Ben Şeref Efe.
Özgürlük düşüncesinde bir insanım.
Giresun'un Espiye ilçesine bağlı Hacıköy'de doğdum. Muhtemelen 1968 yılının Ekim ayında. Sekiz-on asırdır o civarda yerleşik olan çepnilerdenim [Oğuz türklerinin bir boyu]. Dinine bağlı bir müslümanım. Yine de bunlar benim kimliğim değil sıfatlarımdır.
Çocukluğum Giresun, Gümüşhane ve Trabzon'da geçti. 1987'de Mülkiye'de okumak için geldiğim Ankara bu tarihten sonra daimi ikamet yerim oldu.
Hem geçimimi sağlamak hem de ülkemin insanlarına kadrimce [gücü oranında, gücünün yettiği kadar] en iyi katkıyı yapma amacıyla 1992 yılının Temmuz ayında kamu hizmetine başladım. İlk 10 yılım Sayıştay Denetçiliği mesleğinde geçti. 2002-2007 yılları arasında Hazine Müşaviri olarak ekonomiden sorumlu bakanın danışmanlığını yaptım. 2007-2011 yıllarında Enerji Bakanlığında Strateji Geliştirme Başkanlığını yürüttüm. 2011 yılının sonunda yeniden Sayıştay Denetçiliği mesleğine döndüm.
Bu kitapta Sayıştay Denetçiliğinde geçirdiğim ilk on yılın hikayesini anlatıyorum. Sayıştay denetçiliği mesleği, hukuk, maliye ve yönetimin kesiştiği bir alan. Özgür bir ruhum var. Yeni şeyleri öğrenmeye bayılıyorum. Öğrendiklerimi cesaretle uygulamaya çalışıyorum. Yeni usuller, ürünler icat etmekten zevk alıyorum. Haliyle sıradışı bir denetçilik hayatım oldu.
Burada anlatılanlar uzun zaman öncesine dair şahsi hikayem. Artık güncel bir tartışmanın konusu değil. Bu anıların, ülkenin ya da kamu kurumlarının mevcut, güncel durumlarına ilişkin hiçbir yorum ve değerlendirme içermediğini özellikle vurgulamak istiyorum.
Yine de malzemenin eski gibi görünmesi seni yanıltmasın sevgili okuyucu. Bu hikayeler aslında her birimizin iş hayatında, sokakta, trafikte, devlet dairelerinde, hemen her yerde her gün içine düştüğümüz durumlardan bir demet.
Anıların bir kısmını zaman zaman tuttuğum notlardan, günlüklerden; bir kısmını ise üretiminde yer aldığım resmi veya yarı resmi belgelerden derledim.
İki hususta peşin olarak özür diliyorum okurlarımdan ve bu anılarda ismi geçenlerden:
1. Elbette hafızamın zaaflarından kaynaklanan hatalar olmuştur. Olayları gerçekte olduğu gibi hatırlayamamış ve aktaramamış olabilirim.
2. Ben bir insanım ve her insan gibi gözlemlediğim olayları kendi bakış açım ve algılarımla yorumluyorum. Bu kitabın, yazarın şahsi kanaatlerine ve değerlerine dayanan bir yazı olduğu kabul edilmeli, gerçeğin yanılmaz ifadesi olarak değerlendirilmemelidir.
Niçin Yayımlıyorum?
Henüz ellisinde bir kamu çalışanına yakışan, anı yayımlamak değil, anılacak işler yapmak olmalıdır. Ne var ki ülkemizde kamu hizmetleri benim düşlediğimden farklı bir yönde gidiyor ve ben de sonucundan emin olmadığım işlere çaba harcamaya pek istekli değilim.
Bildiğimiz kapılar kapandığı, aşina olduğumuz yollar çıkmaza saplandığı zamanlarda en iyisi oyalanmadan eski alışkanlıkları bir kenara bırakıp yeni yollar inşa etmektir. Buna gönülden inanıyorum.
