III. KARAYOLLARI DENETİMİ

242 28 13
                                    

Müzik: Adını Sen Koy, Müslüm Gürses



Eylül 1994-Şubat 1996

İki yıllık eğitimi tamamlayıp yeterlik sınavını başardığımız için "Denetçi" ünvanını almıştık. Şimdi tam yetki ve sorumluluk ile gerçek denetim dünyasına giriyorduk.

18 Ağustos'ta tamamladığımız turne sonrası yeni denetçiler gruplara görevlendirildi. Benimki 11. grup. Bu grupta yatırımcı kuruluşlar dediğimiz karayolları, devlet su işleri gibi büyük bayındırlık işleri yapan kuruluşlar denetleniyor. Yakın arkadaşlarımdan İrfan belediye grubunda, İsmail döner sermaye işletmeleri grubundaydı. Her ikisinin şefi de cins adamlardı doğrusu.

Grup şefim Hüseyin Gürhan sol eğilimliydi. İnsan ilişkilerini genel olarak saygılı bir çerçevede yürütüyordu. Diğer bazı grup şefleri gibi mesai konusunda sıkıştırmıyor, amir pozisyonuna girmiyordu. Sayıştay'da uzun bir süre ekip şefi ve grup şefi olan üstadlarımla ilişkilerim gayet iyi olacaktı. Başına buyruk bir adamın bunu başarması biraz güçtür, değil mi? Evet, ama şunu unutmayın; akıllı bir kişinin yöneticileriyle ve arkadaşlarıyla ilişkilerini kendisi yönetmesi gerekir ve iyi yönetmesi gerekir. Yoksa insan hiç istemediği sürprizlerle karışılaşabilir.

Denetçiler özel bir kamu görevlisi sınıfıydı. Devlet memuru değildik. Hakim-savcıların teminatlarına sahiptik. Yöneticilerimizle ilişkimiz amir-memur ilişkisi değildi. Bizi kurallar yönetiyordu. İşimizle ilgili kimse bize talimat veremezdi. Grup şefi sadece o gruba verilen işlerin organizasyonunu yapmaktaydı. Denetimle ilgili bir konuda denetçiden farklı düşünüyorsa rapora kendi görüşünü ekleyebilirdi, o kadar. Yani, grup şefi denetçiye bir yazıyı değiştirmesini, çıkarmasını, eklemesini söyleyemezdi.

Buna rağmen bazı grup şefleri amir gibi davranmakta, denetçilerin işlerine müdahale edip talimatlar vermekteydi. Bu tür durumlarda üzücü çatışmalar yaşanıyordu.

Denetçinin bağımsızlığı hem çok önemlidir hem de çok tartışmalıdır. Ben her zaman bağımsızlığa inanmıştım; denetçi bağımsız olmazsa yapması gereken denetimi yapamaz, zor konularda doğru kararları veremez. Öbür taraftan kontrolsüz bir denetçi çok ciddi yanlışlara düşebilir.

Dengeyi nasıl kuracaksın? Bağımsızlığından fedakarlıkta bulunmadan kaliteyi nasıl sağlayacaksın?

Kritik sorular. Esaslı sorular.

Esaslı soruların hazır cevapları yoktur; zorluklarla dolu bir yolda sorgulayarak, deneyerek, tecrübe ederek kendi cevaplarını kendin inşa edersin.

Tuhaf Bi Denetçinin AnılarıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin