الدكتور:ماجد، رئيس الشئون الإدارية، يدعوك لإلقاء كلمة فى حفل تكريم طلبة كلية الصيدلة، تحريرا فى 28/5/2018. و هذا الحفل يوم 4/6/2018.
هذا ما استلمه أنس فى صباح يوم الأربعاء أمام باب شقته، فلم يصدق نفسه.
و استلمت أميرة تلك الدعوة أيضا، و استلم بعضا من زملاءه هذه الدعوة.فاتصل أنس بحمدى و قال له:الحق، قولى ألف مبروك الأول.
رد حمدى:مش لما تقول لى صباح الفل.
رد أنس: صباح الجمال.
رد حمدى:ألف مبروك، مع إنى مش عارف ليه؟!
أنس: اتبعتتلى دعوة لحفلة يوم 4/6/2018 و قالوا لى انى اقول فيها كلمة.
فقال حمدى:يااااه، فرحت لك من قلبى، و حكمت عرفت؟
أنس:لسة، هقول لها أهو، يلا سلام.
حمدى:سلام.
_____________________________اتصل أنس بحكمت ثم قال: أهلا يا قمر، ازيك
حكمت:اهلا يا حبيبى، انا الحمد لله بخير، انت أخبارك أيه؟
أنس:أنا الحمد لله بخير، حزرى فزرى، انا لقيت أيه؟
حكمت: أيه؟
أنس:أنا استلمت دعوة من الجامعة، انا هتكرم
حكمت:والله! مبروووك يا حياتى.
أنس: الله يبارك فيك.
حكمت:من نجاح لنجاح إن شاء الله.
أنس:على فكرة، الحفلة دى لازم تحضريها.
حكمت:أكيد، على فكرة كمان، أميرة قالت لى، انها كمان استلمت دعوة، هى قفلت من هنا و انت اتصلت من هنا.
أنس:أوك، مش عايزة حاجة؟
حكمت: سلامتك.
أنس:مع السلامة.
حكمت: مع السلامة.
___________________________
أتى اليوم الموعود، بعدما تدرب أنس على الكلمة التى سيلقيها، جلس من سيتكرموا فى أول صف، ثم بدأ الحفل، وقف الاستاذ الدكتور ماجد ثم قال: بسم الله، و ما التوفيق إلا من عند الله، و إن الملائكة لتضح أجنحتها لطالب العلم، نبدأ الآن بتكريم الأساتذة المحترمين الذين تعبوا معنا و نبدأ بالدكتور المتميز: الدكتور اسلام.
تم تكريم الأساتذة ثم بدأوا فى عرض مجهوداتهم و إنجازاتهم و بدأوا بتوزيع كتب مجانية بها كنوز الكيمياء و الأحياء.
ثم بدأوا ببعض العروض الترفيهية ثم حان وقت تكريم الطلبة ثم أتى دور أنس بعدما أتى دور زملائه من قبله ثم قالوا لأنس:تحب تقول أيه لزملائك و لأساتذتك و لكل من يريد التفوق؟
أنت تقرأ
حِكْمَت (مكتملة)
Romanceابطال القصة : انس____حكمت_____حمدى___اميرة____مازن____شهد . تدور احداث القصة حول طالب جامعى احب فتاه تسمى حكمت و هذا الطالب اسمه انس....تحدث مشاكل و قضايا مما تجعل القصة فريدة من نوعها