الفصل الثالث| اااااه يا راسى

26 3 0
                                    

بدأ ثلاثة من الطلاب بمناداة من يساعدهم و قاموا بأخذ الفتى الذى ضَرَب انس.

حاول آخرين بإفاقة انس من الإغمائة التى وقع فيها.

حتى اتت فتاه و معها زجاجة عِطر و رائحته نفاذة ثم وضعوا قليلا من العطر ناحية انفه، حتى بدأ بالإفاقة.

فأخذه بعض زملائه الى مقهى الجامعة"الكافيتيريا" و جلس حوله الناس و بعد محاولات انس فى التكلم قال:سيبونى لوحدى شوية من فضلكم.

نظر كل واحد الى الآخر ثم بدأوا بالرحيل تدريجياً و ظل انس وحده جالساً و امامه طاولة، ثم بعد بضع دقائق، وضع انس رأسه على الطاولة ثم بدأ يبكى بكائاً خفيفاً ثم ازاد شيئاً فشيئاً، و بعد قليل، مرَّت بجانبه طالبة، فسمعت صوته و صوت بكائه فتعجبت ثم ذهبت الى صديقاتها و اطلعت بعضاً منهم و كان من ضمن صديقاتها من قامت بإفاقة انس بزجاجة عطرها.

نادوا بعض الزملاء و قالوا لبعضهم البعض فى تعجب؛طب نعمل ايه؟ نسيبه لوحده ولا نروح له

ثم قال احدهم: انا بفكر اننا نروح للدكتور النفسى و الاخصائى الاجتماعى، قول لنا نعمل ايه و نخلى واحد مننا يراقب الولد و لو قام يقول لنا انه قام، علشان منكسفش نفسنا ادام الدكتور.

ذهب الطلاب الى الاخصائى و اطلعوه على المشكلة.

فقال الطبيب:سيبونى اروح له و انا هتصرف، بس اهم حاجة محدش يقرب لنا خالص.

بعد قليل، نزل الطلاب و معهم الدكتور حتى وصلوا بالقرب من انس، و ذهب الدكتور و قام بحيلة لطيفة حيث قال لانس:بعد اذنك يا حبيبى، ممكن اخذ الكرسى دا؟

رد انس:اتفضل

و كان وجه انس غارقاً فى دموعه
و قال الدكتور:انت بخير يا ابنى؟

رد انس:اااه، الحمد لله

قال الدكتور:لاااه، شكلك تعبان، اما اقوم اجيبلك حاجة تشربها

رد انس:لا لا، شكرا، متكلفش نفسك

رد الدكتور بصوت عالٍ:يا جرسووون، هاتلى عصير ليمون و كوباية برتقال.

بعد قليل، اتى النادل و احضر ما طُلِبَ

ثم قال الدكتور:مد ايدك يا حبيبى، اتفضل اشرب و قل لى متضايق من ايه؟

رد انس:ليه فوقتونى، مسيبتونيش اموت لييييه من الاغمائة، انا مصدقت افصل شوية من الدنيا.

رد الدكتور:ليه يابنى، شايل الدنيا على راسك ليه؟

رد انس:لأنها بتئذينى و بتعذب فيا من كل حتة.

رد الدكتور:ايه المشكلة؟

رد انس:هِه، مشكلة!، دى مشاكل متجددة مبتنتهيش، الدنيا مبتصدق تلاقينى فرحان تقوم تنكد عليا.

الدكتور:مش يمكن بتحاول تنبهك لخطر معين؟

رد انس:و ممكن تكون هى الخطر، يا دكتور انا فضلت مستنى ماما تخرج من المستشفى من اربع سنين، قعدت فى المستشفى سنتين و بعدين ماتت بقالها سنتين، و يوم ما اطلع من الاوائل على الجمهورية بدرجة 99.9% يقوم بابا يدخلنى كلية الصيدلة بدل الطب بالعافية، و هو عارف انى بحب الطب و بكره الكيمياء، و اول يوم اروح فيه الجامعة اتضرب فيه و يغمى عليا، بعد ما اتعرفت على دكتور حبيته زى اخويا.

رد الدكتور:بص لنصف الكوباية المليان و متبصش لنص الكوباية الفاضى.

انس:طب لو الكوباية اتكسرت؟

الدكتور:حاول تسدها و لو بحياتك، اقصد ان يوم ما تضحى بحياتك يكون وقتها الدنيا بتضحك لك.

و اثناء حديث انس مع الدكتور، رن هاتف انس و من كان يتصل هو والده.

انس:الو، السلام عليكم

الوالد:و عليكم السلام، ازيك يا دكتور

انس:دكتور ايه، انا ابنك انس

الوالد:ايوة انا بكلم الدكتور انس ابنى، اخبارك ايه؟

انس :انا الحمد لله بخير، و انت اخبارك ايه؟

الوالد:الحمد لله، كنت عايز اقول لك انى هبات عند عمك رضى، و هرجع ان شاء الله بكرا الصبح لانه تعبان شوية.

رد انس:ماشى يا بابا

الوالد:لا إله إلا الله

انس:محمد رسول الله.
_________________________________________
بعد قليل سأل الدكتور سؤال لانس:مين؟

رد انس:دا والدى

رد الدكتور:طب ممكن اعرف كان عايز ايه؟

رد انس:كان بيقول انه هيبات برة عند عمى

رد الدكتور:طب هو بيعمل كدة دايماً؟

رد انس:لا، بيعمل كدة نادراً جداً.

الدكتور:خلاص يبقى تبات عندى بقى.

انس:لا طبعا، اسف جدا، لكن مقدرش، لأن بابا قالى من زمان انى ما أباتش فى بيت غير بيتى.

الدكتور:طب انت هتعمل ايه دلوقتى؟

انس:هروح البيت ان شاء الله.

رد الدكتور:خلاص يبقى لازم اوصلك.

رد انس:مش عايز اتعب و ازعج حضرتك.

الدكتور:اهم حاجة انى ما اشوفكش زعلان ابداً و ممكن رقم تليفونك؟

انس:حاضر، بس حضرتك متعرفش اسمى ولا انا اعرف اسم حضرتك.

رد الدكتور:حالا هنعرف كل حاجة، انا اسمى الدكتور فاروق، دكتور فى علم النفس.

رد انس:انا اسمى انس

الدكتور:طب انت ساكن فين؟

انس:انا ساكن عند،،،

وصل انس الى المنزل مع الدكتور و ظل انس فى المنزل و احضر مفكرته و كتب بها:اول يوم سعيد فى الدنيا و مرير جداً.

بعد فترة، تذكر انس شريط الفيديو فأخذه و وضعه بمشغل الفيديوهات و فوجئ بكلام افزعه فماذا حدث،،،

                     *         *         *       *

حِكْمَت (مكتملة)حيث تعيش القصص. اكتشف الآن