الفصل الثامن و الثلاثون

1.5K 41 0
                                    

في شركة سالم....
طرقت سامية باب مكتب نور فأذن اليها بالدخول.
دخلت سامية وهى تحمل في يدها ملف مغلف باللون الأسود.

سامية :صباح الخير يا فندم.
نور :صباح النور يا سامية.
وضعت سامية الملف على مكتب نور قائلة :ده الملف اللي بثبت كل كلمة قولتها لحضرتك في التليفون.
امسك نور بالملف و اطلق نظرة على ما بداخله سريعاً ثم قال وهو ينظر لسامية :شكراً يا سامية انا مش عارف من غيرك كنت اكتشفت اللي بيحصل في الشركة من ورانا ازاي.
سامية :العفو يا فندم انا من واجبي اني لما اعرف حاجة زي كده كان لازم ابلغ حضراتكم علشان تلحقوا تتصرفوا انا حاولت اكلم عمر بيه و سالم بيه بس محدش رد عليا .
نور :حد عرف حاجة عن الموضوع ده.
سامية :لا يا فندم.
نور :تمام اوعي تقولي لحد و روحي باشري شغلك بشكل طبيعي ولا كأن حاجة حصلت.
سامية :حاضر يا فندم حضرتك عايز مني حاجة تاني.
نور :لا تقدري تتفضلي أه متنسيش تعدي على الحسابات علشان انا صرفتلك مكافأة.
سامية  :حضرتك ملوش لزوم حضراتكم عليكم افضال كتير عليا انا قولت لحضرتك علشان انا عايزة ارد جزء و لو بسيط من افضالكم دي مش علشان مكافأة.
نور :انا مقدر شعورك الجميل ده،انا عارف انك مخلصة و انا بكافئك على اخلاصك ده و مش حقبل انك ترفضي مفهوم .
سامية بإبتسامة بسيطة :مفهوم يا فندم بعد اذنك.

بعدما تأكد نور من خروج سامية قال :اما اكلم نؤنؤ بقى و اطمن عليها.

في فيلا عمر....
كانت حبيبة تغطي في ثبات عميق..
حبيبة :مالك يا أحمد (زوج حبيبة) ؟
أحمد بارتباك :م..مفيش حاجة.
حبيبة وهى تضع يدها على يدها :مفيش ازاي انت فاكرني مش واخدة بالي انك متغير الفترة دي ايه حتخبي على حبيبتك برضو.
أحمد :انا مش عايز اشغلك معايا.
حبيبة :انت اللي بكده حتشغلني وتقلقني.
أحمد :انا بقالي فترة ملاحظ ان في حاجة غريبة بتحصل في المستشفى بس بكدب نفسي لحد النهاردة.
حبيبة :ايه اللي حصل.
أحمد :النهاردة كنت ماشي جنب اوضة دكتور زميلي و سمعت صوت غريب جاي من الاوضة قربت علشان افهم فيه ايه لقيت واحدة بتزعق في الدكتور و تقوله انها حتوديه في داهية و اتهمته انه سرق عضو من اعضاء بنتها اثناء قيامه بعملية جراحية ليها.

وضعت حبيبة يدها لتكتم شهقتها فاكمل أحمد :رد عليها بكل سخرية و استهزاء انه بينكر اصلا ان بنتها جت هنا و عملها عملية وانها ست كدابة فالست قالتله انها حتبلغ عنه و حتوديه في داهية قام رد عليها بكل برود انها مستحيل تثبت اصلاً ان بنتها عملت العملية هنا مش كده و بس ده هددها انه يلبسها مصيبة لو فتحت بوقها و انه حياخد اعضاء كل عيالها لما يخلص منها و يخليها تتحسر عليهم و من غير ما يسيب وراه دليل.

حبيبة بذهول :معقولة.... في حد بالقذارة دي؟ أحمد اللي زي ده مش لازم يتسكت عليه لازم تروح تقول لمدير المستشفى.

أحمد بأسى :هو ده اللي انا عملته و كنت في طريقي ليه بس وقفني ممرض قالي ان فيه مريض حالته وحشة و الدكتور المسئول عنه مش موجود دلوقتي، روحت و عملت اللازم معاه ولما اتأكدت انه حالته استقرت روحت على طول على مكتب المدير بس ملقتش السكرتيرة بتاعته فقولت ادخله على طول واعتذر و اكيد هو حيقدر لكن المفاجأة كانت ان الدكتور ده كان عنده.

سأظل رغم الصعاب حيث تعيش القصص. اكتشف الآن