-

4.5K 404 10
                                    

Arief Mulhim....

"Baiklah, calon2 SPM semua.  Peperiksaan bagi Bahasa Melayu kertas 1 bermula sekarang.", suara pengawas peperiksaan bergema di segenap ruang dewan besar sekolah. 

              Aku membaca doa dan berselawat ke atas Rasulullah S.A.W dan mula membuka kertas soalan.  Pensel 2B di tanganku digenggam kuat. Soalan di hadapan mata sedikit pun tidak menarik perhatianku.  Di dalam fikiranku masih terbayang2 perkara semalam.

                Berdebar2,takut dan tidak tenteram bergabung dalam satu hati. Arumi,kau okey ke tak kat sana????

*Flashback*

"Maafkan saya,encik. Tapi menurut rekod kesihatan keadaan Puan Arumi semakin merosot dari hari ke hari. Untuk keselamatan dia,saya syorkan supaya dia tidak dikeluarkan dari wad lagi dan dikecualikan dari mengambil peperiksaan SPM.",maklum Doktor Syaima' bimbang.

            
              Aku terpana mendengar kata2 doktorMana mungkin Arumi mahu dikecualikan dari mengambil SPM. Impian dia nak sambung belajar di abroad!!!

"Er...doktor.. tak boleh ke kalau doktor biarkan dia ambil SPM???",tanyaku teragak2. Doktor Syaima' menghela nafas berat.

"Arumi tengah lemah. Dia cepat letih dan pengsan. Encik rasa dia mampu untuk hadapi sebarang exam?? Lebih2 lagi SPM. Itu merupakan exam terbesar dalam hidup dia.",tanya doktor kembali. Nadanya seperti tidak setuju denganku.

"Doktor,tolonglah... Benarkan dia ambil SPM. Impian dia besar,doktor.. saya taknak dia kecewa sebab tak berjaya capai hasrat dia...",rayuku sepenuh hati.

           Doktor Syaima' seakan2 speechless. Aku tetap merayu dan merayu sehinggalah lambat2 dia menganggukkan kepalanya.

"Sebenarnya saya agak berat hati.. Tetapi demi masa hadapannya.. Baiklah,saya akan benarkan dia ambil exam. Tetapi di hospital. Saya tidak boleh bagi dia keluar lagi walau apapun yang terjadi..",doktor memberi kata putusAku meraup muka.

Dia Pengawas Nerd Aku!!! ✔Where stories live. Discover now