Rian hanya senyap tanpa sebarang suara di atas sofa. Aryana mula naik hairan dan risau. Bahu remaja itu ditepuk. Rian menoleh ke sisi dengan pandangan yang sukar ditafsir. Aryana menghadiahkan senyuman kelat.
"Aku tahu apa jadi. Ezra ceritakannya. "
"Heh. Ezra memang sayang kau kan? Dia tak langsung berahsia apa-apa.. " ujar Rian sinis sebelum menundukan pandangan. Aryana mengeluh lalu menarik Rian untuk memandangnya. Mereka kini berada di ruamg tamu. Hanya berdua.
"Rian.. Kau tahu tidak elok memendam perasaan kan? Apa yang kau buat hanya akan sakitkan diri sendiri. Come on, tell me. "
"Kenapa aku perlu ceritakan pada kau sedangkan pada Ezra dan Silver tidak? " sinis Rian membalas tetapi Aryana masih lagi tenang.
"Sebab aku boleh agak siapa perempuan tu. "
Rian tersentap hebat. Kini matanya bertaut dengan mata biru Aryana. Gadis itu tersenyum lembut seperti seorang kakak. Tangan naik mengusap air mata Rian yang keluar tanpa remaja lelaki itu sedar.
"Perempuan tu.. Skyler kan? "
Semakin lebat air mata Rian keluar seperti mengiyakan pertanyaan sang gadis. Aryana sebak dan kecewa dalam masa yang sama. Rian yang semakin teresak menangis, ditarik dalam pelukan. Belakang badan dan tengkuk sang remaja di usap penuh kasih sayang.
"Shh... "
"Maafkan aku Ary. Maafkan aku.. "
"Bukan aku yang kau patut mintak maaf. Tapi pada Sky, Rian. Aku tahu kau nak dia benci kau.. Tapi bukan macam ni caranya. Jadi sekarang.. "
Tubuh Rian ditolak lembut. Aryana tersenyum manis. Sekali lagi dia menyahkan air mata Rian. Rian diam dan membiarkan tindak tanduk Aryana. Dapat dia lihat Ezra didalam Aryana. Mereka sama. Sangat-sangat sama.
Seorang kakak dan abang baginya.
"Kau ceritakan pada aku Rian. Luahkannya. "
Rian mengesat air mata yang tersisa. Nafas ditarik dan dihembus lembut. Tanganya mengenggam erat tangan Aryana seperti mengingikan semangat si gadis.
"Seminggu sebelum Ezra sedar.. "
***
FLASHBACK
"Macam mana dengan Ez? "
"Masih sama. Dia terlebih guna kuasa Ancient dia. Sekarang badan dia sedang cuba untuk biasakan diri dengan kuasa tu. "
Rian menganggukan kepala. Pandangannya redup memerhati tubuh Ezra yang masih lagi kaku di atas katil. Satu keluhan dilepaskan.
"Kalau macam tu, aku keluar dululah Silver. Kau jaga Aryana."
Silver hanya membuat isyarat seraya kembali membuat catatan di bukunya. Rian melangkah keluar daripada bilik yang menempatkan Ezra. Lama lelaki itu bersiar-siar di bandar berdekatan sehingga malam hari.
"Better aku balik sekarang." Ujarnya seraya menjinjit barang-barang dapur yang dibeli sejak daripada petang tadi. Dia melangkah sambil bersiul-siul.
"The Ancient Blue Phoenix, Hadrian Irwin. "
Langkah Rian terhenti serta merta. Suara tu. Suara seorang wanita yang sangat dia kenali.
"Apa kau nak Fryda? Tak cukup lagi kau buat abang aku koma? " soal Rian seraya berpaling kebelakang. Fryda hanya ketawa seraya datang mendekat. Tanganya naik memegang pipi Rian."Uww.. How cute of you Hadrian. Just like your handsome father. "
"Shut up. What you want? " soal Rian seraya menepis kasar tangan Fryda. Fryda menggosok telapak tanganya dengan riak sedih.
YOU ARE READING
TRIPLETS : LAGENDA YANG HILANG [C]
Fantasy"Before you make a decision, ask yourself this question: will you regret the results or rejoice in them?" -Rob Liano *** Bayangkan kalau tiga remaja yang tiada budi dan mulut selalu mintak kaki, masuk ke Academy Elit. Lagi lagi kalau Academy itu ya...