İşte bu inancım beni nasıl daha önce çılgın işlere sürüklediyse bugün de özgürlük üzerine yazmaya yöneltiyor.
İnsanın kendinden bahsetmesi epey sıkıntılı bir durum. Hikayenin hem anlatanı hem de kahramanı olmak işi zorlaştırıyor. Kendini beğenmiş ya da kibirli görünebilir insan. Buna karşılık alabildiğim tek tedbir şu: Bu hatıraların odağına kendimi, şahsımı değil işleri, olayları ve insan karşılaşmalarını koymaya çalıştım. Yapabildiğim ölçüde. Bunu beceremediğim yerlerde iyi niyetli okuyucunun hoşgörüsünü istirham ediyorum.
Bu anıları öncelikle 25 Kasım 2017'den itibaren internette bir hikaye platformu olan Wattpad'de bölüm bölüm yayınladım. O platformda genç okurlardan beklediğimin ötesinde bir ilgi gördü. Gelen öneriler üzerine kitap olarak basılmasının da faydalı olacağına ikna oldum.
Bölümler
Bu eser altı kısımdan oluşuyor:
I. GÜZERGAH: Bu kısımda Gelevara Deresinden Ulus'taki Sayıştay binasına giden yolculuğumun önemli kilometre taşlarına kısaca değiniyorum. Nereden geldiğimiz önemlidir, çünkü bulunduğumuz yeri doğru anlamamızı sağlar.
II. DENETÇİLİK EĞİTİMİ: 1992-1994 yılları arasında eğitim grubundaki anılarım.
III. KARAYOLLARI DENETİMİ: 1996 yılının başına kadar karayollarının ve otoyolların denetimi ile ilgili çalışmalarım.
IV. HAZİNE DENETİMİ: 1996 yılının başından 1999 yılının ilk aylarına kadar Hazinenin denetimini yapan ekipte yaptığım çalışmalar.
V. DEVLETİN MALİ RAPORU: Sayıştayın en önemli raporunun hazırlanması, Meclise sunulması ve devamındaki olaylar. 1998-2001 yılları.
VI. SÜRÜKLENME: Grup değişiklikleri ile atıl hale gelmem ve sonunda Sayıştaydan ayrılışım. 1999-2002 yıllarını kapsıyor.
Yukarıdaki bazı kısımların tarih olarak çakıştığı dikkatinizi çekmiştir. Konu bütünlüğünü sağlamak bana düz bir tarih sırası takip etmekten daha önemli göründüğü için bunu tercih ettim. Aksi takdirde konular sık sık bölünecek ve parçaları birleştirmek oldukça zor olacaktı. Umarım bu yöntem okuyucuya da mantıklı ve kolay gelecektir.
Meslektaşlarım Ahmet Okur, Cengiz Kademli, Oğuz Çalık ve Ali Osman Güçlü başta olmak üzere hatıralarımı gözden geçirerek çok kıymetli geribildirimlerde bulunan dostlarıma teşekkür ediyorum. Ailem yaşarken olduğu gibi yazarken de yanımda oldu, desteğini esirgemedi. Selma'ya, Mahinur'a, Yakup Selman'a ve Bahadır'a minnettarım.
Bu hatıraların, daha iyi bir ülke için mücadele eden genç insanlara umut vermesini, yol göstermesini diliyorum.
Buyurun hikayemize!
Şeref
Mart 2020
www.linkedin.com/in/serefefe
twitter.com/SerefEfe
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Tuhaf Bi Denetçinin Anıları
Literatura Faktu***WQ*** Tam bir mahrumiyet dünyasından gelen bir delikanlı... etkisiz bir kurumda kenarda kalmış bir meslek... ve memleketin en kritik sorunları üzerine amansız bir mücadele... yandaşsız, cemaatsiz, partisiz, bağlı ve bağımlı olmaksızın... Sayışta...