لسه ماتخلقش اللي يقولي اتكلم امتي واسكت امتي فاهمة يا شاطرة.
ثناء بإمتنان لعمر :مش عارفة اشكرك ازاي ما خيبتش ظني فيك.
عمر وهو ينظر لسلمى :متشكرنيش ده واجبي.
سلمى وهي تقلده :متشكرنيش ده واجبي.
نظر لها عمر ولم يستطيع ان يتمالك نفسه فظهرت ابتسامة تعلو شفتيه.
اتي اتصال الي عمر.
عمر :ايوة يا نور.
نور :الحقني يا عمر .
عمر : نور مالك فيه ايه؟
نور :..............
عمر :الو الو الو.
آدم بقلق :في ايه يا عمر.
عمر :انا لازم امشي حالا.
ثناء بتوتر :ابقي طمنا عليك يابني.
عمر :ان شاء الله.
اتجه عمر الي نور بينما اتجهت سلمى الي منزل ثناء و اصرت ان تنتظر اخيها في اسفل المنزل و ما ان نزل حتي اصطحبهم آدم إلى المنزل.
سلمى :تعباك معانا يا آدم.
آدم :انتي اختي الصغيرة يا هبلة.
سلمى بإبتسامة :انت فعلاً نعم الاخ ليا.
آدم بحرف : احم... انت ليه مرضتيش تخلي حماتي تقعد معاكي.
سلمى :اظن المفروض اتعود انا ورامي نعيش لوحدنا لحد امتي حنبقي عبء على اللي حوالينا هي ليها زوج و اسرة ومسؤليات اتجاههم احنا كام شهر وعيلتي حتعرف والله اعلم حيحصل ايه فلازم نتعود اننا نكون لوحدنا ونساعد بعض وربنا يتولانا بقي.
آدم محاولا بث الطمأنينة فيها :انا عايزك تعرفي حاجة يا سلمى مهما يحصل احنا مستحيل نسيبك لوحدك.
سلمى بإبتسامة خفيفة :طيب انا حطلع انا و رامي.
رامي :طب كويس انك فاكرة اني موجود اتفضلي يا هانم قدامي حتجيبلنا الكلام من اللي حولينا.
آدم :قولي بس ياعم انت مين اللي يقدر يفتح بقوه وانا حخليه يخاف ينطق حروفكم مش اساميكم.
رامي :متشكرين انا اقدر اخد حقنا بنفسي.
آدم :طيب سلام.
رامي و سلمي :سلام.
صعد سلمي و رامي الي المنزل واخذ يتناولان العشاء ثم بدءوا في المذاكرة قليلاً وذهب كلا منهم الي فراشه.

سأظل رغم الصعاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن