Tauke Downy ~ 37
Malam yang agak suram, Haeyo redah begitu saja. Sepatutnya masa ni dia dah berada di rumah memandangkan dia balik awal hari ni. Lyan ajak lepak warung jalanan tadi, Haeyo terima saja memandangkan perutnya sudah mula berkeroncong. Baik dia makan sebelum balik rumah.
Iris mata Haeyo menangkap beberapa kelibat lelaki yang sedang mengelilingi seorang perempuan. Tanpa berfikir panjang, Haeyo menerjah beberapa orang lelaki itu.
Hiyark! Dush!
"Wah, pertambahan ayam betina seekor lagi! Makan kenyang malam ni." Haeyo mencerlung tajam matanya ke arah seorang lelaki berpakaian tak cukup kain itu.
"Aku bukan ayam betina. Aku manusia. Pergi berambus sekarang!" Pekik Haeyo. Keadaan yang sunyi itu bikin hatinya berdebar sakan.
"Ish berlagak jadi heroin pula. Tangkap dia."
Dush! Satu pukulan kayu mengena tepat pada leher lelaki yang ingin menghampiri Haeyo. Haeyo kaku. Dia bertindak menumbuk pipi lelaki lain pula. Satu sepakan padu mengena pada aset lelaki berbaju hijau gelap.
"Ha dapat pun." Tubuh Haeyo dirangkul daripada belakang. Pipinya ditampar berulang kali membuatkan dia mengaduh kesakitan. Sikunya dihempas ke belakang menyebabkan perut lelaki itu senak kemudian jatuh mencium jalan.
"Haeyo, la...lari sebelum mereka bangun semula."
Haeyo mengangguk sebelum kakinya menbuntuti seorang perempuan berambut pendek.
🍁
"Kau okay? Terima kasih sebab selamatkan aku kalau tak, entah-entah aku dah kena ratah tanpa belas kasihan." Ucap perempuan itu sayu sambil melihat wajah Haeyo.
"Kalau aku tahu kau yang kena tadi, aku blah je." Balas Haeyo sarkastik. Jaeni hanya tersenyum kecil.
"Dua tahun dah berlalu tapi kau masih tak dapat nak terima aku sebagai kakak kembar kau. Jijik sangat ker aku ni? Hina sangat ker aku ni? Pendustaan itu berlaku tanpa sengaja." Haeyo mengawal pernafasannya. Kata-kata Jaeni membuatkan dia terkenang kembali ayat yang dia tuturkan pada Jungkook.
"Pendustaan tu berlaku tanpa sengaja."
Haeyo mengesat air mata yang membasahi pipinya. Dia memandang langit. Rindu pada orang tuanya semakin mendera jiwanya. Kali terakhir Haeyo berjumpa sebelum dia masuk ke kolej.
"Aku dah lama maafkan kau cuma aku tak dapat nak sesuaikan diri setelah dua tahun kita tak bertegur sapa. Aku malu. Maafkan aku, Jae. Aku terkilan." Ucap Haeyo mendatar. Tubuhnya dipeluk kemas.
Jaeni mengangguk faham. Bahu Haeyo ditepuk perlahan. Hujung bibir Haeyo yang luka kecil, ditatap penuh kasih sayang. Dahi Haeyo juga lebam.
"Kau mesti tak tahu apa yang berlaku menyebabkan kita hidup terpisah."
Haeyo mengangguk malas.
"Aku dan kau membesar sama-sama dalam keluarga yang sama begitu juga Namjoon. Aku lahir 10 minit awal daripada kau. Itu membuatkan aku jadi kakak kembar kau. Bila umur kita mencecah lapan tahun, kau selalu bergaduh dengan aku. Kau jangan terasa hati pula. Hmm, kau cemburu sebab Namjoon layan aku lebih daripada kau walaupun kau dapat kasih sayang yang sempurna dari mak dan ayah, "
YOU ARE READING
↪Tauke Downy↩ ◽ jjk ✔
Hayran Kurgu[ Complete ] "Soflan euww.. Of course downy." - Raut wajah yang menenangkan hanya dalam masa sesaat bertukar bengis. Layanan mesra diberi, kini ditarik semula akibat terkesan dengan satu pendustaan. Pendustaan yang telah dicipta oleh Kim Haeyo tanp...