"Awak ni.. Siapa? "
"Kenapa.. Kenapa awak buat macam tu!"
"Hentikannya.. Tolong jangan seksa diri awak lagi.."
"ADRIAN!!! "
Sayu Rian melihat sekujur tubuh milik Skyler yang merancau diatas katil bilik rawatan. Rian membawa sedulang makanan lalu diletakkan di atas meja kecil bersebelahan katil Skyler. Peluh mula turun diwajah gadis itu. Kerutan didahi juga kelihatan jelas pada pandangan mata. Tangan mengenggam cadar katil.
"Ash.. " Tangan Rian naik mengusap pipi gadis itu. Tindakan itu seperti memberi ketenagan kepada Skyler. Buktinya kerutan didahi hilang, begitu juga tangan yang tidak lagi mencengkam cadar katil. Rian senyum kelat.
"Kenapalah kau suka meracau nama aku? Dari dulu lagi.. " bisik Rian seraya menghadiahkan satu kucupan hangat didahi gadis itu. Lama dia melekatkan bibirnya. Penuh kerinduan dan kasih sayang. Setelah beberapa saat, Rian mengangkat muka.
"Aku bukan lagi api kau, Ash... Jadi tolong.. " Tangan Skyler digenggam erat.
"Kenapa perlu lakukannya sendiri? "
Soalan yang tiba-tiba keluar daripada bibir Skyler menyentakkan Rian. Mata naik memandang wajah sungul Skyler. Matanya redup bercampur kelam. Skyler menarik tanganya daripada genggaman Rian.
"Ad.. "
"Jangan panggil aku tu. "
Ujar Rian seraya bangun daripada duduknya. Penuh kedingian. Badan ditoleh kebelakang tetapi hujung bajunya dicengkam Skyler.
"Kenapa perlu berahsia? Kenapa perlu palsukan kematian awak? Kenapa… "
Cengkaman semakin erat. Rian mengepal penumbuk. Soalan Skyler kali ini, pasti soalan maut baginya.
".. Kenapa awak bunuh semua penduduk kampung..? " soal Skyler penuh kepiluan. Mata yang berair naik memandang Rian yang masih memalingkan wajahnya daripada menatap dirinya.
"Sebab aku nak. Aku dahagakan darah. " balas Rian dan memandang wajah Skyler. Mata Skyler membulat apabila menatap sepasang mata hijau yang jelas penuh dengan kegelapan, dendam dan.. Penyesalan . Tangan Skyler ditepis daripada terus mengenggam hujung bajunya. Dia berpaling lalu mengayun kaki keluar daripada bilik rawatan itu. Di pintu dia berhenti seketika.
"Adrian yang kau gelarkan Ad dah lama mati Sky. Mati dalam kebakaran. Baik jasad dan jiwanya. Yang kau nampak sekarang hanya Hadrian Irwin. Lelaki yang penuh dendam dan nafsu terhadap darah. Jadi.. "
Rian menoleh kebelakang. Senyuman tipis terukir dibibirnya.
".. Lupakan api yang dah lama terpadam ini. Dia tak akan terbakar lagi dihadapan punca kekuatanya. "
Rian menundukkan badan 90° sebelum keluar daripada klinik itu. Skyler jelas tergamam. Badan disandarkan dikepala katil dan fikirannya jauh merenung 13 tahun yang lalu.
"Ash! "
Panggil seorang kanak-kanak lelaki dengan senyuman melebar. Skyler yang berusia lima tahun menoleh kebelakang. Terkebil-kebil dia memandang kanak-kanak lelaki berambut hitam itu.
"Kenapa Ad? "
"Tengok ni! "
Api biru ditangan Ad, dipandang kagum. Kecil aje apinya. Macam bebola, lagi-lagi diaterapung diatas tangan kecil Ad.
"Wow. "
"Hebat kan? Sini tangan awak.. "
Tangan Skyler ditarik lalu telapak tangan gadis itu diletakan dibawah tanganya. Diatas telapak tangan Ad pula elok bercahaya si api kecil.
YOU ARE READING
TRIPLETS : LAGENDA YANG HILANG [C]
Fantasy"Before you make a decision, ask yourself this question: will you regret the results or rejoice in them?" -Rob Liano *** Bayangkan kalau tiga remaja yang tiada budi dan mulut selalu mintak kaki, masuk ke Academy Elit. Lagi lagi kalau Academy itu ya...