"Maafkan Lisa mommy. Lisa ngan Chaeng keluar dari 'rumah' tak bagitau mommy",ujar Lisa dengan esakkan." Mommy takut tahu tak? Takut apa apa jadi pada kamu berdua", Puan Choi menampar lengan Lisa lembut.
"Auch mommy.. Mianhe", Lisa cium pipi Puan Choi.
Jimin dan Jungkook berpandangan.
Puan Choi dan Lisa mengelap pipi yang dibasahi air mata.
Puan Choi beralih pandai ke arah Jungkook.
"Kook. Kook datang sini sebab apa?", soal Puan Choi lembut.
" Kook nak cakap yang.. Puan dan yang lain boleh start packing apa yang patut"
"Hah? Apa ni, ahjumma tak faham. Jangan lah panggil Puan,..ahjumma tak selesa", ujar Puan Choi.
"Ok ahjumma. Kook dan Jimin dah bina bangunan baru untuk pusat anak anak yatim(?) ni. Tempat dia tak jauh lah. Kat sana kawasan tenang", ujar Jungkook.
Puan Choi tergamam.
" Omma dan yang lain boleh pindah ke sana lusa ni", ujar Jimin apabila Jungkook sudah memaklumkan kepadanya.
"Kenape korang buat ahjumma macam ni? Dah Banyak sangat kamu berdua tolong ahjumma",sayu suara Puan Choi.
"Kami tolong ikhlas ahjumma. Kami kesian dengan nasib budak budak tu. Hidup dorang tak sama macam budak kat luar yang hidup dengan keluarga. Ahjumma jangan risau ye", Jungkook menenangkan Puan Choi.
" Unnie jangan balik dulu", Alice menangis sambil memeluk kaki Lisa.
"Omo.. Jangan nangis. Nanti unnie datang lagi eh? Kita main sama sama", pujuk Lisa.
"Janji?", Alice membuat pinky promise
"Janji"
Dalam kereta...
"Boleh saya tanya something? Harap tak tersinggung", ujar Jungkook.
"Encik nak tanya apa?", soal Lisa.
"Puan Choi tu mak awak ke? Kalau tak nak jawab takpe"
Lisa menghelah nafas.
"Dia.. macam ibu kandung saya. Masa saya 5 tahun, saya dan keluarga terlibat dapat kemalangan jalan raya. Ahli keluarga saya semua tak dapat diselamatkan. Saya ditempatkan di rumah anak yatim kat Thailand. Dua tahun kemudian, saya dihantar ke rumah anak yatim di korea. Puan Choi yang jaga saya pulak. Dia ajar saya bahasa Korea dengan adat semua. Saya sayang dia. Tapi lepas saya dan Chaeng dah abis belajar, kitaorng tinggalkan rumah anak yatim tanpa pesanan atau nota. Rasa bersalah tu tetap ada dalam diri kitaorng sebab dah buat mommy terluka.. ", ujar Lisa panjang lebar.
Lisa cuma menahan diri dari menangis. Jungkook berasa bersalah. Dia tidak patut menanyakan soalan itu.
Jungkook memberhentikan keretanya dihadapan sebuah pokok berhampiran pantai. Dia keluar dari kereta dan menikmati pemandangan.
Lisa perlahan lahan berdiri disebelah nya.
" kenape encik berhenti kat sini?", soal Lisa.
"Cantik kan?", Jungkook melihat matahari yng hampir terbenam.
" Yep. Cantik sangat ",balas Lisa.
"Mianhe. Sebab tanya soalan macam tu", ucap Jungkook kesal.
" Takpe.. Saya OK lah", Lisa senyum.
Angin senja menampar lembut pipi mereka. Bunyi ombak mendamaikan pemandangan.
"Boleh saya tahu, kenapa awak nak tolong Puan Choi dengan yang lain? Ade sebab ke?", soal Lisa.
"Macam saya cakap dekat Puan Choi tadi. Saya ikhlas. Dan saya rasa dorang berhak bahagia walaupun takde family kandung", ujar Jungkook
" Saya tahu.. Ada sebab lain kan?", soal Lisa
Jungkook memandangnya lama.
"Ye memang ada sebab lain"
"Apa dia?", Lisa seakan akan ingin tahu.
"Nanti lah saya bagitau. Jom saya hantar awak balik", ujar Jungkook.
"okay"
Lisa mengunci pintu setelah Jungkook pergi. Dia merebahkan diri ke atas sofa. Rose keluar dari dapur.
"Lambat balik"
Lisa kembali ke posisi duduk.
"Aku jumpa mommy", ujar Lisa perlahan.
" Mommy? "
Lisa mengangguk.
"Kenapa jumpa mommy? Dia ok tak?", soal Rose bertalu talu.
Lisa menceritakan dari mula hingga akhir. Rose dengar dengan tekun.
" Kenapa Si Jungkook tu nak tolong mommy? Mesti ada sebab kan?"
Lisa menghelah nafas."aku adelah tanya dia tapi dia kata nanti nanti dia ceritakan"
Rose sekadar meng'oh'kan kata kata Lisa.
Bersambung....
YOU ARE READING
She's The One [°liskook°] COMPLETED
Fanfic"Saya tak bodoh la macam perempuan lain!"- Lisa "Saya serius"-Jungkook "Aku nak dia.."-🔪 Highest Ranks #3 liskook #2 jirose #2 jinsoo #11 blackpink