-

4.7K 345 12
                                    

Minggu akhir persekolahan...

            Aku dan Ariani mengemas apa2 yang patut.  Satu persatu barang dimasukkan ke dalam kotak. Well, this is preparation for last week duduk di asrama kerana minggu hadapan kami berdua akan berkampung di rumah!  Yahoo!

          Holiday is coming!  Can't wait to see December! Sumpah aku teruja. Masa cuti panjang ni la aku biasanya akan main macam2 dengan Ariani.  Tang Duduk la,sorok2 la, nenek si bongkok tiga la, ice water la... Macam2!

     
         Paling best bila sama2 masuk dapur buat kek.  Perghhhh, best time ever! Aku lihat Ariani.  Dia begitu bersemangat mengemas segala2nya. And I'm pretty sure that she feel the same too!

          Sumpah tak sabar.  Baki lagi esok sehari then we will back to our home!  I'm coming home~ coming home~

           Selesai mengemas barang, aku dan Ariani turun ke court untuk bermain badminton. Geng2 aku awal2 dah tunggu di situ.  Sambil2 tu challenge single and duet sekali. Kadang2 kami bergelak ketawa tak ingat dunia.  Paling best part duduk sekumpulan lepastu main cerita hantu. Kebanyakannya urban legend pasal sekolah ni la.

"Okay,my turn!  My turn!",jerit Meen.  Semua disitu pun mempersilakan dan mula mendengar dengan kusyuk.

"Aku ada satu cerita ni yang mana aku sendiri yang alami.  Ada satu hari tu, aku mandi time maghrib sorang2 kat bilik air tingkat bawah sekali.  Kesnya sebab aku tak sempat mandi petang tu. Kelas tambahan banyak sangat sampai jadual aku padat!  Makan pun kadang tak sempat.",Meen memulakan muqaddimahnya. Semua disitu mengangguk2 tanda menghayati cerita Meen.

"Masa aku masuk bilik air tu, aku sumpah bilik air tu memang kosong tak ada manusia langsung.  Aku pun buat rilek je la pergi masuk bilik yang hujung sekali. Masa aku tengah mandi tu, aku pun dengar la ada orang masuk bilik air ramai2 lepastu mandi.  Segala bunyi tutup pintu, suara mintak tanda tempat,bunyi ketuk pintu tanya lambat lagi ke tak tu memang aku dengar dengan jelas. So, aku fikir,owh diorang ni ramai.  Aku pun kesian la kan dah nak masuk waktu maghrib tapi ada yang masih tunggu turn nak mandi.  So, aku ni pun yang baru selesai mandi cepat2 la bersiap2 supaya boleh bagi ruang kat orang lain.  Aku keluar je dari bilik air tu aku tak tahu entah macam mana aku berkhayal ke apa..sampai luar  baru aku perasan yang bilik air tu tak ada orang langsung!",Meen nenyambung ceritanya dengan bersungguh2. Semua disitu terkejut dan mulai berasa seram.

"Aku dah tak tunggu lama dah waktu tu, aku terus pecut naik bilik sambil mengucap dua kalimah syahadah banyak2 kali. Masuk je bilik,Alhamdulillah... Tak ada apa2.. Tapi malam tu sebilik aku tak boleh tidur sebab dengar anjing melolong mendayu2 kat luar sana.",Meen mengakhiri ceritanya dengan baik sekali.

"Eh,suara anjing yang mendayu2 pukul 12 malam tu kan??? Bilik aku pun dengar jugak doooo!",sampuk Bella.

"Bilik aku pun!",giliran Auda pula berkata.

"Aku dan Mia pun dengar jugak weh.",Syuha yang taknak mengaku kalah turut bersuara.  Aku???  Aku pandang Ariani.  Ariani pandang aku.

"Kami berdua lagi la dengar sebab tingkap kat katil kami menghadap ke jalan. Jelas sangat dengar seolah2 macam seberang jalan depan dorm kami je.",ujarku.

"Maknanya semua penghuni Aspuri dengar! Kalau kau perasan, bunyi anjing tu macam dia takut nampak sesuatu.  Nenek aku kata, anjing kalau nampak stranger,dia akan menyalak kuat. Macam anjing polis hutan tu!  Tapi,kalau dia nampak benda ghaib,dia akan melolong mendayu2 sebab ketakutan.  Yelah, haiwan mata dia boleh nampak benda2 macam tu.",kata Meen.  Semua disitu menyokong kata2 Meen.

        Tiba2...kami berenam terdiam apabila terasa aura sejuk menyapa. Awan mulai mendung,menambahkan lagi suasana seram yang belum hilang.

"Guys..",panggil Syuha. Semua mata memandang ke arahnya.

Dia Pengawas Nerd Aku!!! ✔Where stories live. Discover now