Zes jaar geleden (Ruby is dertien)
Er klopt iemand op de deur. Een beetje geïrriteerd roep ik dat de deur open is. 'Prinses, u moet zo naar mevrouw Schreuder. Maakt u zich klaar?' Een van de dienstmeisjes staat nerveus in de deuropening. Ik heb haar nog nooit eerder gezien en weet niet hoe ze heet. Zou ze nieuw zijn?
'Ik heb u nog nooit eerder gezien. Werkt u hier net?' vraag ik nieuwsgierig. Misschien kan ik zo nog wat tijd rekken. Ik vind mevrouw Schreuder niet heel erg, maar ik vind haar beroep gewoon vervelend. Ze is mijn privédocente en ik ben haar een beetje zat na zoveel tijd. Ik heb gehoord dat alle andere kinderen in het land naar scholen gaan, met allemaal andere kinderen om mee te praten. Er zijn basisscholen en middelbare scholen.
Ik heb nog nooit zo'n school van binnen gezien. Dat zou ik wel heel graag willen, maar mijn vader en moeder zeggen dat dat niet handig is omdat ik een prinses ben. Ze vertellen me elke keer weer opnieuw dat er dan altijd twee beveiligers mee moeten naar school en dat dat veel geld kost, wat ze liever besteden aan dingen om het land te dienen. Als ik dan zeg dat mevrouw Schreuder ook veel geld kost, negeren ze mij. Zouden ze doorhebben dat ik gelijk heb daarin?
'Ja, ik werk hier sinds vorige week. Omdat uw dienstmeisje ziek is en ze u niet aan wilt steken, heeft ze mij gevraagd in te vallen.' Ik knik naar de vrouw in de deuropening. Ze ziet er jong uit, ik schat haar leeftijd rond de vijfentwintig.
'Vind u het leuk op het paleis?' Ik heb geleerd altijd beleefd te zijn naar iedereen, al vind ik dat niet altijd heel erg leuk. Ik moet interesse tonen, ook al boeit het me allemaal niet zo veel. Dat hoort bij het karakter van een prinses, zegt mevrouw Schreuder dan.
Ik vind mevrouw Schreuder maar saai. Ze vertelt veel over de geschiedenis van Aqua Aura, maar veel dingen vind ik niet zo belangrijk voor later. Ze vertelt ook wel eens over andere landen. Vooral over de culturen uit andere landen. Ik vind de culturen uit Amerika interessant. Helaas leven de Maya's en Azteken niet meer. Ik had ze graag een keer willen bezoeken. Of de Maori uit Nieuw Zeeland. Vroeger leefden de Maori's ook in Aqua Aura, maar nu zijn ze allemaal verhuisd naar het buitenland of gestorven.
Mevrouw Schreuder leert me ook rekenen, spellen en de grammatica van onze eigen taal. Ze vertelt soms ook over andere talen en hoe onze taal een combinatie is van een aantal talen. Aurariaans beschrijft ze als een taal die is uitgegroeid van Engels naar wat het nu is, een taal die nog maar in een paar woorden lijkt op het Engels. Ze heeft ook wel eens een paar zinnetjes in het Engels gezegd, maar ik begreep er nooit iets van. Ik wil heel graag Engels leren, omdat het altijd zo mooi klinkt als mevrouw Schreuder in die taal praat.
'Komt u mee, prinses?' Ik ontwaak uit mijn gedachten en knik. Ik zat weer eens zo diep in mijn gedachten dat ik haar verhaal heb gemist. Ik laat mijn tekening liggen en loop dan met de vrouw mee. Hopelijk heeft mevrouw Schreuder vandaag een leuk onderwerp om over te praten. Nog een keer geschiedenisles en ik ren gillend weg. Ik heb deze week namelijk alleen geschiedenis gehad en één keer topografie.
Mevrouw Schreuder zit al aan haar bureautje als we aankomen bij het lokaaltje. 'Goedemorgen, prinses.' Ze schrijft nog iets, voordat ze naar me op kijkt. De vrouw die met me meeliep, is al weer weg. Over een paar uur zal ze er wel weer zijn om me op te halen. Ik snap nog steeds niet waarom mijn moeder wil dat er altijd iemand met me meeloopt naar het lokaal ín het paleis. Er kan toch niets gebeuren in het paleis. Er lopen hier zoveel bewakers rond. En ik weet de weg naar het lokaal echt wel.
'Goedemorgen, mevrouw Schreuder. Waar gaan we het vandaag over hebben?'
'Vandaag gaan we het hebben over de verzetsgroep. De Silver Blades. Ze zijn honderd jaar geleden opgericht. Hun doel is de macht overnemen in Aqua Aura. Ze hebben al een aantal aanslagen gepleegd. Hun oprichter is bij zo'n aanval om het leven gekomen. Daarna kregen ze een nieuwe leider, maar niemand wist wie dat is. Nadat er nieuws kwam dat die leider ook gestorven zou zijn, is er niets meer vernomen van de groep. Dat is nu zo'n dertig jaar geleden. Dus toen jouw vader ongeveer net zo oud was als jij nu bent, is de laatste aanslag gepleegd. Volg je het nog?'
'Ja, maar waarom wilden ze de macht overnemen kn Aqua Aura? Vinden ze dat mijn familie niet goed genoeg regeert?'
'Nee, de reden is veel erger. Ze willen de macht hebben om de bevolking te onderdrukken. Zo kunnen ze veel geld verdienen zonder er werk voor te verrichten. Ze willen dit land tot een dictatuur maken. Hun leider is dan de baas. Hij beslist alles en kan de bevolking onderdrukken. Als iemand het niet met hem eens is of zijn mening laat horen over de leider, zal die opgepakt worden en in een strafkamp terecht komen. Of nog erger, vermoord worden. De bevolking zal alles moeten doen wat de baas zegt, anders volgen er zware straffen.'
'Waarom zijn er mensen zo gemeen dat ze dit andere mensen willen aandoen?' vraag ik verontwaardigd. Dit kan toch niet? 'Hoe herken je de verzetsgroep?'
'Ze hebben een eigen logo. Afbeelding zestien in je boek is het logo. Je ziet de initialen van de groep in de kleuren zwart en donkerrood en vampiertanden op een zwarte achtergrond. Vampieren staan er bekend om dat ze bloed drinken. Die tanden zijn dus eigenlijk bedoeld om mensen extra bang te maken. De leider kun je herkennen aan het aangepaste logo. Bij de tanden druipt dan bloed.'
'Waarom heeft de leider een speciaal logo? Dat is toch eigenlijk heel dom? Want als hij de enige is die dat bij zich mag hebben en hij wordt gepakt, is het meteen duidelijk dat ze het belangrijkste lid van de groep hebben.'
'Geen idee. Laten we het erop houden dat de groep gewoon dom is.'
Ik heb het logo ook echt gemaakt, zodat het iets duidelijker is, want ik kan het niet echt goed beschrijven. Ik heb er wel even een watermerk doorheen gezet, zodat niemand het kan gebruiken zonder dat het duidelijk is dat ik het heb gemaakt. Het is niet het mooiste logo, maar het is iets. Dit is het logo van de Silver Blades:
JE LEEST
Ruby's Crown
JugendliteraturDe negentienjarige Ruby is de troonopvolgster van het kleine land Aqua Aura, ergens in de oceaan tussen Australië en Nieuw-Zeeland. Alles loopt normaal, voor zover dat kan voor een prinses. Er is geen enkele burger die ook maar íets te klagen heeft...