Boleh Tak?

722 68 4
                                    

Rose menelefon Lisa berkali kali. Tapi tidak di angkat.

'Ape susah sangat anak manoban ni nak angkat call?',gumam Rose.

Dia terus mengunci rumah sebelum mencari Lisa.
Sebuah kereta berhenti di depan rumah nya. Rose berasa pelik.

Pemilik kereta itu keluar dari perut kereta.

"Hai", sapa lelaki itu gugup.

"Hai.. Jungkook kan?", soal Rose ingat ingat lupa.

"Yes thats me. Ah jom saya nak bawak awak pergi hospital", ujar Jungkook sambil membukakan pintu kereta untuk Rose.

"Kenape pulak?", soal Rose lagi.

"Lisa dia kat wad", ujar Jungkook.

" Mwo?!! Macam mane..."

"Nanti saya ceritakan. Masuk dulu", arah Jungkook.

Jungkook menceritakan bagaimana dia bertemu Lisa semasa memandu. Rose hanya mengohkan sahaja.

"Ouh patut la. Aish degil le si Lisa ni", rengus Rose.

 
"Macam mana awak tau kami tinggal kat situ?", soal Rose apabila Jungkook mengambilnya di rumah barunya dan Lisa.

  Sejak mereka berdua mengumpul duit, mereka mengambil keputusan untuk pindah di taman perumahan. Boleh la elak dari makcik mulut puaka tu.

  "Ouh Lisa bagitau saya", ujar Jungkook.

  Rose mengohkan sahaja.

  

    "Yah Lalisa", ujar Rose.

  
  Lisa yang menyedari Rose dan Jungkook tiba hanya tersengih.

 
   "Ish apa lah kau ni susah sangat nak dengar cakap kawan kau yang baik ni? Aku dah kata tunggu aku tapi kau degil. Tengok sekarang kau kat mane? Kau bukan susahkan aku je, kau susah kan orang lain tau tak? Aku risau tau. Aku pikir kau kene culik lepas tu penculik tu jual kau tau. Kau kene ingat, kita ni mane ade sape sape ....", Lisa menutup mulut Rose.

  "Dah la. Kau ni membebel pulak. Aku sakit ni", Lisa mencebik.

   "Dah kau degil", marah Rose.

  "Ok aku janji tak wat kau risau lagi", ujar Lisa lalu memeluk lengan Rose.

  "Bagus. Bila kau discharge?", soal Rose.

   "2 hari lagi macam tu", sampuk Jungkook.

  

   Malam itu, Rose menemani Lisa kerana Jungkook pulang ke rumahnya dan akan datang semula esok pagi.

  Jungkook menyelongkar laci mejanya. Fail Lisa dicapainya.

  Dia terfikir sesuatu. Idea 'bernas' mula muncul.

   Keesokkan harinya, Jungkook datang semula dengan fail kepunyaan Lisa. Rose pulang ke rumah untuk membersihkan diri dan mengemas pakaian Lisa kerana Lisa akan discharge esok

  "Nah ni awak punya", ujar Jungkook lalu menyerahkan kepada Lisa.

  "Terima kasih Bunny", ucap Lisa.

  " Bunny?",soal Jungkook.

  "Gigi awak macam bunny. Hehe mian", Lisa tersengih.

  "Ouh sokay. Dari sekolah lagi orang panggil saya cam tu" ujar Jungkook.

  Mereka berbual bual sehingga tidak menyedari Rose tiba. Rose meletakkan beg Lisa di atas sofa dan memegang perutnya

  "Rancaknya borak. Lis aku pegi cafe jap. Tak makan lagi", ujar Rose sambil mencebikkan bibirnya.

  " okay. Take care au",pesan Lisa.

  Kelibat Rose hilang dari pandangan mereka.

  "Lisa awak nak tak kerja sebagai PA?", soal Jungkook.

  "Kenape awak tanya?", soal Lisa pula.

  "Sebab bos saya perlulah PA. So kalau awak berminat, boleh datang interview kat syarikat yang saya bekerja. Nak?", soal Jungkook lagi.

   "Tapi apa nama syarikat tu?", mereka berbalas soalan.

  " Golden Flix",ujar Jungkook.

  "Ouh k. Saya cuba", balas Lisa.

 

  "Awak kerja bahagian apa kat syarikat tu?", soal Lisa ingin tahu.

  "Aa.. Saya pekerja biasa je. Apa orang suruh saya buat, saya buat lah", tipu Jungkook.

  "Ouh pekerja biasa pon boleh cuti lama eh?", sedas Lisa apabila menyedari Jungkook telah menemaninya hampir dua hari.

  "Saya mohon cuti, dapat lah cuti", tipu Jungkook lagi.

  "Awak cakap apa masa awak mintak cuti?", soal Lisa.

  "Saya cakap.... Kucing saya nak kahwin lari kat Thailand. Tu saya kene cari dia kat sana", ujar Jungkook dengan alasan tak munasabah.

  "Hahahaha. Bos awak percaya ke?", Lisa menahan tawa.

  "Dia mesti lah percaya cakap saya", ujar Jungkook bangga.

   Setelah Lisa discharge, dia ingin sambung bekerja di kedai makan. Rose menghalangnya dan menyuruhnya rehat dahulu sebelum sambung kerja. Lisa bertekad ingin menyambung kerja esok.

Bersambung....

She's The One [°liskook°] COMPLETEDWhere stories live. Discover now