بعد ما فتح انس الشريط و قام بتشغيله.
سَمِعَ اغنية للفنانة نجاة الصغيرة، و هذا لم يكن يتوقعه و كان يعتقد ان فى هذا الشريط مقطع فيديو لوالدته.
بعد قليل ترك انس الشريط يعمل و بدأ انء فى اخذ المفكرة الكبيرة التى كانت بالصندوق و بدأ فى فتح اول ورقة ثم فوجئ بكلمات تبدو كأنها مكتوبة بالحبر السرى لأن بعضها كان غير مكتمل فوجد مكتوب: السلام عليكم انا وجدت من الـ ثم وضعت قطعة من الذهب على هذا الـ حتى اتى احد و اطلعنى .
افهمتم ماذا اقصد، بعد سمع انس ما لم يكن بالحسبان، بعد انتهاء الاغنية مباشرةً ثم رأى فى شاشة التلفاز خروشة و صوت ضوضاء و سمع صوت احدهم يقول: ايوةــ ايوةــ الووووـــ بسم الله --- بسم الله، ااااه، انا عائشة مراد صاحبة هذا الشريط، انا عائشة، السلام عليكم، احب اقول للى هيقتح الشريط دا، انت محظوظ، افتح المفكرة صفحة 193، هتلاقى رسم هندسية مكونة من 20 مربع و مستطيل فى المنتصف
ممكن اطلب منك انك تخبى المستطيل رقم 20 و رقم 4، هتلاقى مستطيلات 3،6،8،9،19 و لو قلبت الارقام من الشمال لليمين هتلاقى الارقام بقت 199863 و لو حطيت فصلة قبل الستة و بعد الستة، هتلاقى الرقم اتحول الى تاريخ ميلاد ابنى انس و هو 1998/6/3 و لو خبيت المستطيل رقم 20 و رقم 14 هتلاقى ارقام و هى 18،17،16،15 و لو جمعت الارقام دى هيطلعلك السن الى كان والدى فيه يوم ما اتجوزت، و لو خبيت الرقم 14 و رقم 10 هتلاقى ارقام من 11 الى 13 هيطلع الناتج عمر جوزى يوم فرحى و فرحه و لو خبيت المستطيل 10 و 4 و ضربت الارقام الى بينهم فى بعض يكون الناتج عُمر وفاه امى و ابويا.
طب الرقم الى موجود وسط المستطيلات دى كلها، اضربهم فى بعض و اعمل للناتج جزر هيطلع كود مكون من رقمين على يمين الجزر و رقمين على شمال الجزر.
الرقم الى على الشمال هو رقم الشنطة الى فيها حاجاتى المهمة و اسرارى و الرقم الى على اليمين هو كود الشنطة و ياريت تخلوا انس يسمع الكلام دا.
بص يا انس يا حبيبى، انا عايزاك تدخل صيدلة، و اوصيك بوالدك، اهتم بيه، انا حاسة ان اجلى قريب.
انا ليه عايزاك تدخل صيدلة، لأنى حلمت بأنك دخلت صيدلة و اتخرجت منها، و كنت اشطر طالب فى مصر و لقيت والدك بيقول"والله العظيم، كلية الصيدلة خير ليك و لحياتك.
اهم حاجة، ركز فيها لأنها مستقبلك، انا عارفة انك بتكره الكيمياء و بتحب الاحياء.
لكن دا إجبارى عليك.
بعد هذه الكلمات بدأت اغنية ام كلثوم تعمل و بعد قليل وجد انس بأن الشريط قد انتهى.
فبدأ انس بالبكاء حنينا لأمه، لكن ابتسم حين تذكر قول امه حيال كلية الصيدلة.
تشوَّق انس للغاية لمعرفة ما بالمفكرة و ما بالحقيبة ثم بعدها سأل نفسه:فين الشنطة و عن انهى شنطة ماما بتتكلم.
و بدأ دافع الفضول يدفعه للبحث عن الحقيبة و قام بتفتيش غرفه والدته قطعة قطعة و بعدما لم يجد شيئاً قرر فوراً البحث فى غرفة والده و لم يجد أثراً للحقيبة التى تقصدها والدته.
بدأ انس فى زيادة التفكير فأخذ المفكرة ثم قال:يا ترى المفكرة دى هتفيدنى ولا لا، اااااه صحيح انا مفتحتش بقية صفح المفكرة.
بدأ أنس فى فتح الصفحة الثانية فلاحظ ان المفكرة تتكون من قصة كبيرة، قصة طفل سعيد يسمى سعيد، و صدم انس حينما وجد ان هذه القصة صامتة، حيث انها عبارة عن صور فقط و كلمات نادرة للغاية.
بدأ يقلب صفحة تلو الاخرى بسرعة فوجد القصة تتكون من 49 صفحة، و ما بعدها كانت بعض الكلمات و الخطوط العشوائية المتداخلة و بعد ما وصل للصفحة رقم 76 وجد كتابات مكتوبة بخط يده اسفلها رسمة لأسرته قد رسمها و كانت تبدو طريفة و مضحكة و بعد تقليب كثير وصل الى صفحتين متتاليين مريبين، و هم عبارة عن رموز و ارقام، فبدأ انس يحاول فك لغز هذه الرموز فتذكر قصة(رحلة الى مركز الارض) حينما قام Axel بأخذ مخطوطة ذات حروف غريبة الى ضوء الشرفة فوجد الحروف و الجمل تظهر .
بدأ انس ينفذ الفكرة، فنجحت و وجد مكتوباً '
THE BAGS IN ANNAS ROOM"
فوجد ان معنى الجملة ان الحقائب فى غرفته.فانتفض انس مسرعاً الى غرفته و بدأ يبحث عن الحقائب و لم يجد شيئاً.
نظر انس الى الساعة فوجدها الثانية عشر فى منتصف الليل و قال: يلاااااهوى، الساعة 12، انا لازم انام حالا.
بدأ انس ينام حتى رن هاتفه،،،،،،
و كان المتصل هو.....* * * *
أنت تقرأ
حِكْمَت (مكتملة)
Romanceابطال القصة : انس____حكمت_____حمدى___اميرة____مازن____شهد . تدور احداث القصة حول طالب جامعى احب فتاه تسمى حكمت و هذا الطالب اسمه انس....تحدث مشاكل و قضايا مما تجعل القصة فريدة من نوعها