Ryu

549 54 1
                                    


   Jungkook dan Lisa pergi ke rumah anak yatim yang baharu itu. Jimin menunggu mereka sambil berbual dengan Encik Kim.

   Jungkook keluar dari keretanya diekori Lisa.

   "Selamat pagi Tuan Jeon. Cik Lisa", ucap Encik Kim

   Lisa dan Jungkook tunduk hormat

   "Pagi.. Dah siap?",soal Jungkook tak menyabau nyabau

   "Dah. And dah boleh get ready kot susun katil semua tu. Lagipun tengahari esok dorang pindah sini kan? Mana sempat",ujar Jimin

  "Ouh ok", balas Jungkook

  "Bile semua barang tu sampai?", soal Jimin

  "Harini dorang hantar. Lagi 30 minit sampai lah", balas Jungkook.

 

  

   Jam menunjukkan pukul 6 petang. Semua perabot bagai dah disusun atur. Kini rumah itu tidak kosong lagi. Cuma yang tinggal ialah penghuni rumah itu.

   Lisa menolong orang katering menyusun meja. Dah takde kerja, dia tolong lah orang lain.

  Pekerja pekerja Encik Kim dan orang katering sudah balik. Tinggal Jungkook, Lisa, Jimin dan Encik Kim di situ

  
  Lisa mengibas ngibas cadar katil disitu. Nampak je baru tapi berhabuk ya amat.

 
  "Cik Lisa. Taknak balik ke?", soal Encik Kim yang lalu disitu.

  Dia ingin memastikan kawasan itu selamat.

  "Kejap lagi kot. Saya nak tuk..."

  "Besok ada orang tolong sambung. Jom", Jungkook terus menarik tangan Lisa.

  Adakah Jungkook mempunyai kuasa teleportasi?

  "Ambuii.. Ye ye je PA ngan bos. Ni pegang pegang cam orang bercinta dah kenapa? Uii Lisa Jungkook", Jimin mengejek.

   Lisa terus menarik tangan nya. Dia memandang Jimin tajam.

   Phone milik Jimin berbunyi. Omma menelefonnya. Cepat cepat dia menekan butang hijau

  "Wae omma?", soal Jimin

  "Ryu hilang!!", jeritan omma di hujung talian mengejutkan Jimin

  "Sekarang Min datang", ujar Jimin

   Panggilan dimatikan. Jungkook, Lisa dan Encik Kim memandang Jimin pelik apabila mukanya cuak.

   "Ryu hilang",ujar Jimin

  Dia terus berlari keluar dari bangunan itu. Jungkook dan Lisa berlari ke arah kereta. Mereka mengekori kereta Jimin yang hampir hilang dari pandangan.

  Habis Encik Kim kene tinggal kat sana sensorang.

   Sampai je kat rumah anak yatim tu, Jimin meluru keluar. Puan Choi sudah menangis

  "Omma.. Ryu pergi mana sampai hilang?", soal Jimin

  "Omma tak tau dia pergi mana. Tadi dia main kat luar dengan yang lain. Bila omma panggil semua, Ryu takde", ujar Puan Choi dengan tersedu sedan.

   Lisa menenangkan Puan Choi.

   "Mommy jangan nangis. Kitaorng try cari Ryu", Lisa meyakinkan Puan Choi.

   "Cari dia Lis", Puan Choi meletakkan harapan tinggi pada Lisa.

  
   Jimin dan petugas di rumah anak yatim itu mencari Ryu di sekitar taman perumahan. Jungkook dan Lisa pula mencari di kawasan taman permainan.

   Malam menjelma. Ryu masih lagi tak dijumpai.

   Jungkook memberhentikan keretanya ditepi jalan.

  
   "Mana lah Ryu pergi? Jangan lah jadi benda tak elok kat dia", ujar Jungkook risau.

   Ryu dan Jungkook agak rapat. Jadi tak pelik lah kalau Jungkook bebetul risau. Dah rasa cam adik sendiri

Ryu tidak mempunyai sebelah tangan sejak lahir. Walaupun dia cacat , dia suka jalani kehidupan seperti orang lain.

  Fikiran Jungkook melayang apabila memikirkan Ryu. Lisa keluar dari perut kereta.

   Perlahan lahan Lisa menghampiri Ryu yang duduk berseorang di bawah pokok.

   Lisa duduk bersila disebelah Ryu.

  "Ryu buat apa kat sini?", soal Lisa lembut.

   Ryu diam.

  "Semua risau kan Ryu. Ryu kenapa tak balik?", soal nya lagi.

  Jawapan Ryu tetap sama.

  "Ryu ada masalah ke? Bagitau noona", pujuk Lisa.

  Tangisan Ryu mula kedengaran.

   Lisa memeluk Ryu.

   "Kenapa ni sayang?"

  
Jungkook keluar dari perut kereta apabila perasan Lisa tiada di sebelah.

Dia perlahan lahan ke arah Ryu dan Lisa.

  "Ryu.. Ryu rindu mama papa", ujar Ryu.

  "Mama papa Ryu kemalangan 2 tahun lepas. Ryu nak sangat jumpa dorang. Ryu rindu sangat", Ryu melepaskan apa yang dia simpan selama ni.

  Lisa menggosok lengan Ryu perlahan.

  Dia menunjuk ke arah langit.

   "Ryu nak tahu tak? Noona selalu rindu kan keluarga noona. Dorang dah takde. Nak tau apa noona buat untuk lepaskan rindu? Noona tengok bintang kat langit", balas Lisa.

  "Ke..kenapa?", balas Ryu tersedu sedan.

  "Noona anggap dorang kat sana. Perhatikan kita kat sini. So kalau rindu dorang, tengok bintang. Okay?", ujar Lisa lagi.

  "Okay noona", Ryu memeluk Lisa.

  "Tapi janji jangan lari lagi! Semua risau tau! Omma kat sana menangis nangis risau pasal Ryu", kata Lisa.

  "Kesian omma. Jom balik noona!", Ryu menarik narik tangan Lisa

 
  "Noona je? Hyung?", Jungkook memandang tempat lain.

  "Hyung.. Mianhe. Janji tak lari lagi", Ryu buat pinky promise

  "Good boy. Jom balik", Jungkook mendukung Ryu hilang ke kereta

  Lisa hanya membontot dari belakang.





  Setelah menghantar Ryu balik, Jimin mengajak Jungkook dan Lisa untuk makan malam. Lisa ingin menolak tapi Jungkook berkeras.

   Semasa menunggu pesanan mereka sampai, Jimin dan Jungkook berbual kosong dan Lisa seperti tunggul.

  Phone Lisa berbunyi. Nama Rose terpapar di skrin telefonnya. Terus ditekan butang hijau.

  "Wae Chaeng ah?", tanya Lisa

  "Lis.. Kau kat mana? Asal tak balik lagi?",suara Rose sangat risau.

  "Aku kejap lagi balik", balas Lisa

  "Kay jangan lama sangat. Aku tunggu kau", ujar Rose lalu menamatkan panggilan.

   Jimin dan Jungkook memandang Lisa dengan pandangan busybody. Lisa menyimpan phonenya ke dalam poket.

   "Wae?", Lisa memandang siamang dua orang tu pelik

  "Saje je", jawab siamang berdua tu



Bersambung....

 

 
  

She's The One [°liskook°] COMPLETEDWhere stories live. Discover now