3 Hari Kemudiannya
On call
"Cik Lin, keadaan ayah cik semakin teruk. Dia perlu jalani pembedahan segera. Adakah cik nak kami jalankan pembedahan tu?"
"ye. Tolong jalankannya doktor. "
"kalau macam tu, mengikut prosedur.. Cik perlu membayar kos pembedahan sebanyak RM 200 ribu. "
"jangan risau. Saya akan bayar kos tu secepat mungkin. Jadi ayah saya akan tetap dibedah. Tolong rawat ayah saya dengan sebaiknya doktor. "
Off call
"ayah cuma ade aku je sekarang. Jadi aku kena pastikan ayah sihat... " badanku menggigil menahan perasaan dan akhirnya gugur juga butir butir halus yang membasahkan pipiku.
"tak. Aku tak boleh menangis. " air mataku dikesat.
......................................................................
"RM 200 ribu tu banyak kan. Mana kita nak ade duit ni. " kata ayahku.
"tak payah la susahkan diri nak cari duit tu untuk ayah xia. Ayah pun dah tak lama. Tak perlu pembedahan dah." pujuk ayahku.
"ayah... Ayah tak perlu risau la. Xia dah ade pun duit tu. " kataku lembut.
"xia... Kamu betul ke ni? Mana kamu dapat duit banyak tu. " terlihat riak kurang senang di wajah ayah.
"duit tu..... Xia mintak tolong dari keluarga song.. " tipuku.
"keluarga bakal mertua kamu memang baik. " ayah terlihat tenang semula.
"kamu kena jadi menantu yang baik tau nanti. " kata ayah lagi.
"aku tak sanggup nak bagitau ayah yang pertunangan aku dan qianzu dah putus... " monologku sendiri.
Knock knock knock... Bunyi ketukan pintu yang agak perlahan tetapi dapat didengari.
"pak cik. "
Aku memandang lelaki itu. Orang yang aku cinta. Tapi aku dah tak boleh mencintainya lagi sekarang. Dia ialah bekas tunang aku Song Qianzu.
"pak cik, saya datang nak tengok pak cik hari ni." katanya sambil tersenyum.
"qianzu, terima kasih sebab keluarga kamu dah pinjamkan duit untuk biaya pembedahan pak cik. " ucap ayah padanya.
Aku berdiri secara automatik.
"ayah, jangan risau...xia akan ingat kebaikan keluarga song kepada kita. " kataku.
"please don't expose me!" monologku sendiri lalu aku memberi isyarat mata pada qianzu agar dia bekerjasama. Aku takut ayah tau aku bohong tentang aku dapat duit dari family song.
Qianzu faham isyarat aku.
"tak pe la pak cik. Lagipun xia tu tunang saya. Mesti la saya akan bantu kalau dia susah. " balas qianzu.
Aku senyum pada qianzu sebagai tanda terima kasih.
"qianzu, pak cik percayakan kamu untuk jaga xia ye sepanjang rawatan pak cik ni. " kata ayah kepadanya.
"kami keluar dulu ye ayah. " kataku kepada ayah lalu menarik tangan qianzu untuk keluar.
.......................................................................
"xia... Awak ade duit untuk biaya pembedahan tu? " tanya qianzu.
"saya bagitau macam tu supaya ayah tak risau. " kataku perlahan.
" jadi awak.... "
"qianzu... Mari putuskan hubungan kita ni. " pintaku perlahan.
"putus? Kenapa cakap macam tu!!! " qianzu mulai tak keruan.
"pertunangan kita dah putus. Jadi wajar la kalau hubungan ni pun putus. " aku meninggikan suaraku.
Bahuku dipegang kuat olehnya. Dia seakan menggoncang tubuhku agar aku sedar apa yang aku baru katakan tadi.
#Jgn lupa vote
YOU ARE READING
Dear Mr. CEO
RomanceKehidupan Lin AiXia (xia) adalah yang paling malang dan perkara yang paling malang ialah, xia secara tidak sengaja mengintip Mark Xayren (mark) , semasa tidak sengaja itu, xia mungkin melihat rahsia mark. Sejak itu, mark mengejarnya, dan dia melarik...