دخلت أميرة و حمدى و سلموا على حكمت و أنس، ثم جلسوا يتحدثون عن صحتهم و أخبار زملائهم ثم دخل عليهم رجال الشرطة ليستجوبوا حكمت على ما حدث، فخرج الجميع و لم يبقى بالغرفة سوى الشرطيان و حكمت.
الشرطى1:مش هطول على حضرتك،احكيلى بالتفصيل أيه الى حصل من الأول خالص.
حكمت:كنت قاعدة فى حصة الكيمياء العضوية الى كانت مملة بالنسبة لى و الى كان قاعد جنبى شهد، بعد كدة، سألتها على إسمها:إسمك أيه يا بنت؟، فردت عليا و قالت ربنا يسامحك.
الشرطى 2:ليه قالت كدة؟
حكمت:مش متأكدة من السبب، لكن أعتقد أنها سمعت زميلتها شادية بتشتمها علشان بتكلم بنت هادية جداً و الى هى أنا، بعد كدة قالت لى:عموماً أنا اسمى شهد و أنتِ؟، قلت لها انا حكمت، و بعد كدة كلمتها عن الولد الى كان قاعد قدامنا و الى هو أنس زميلنا.
الشرطى 1:طب ممكن استجوبه؟
حكمت:هو برة ممكن تسأله
شرطى 1 الى شرطى 2:روح هات أنس.
ردت حكمت:طب أستنى لما أقول لك على باقية الاحداث، لأنك مش هتعرف تسأل على حاجة.
رد الشرطى 2:طب كملى.
حكمت:بعدما سألتنى كدة، قلت لها أه اعرفه فردت و قالت، يعرفى أيه عنه؟ رديت و قلت أنى أعرف أنه محترم و غلبان فى نفسه فردت شهد فى عصبية، و قالت:متتكلميش عنه كدة، و بعد كدة ردت شهد و قالت انها معجبة بيه و بتحبه، و من هنا تبدأ الصدمة.
سكتت حكمت برهة و أكملت متأثرة: رحت قلت لها أنى بحبه الأول و أكتر منك كمان، و بعد كدة قالتلى بكل عصبية، أخرسى يا بايرة با بت يا معفنة يا متسهوكة، فبدأت أعيط و قلت لها"هذه هى صَحِفَتُك فاملأيها كما شئتِ"، و انزعجت شهد و قربتلى و مسكت شعرى و شدته لى و قالت: صحيفتى دى مالكيش دخل فيها، و أوعى تدخلى الدين ف كلامنا يا بايرة، و دخلنا فى الخناق ومِسِكْت شَنْطِتى و ضربتها، فمسكت إزازة مياه غازية و رزعتها على رأسى، و ساعتها فقدت ذاكرتى الى لسة رجعالى.
رد شرطى1:و انتِ مش بتطالبى بأى حاجة؟
ردت حكمت:أنا بطلب تعويض مادى لا غير.
ثم قال شرطى2:الطالب أنس مع حضرتك.
ثم قال الشرطى1:طب أنا عايزك نتكلم برة.
أنس:حاضر يا باشا.
___________________
دخل حمدى و أميرة و شهد إلى حكمت، و بدأت شهد تتحدث مع حكمت و جلس حمدى شارد الذهن يقول فى نفسه: أنا سمعت من الدكتور ان حكمت هتخرج كمان يومين، و مازن....ااااه مازن فين؟!، دا المفروض يكون أول واحد معانا، بعد أنس، بعد قليل، سمع حمدى صوت ضوضاء خارج غرفة حكمت، فخرج حمدى و أميرة ليروا ما بالخارج، فوجدوا رجل يبدو انه والد مازن لأن مازن يشبهه قائلا: فين أنس، فين حمدى.
فتقدم حمدى قائلا: أنا حمدى يا حج.
فقال الرجل: أنا والد مازن و جيت اقول هاتوا لى إبنى و إلا هوديكم فى ستين داهية.
ثم اقترب أنس من الرجل ثم قال: دوَّر على ابنك فى الاقسام.
ثم قال حمدى: أنا جاى مع حضرتك.
ثم نهضت أميرة من على الكرسى الى كانت جالسة ثم قالت فى خوف: استنة يا حمدى رايح فين؟
رد حمدى: هبعت لك على الموبايل.
*** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** *** ***** **** *
أنت تقرأ
حِكْمَت (مكتملة)
Romanceابطال القصة : انس____حكمت_____حمدى___اميرة____مازن____شهد . تدور احداث القصة حول طالب جامعى احب فتاه تسمى حكمت و هذا الطالب اسمه انس....تحدث مشاكل و قضايا مما تجعل القصة فريدة من نوعها