|Tauke Downy'2|
"Dapat juga aku jejak Daegu." Luah aku teruja. Jimin buat mimik muka menyampah. Aku senggol bahunya perlahan.
"Tak elok lepak-lepak ni. Buang masa, baik jaga kilang bapak aku dapat ganjaran pahala." Seperti pernah ku dengari aje. Sah, dia sindir aku!
"Halah-halah kau ni. Aku makan anginlah wui bukan lepak." Balas aku penuh gaya. Bagasi yang berisi beberapa helai baju dan kelengakapan diri, aku bawa masuk ke dalam hotel.
"Makan angin konon." Cebik Jimin lagi. Nasib angin aku baik, kalau tak dah lama bocor kepala mamat ni aku ketuk.
"Selamat datang ke Hotel Banglasia. Ada apa yang boleh saya bantu?" Soal pekerja hotel tersebut. Terdengar bisikan daripada mulut Jimin yang berbaur kecaman.
"Saya nak tempah dua bilik bujang."
"Sekali jelah mangkuk. Elak pembaziran."
Aku mengetap bibir menahan geram. Ada yang nak mulut kena robek ni. Dahlah cakap kuat-kuat depan pekerja ni. Malunya ada kawan macam ni.
"Habis tu kau nak aku tidur sekali dengan kau? Memang tak ah!" Balas aku kepada Jimin semula.
"Ey, senang sikit nak lepak. Bazirlah woi. Dengar je cakap aku. Tambah-tambah kau pergi cari hotel entah apa-apa. Banglasia memang kena dengan pekerja dia yang gigi jongang. Harap muka putih je. Tu pun sebab baka Korea. Kalau bangla, memang buruk muka dia dho...adeh!" Belum sempat Jimin menghabiskan kutukan, dengan ringan tangan aku bagi penampo dekat pipi dia.
"Diamlah pendek." Pekerja hotel ni dah tengok aku dan Jimin lain macam.
"Habis kau tu tinggi sangat ker? Kita cuma beza berapa cm je, mangkuk." Balas Jimin lagi. Sabar, Kook.
"Saya nak tempah satu bilik yang ada dua katil." Ujarku dan dia mengangguk faham. Faham ke tak faham, itu aku tak tahu.
"Macam mana tu? Tunggu kejap, saya call boss." Ujarnya perlahan. Aku cuba menahan gelak. Jimin dia buat perangai dia dah.
Lima minit kemudian, dia menghulurkan sebentuk kunci kepada aku." Maaf lambat." Ucapnya sambil tertunduk.
"Berapa harga bilik ni, bangla? Eh, cik." Kata Jimin dengan kononnya tersalah sebut bangla.
"Saya belanja."
🍁
"Memang dasar jongang tak faham bahasa. Buat kerja mengalahkan kura-kura. Baik pergi Hotel Cute Girl." Jimin mengutuk tak henti-henti dari kaunter hingga ke pintu bilik. Yang bezanya, dekat kaunter perlahan bila dah sampai bilik, ya tuhan kemain dia sumpah.
Tak takut dosa ker pendek?
Aku melangkah masuk ke dalam bilik lalu meletakkan bagasi milikku di atas katil.
"Senyaplah Jimin. Memekak je dari tadi. Aku penat ni. Aku nak tidur. Malam karang, kejutkan aku."
"Kalau tak nak?"
"Aku spray minyak wangi downy dekat biji mata kau." Dijeling aku tanpa segan silu. Eh, ini anak. Tak lama lagi juling mata baru tahu.
"Kau fikir kau seorang penat? Aku pun nak tidur gak. Letih kaki aku berdiri lama."
"Lima minit je Jimin. Bukan setengah jam. Cuba bayang kau masuk tentera."
Ha tahu diam tak berkutik. Aku baring di atas katil sambil meletakkan lengan di atas dahi. Terasa mata tertutup tanpa sedar.
|milky|
Aku minta maaf sangat-sangat sebab lambat update. Aku exam dho. Baideweh, korang okay ker kalau aku bahasakan dengan perkataan 'aku'?
Macam kurang ajar je ekh🙏
YOU ARE READING
↪Tauke Downy↩ ◽ jjk ✔
Fanfiction[ Complete ] "Soflan euww.. Of course downy." - Raut wajah yang menenangkan hanya dalam masa sesaat bertukar bengis. Layanan mesra diberi, kini ditarik semula akibat terkesan dengan satu pendustaan. Pendustaan yang telah dicipta oleh Kim Haeyo tanp...