Arumi Syauqina....Petang yang sungguh membosankan. Sumpah, tiada apa yang boleh aku lakukan. Nak2 sekarang ni aku sedang berada di rumah nenek mulhim a. k. a nenek mertua aku! Eh, jap. ada ke istilah nenek mertua??? Argh, abaikan!
Aku lihat nenek yang baru selesai solat Asar keluar dari biliknya. Laju aku menerpa ke arahnya.
"Nenek!",tegurku mesra lalu memaut lengannya. Nenek memandangku dengan riak terkejut.
"Haish, kamu ni Ayumi! terkejut nenek. nasib tak kena hak attack tau!",balas nenek sambil mengurut dadanya. Aku tergelak kecil.
"Nama kita Arumi la. bukan Ayumi.",aku memperbetulkan ayat nenek. Nenek menepuk dahinya.
"Allahu Akbar. susah bebenar nak sebut nama orang KL ni! berbelit lidah aku hah!",komennya lalu ketawa.
"Apa pulak orang KL nek.
Arumi orang Terengganu je la. btw, nek. Hak attack tu ape??",giliran aku pula bertanya."Haih, kamu ni. hak attack pun kamu tak tahu? hak attack yang serangan jantung tu!",balasnya pelik. hah, kali ni aku pulak yang menepuk dahi!
"Allahu Akbar... nenek! tu bukan hak attack. Tu namanya heart attack. H. E. A. R. T... heart. huruf T tu nek sebut jelas kat belakang.
"Alah, lebih kurang la tu! nenek mana pandai cakap enggelish2 ni..",komen nenek lalu menuju ke dapur. Aku mengikut langkahnya. sebuah teko dikeluarkan oleh nenek dari almari dan dia mula tercari2 sesuatu. Nak buat minum petang kot.
"Nenek, biar Arumi tolong.",aku mempelawakan diri.
"Tak payah. kamu tu pengantin baru tak perlu buat kerja2 ni.",balas nenek seraya mengambil dua uncang teh.
"Pengantin baru???",tanyaku pelik.
"Laaarghhh, kan kamu baru menikah dengan Muslim!",jawab nenek selamba. Astarghfirullah Hal Azim..... Mohonlah suami aku tak dengar ni. kang ada yang terasa hati kang!
"Nenek, Arumi kahwin tahun lepas la nek. dah setahun pulak dah. satu lagi nek, Arumi kahwin dengan Mulhimlah. Bukan Muslim.",aku memperbetulkan kata2 nenek.
"Laaa ye ke??? hurmm..nenek salah la tu. maklumlah,dah tua ni makin menjadi2 nyanyuk nenek ni.",kata nenek serba salah. Aku tergelak kecil.
"Tadi kamu cakap kamu dah setahun nikah...tak ada tanda2 lagi ke nenek nak dapat cicit???",tanya nenek secara tiba2. terus mati senyuman aku. Erk..ehem.
"Tak lagi nek. kami masih belajar. SPM pun tak lepas lagi. Bagilah Mulhim dengan Arumi lepas SPM dulu ye nek. Hamboii,tak sabar2 nenek nak dapat cicit hah!",jawab satu suara dari arah belakang. and yes,tu suara Mulhim. Aku dah pandang dia lain macam. Seriously, dia kata macam tu dekat nenek???
"Eh,ha'ah la! Aduh,lupa pulak nenek kamu berdua tu kahwin muda! Ish ish ish...",kata nenek sambil mengacau teh yang panas perlahan2. Aku menjeling ke arah Mulhim yang dari tadi asyik sengih2 dekat aku. Ada yang aku cekik karang!
"Erm... nenek2,Kalau petang ni Mulhim nak bawak Arumi round2 kampung boleh??? naik motor atuk..",Tanya Mulhim dengan nada manjanya. Al maklumlah, cucu kesayangan la katakan!
"Pergilah, Mulhim. Masa cuti2 ni la kamu nak sweet muit dengan isteri kamu. Nanti bila masing2 dah sambung belajar dah tak ada masa nak jumpa selalu.",celah atuk sekaligus memberi jawapan kepada soalan Mulhim. Bersinar2 mata Mulhim dibuatnya.
"Yes! Ni yang buat Mulhim sayang atuk lebih ni! Bila atuk bagi kami keluar??",tanya Mulhim lagi. Hak alah budak ni. Aku pandang jam tangan. Baru pukul 5 petang kot! panas lagi la nak jalan2.
YOU ARE READING
Dia Pengawas Nerd Aku!!! ✔
Teen Fiction#10 IN TEEN FICTION (25/01/2018) Perempuan memang pantang jumpa lelaki handsome dan hot ni. Mulalah mereka jerit meroyan jatuh pengsan dan seumpamanya. Tapi aku berbeza. Aku ditakdirkan jatuh cinta... Dengan orang yang manusia gelarkan 'nerd' dan 'b...