بارت 32

8K 119 21
                                    

الفصل 32 والأخيرررر .....
عمروو لسمرر : وحشتينى ياسمرر ....
سمرر بخووف وقلق : مين بيتكلم ؟؟!!....
عمروو بضحكة خفيفة لسمرر : عمروو ياسمرر ايه نسيتى صوتى ؟؟!!.......
واتررعبت سمرر اووى وبررقت جاامد وقفلت التليفون بسررعة فى وش عمروو منغيرر ماترد عليه وبعدين قالت لنفسهاا بخووف اووى وقلبهاا بيدق جاامد : ايه ده؟؟!!! عمروو؟؟!!! وبيكلمنى لييه دلوقتى ده؟؟!! ......
وفجأة لقت سمرر مسدج جاتلهاا على الموبايل فى ساعتهاا وفتحتهاا بسررعة ولقيتهاا من عمروو برضوو وقريتهاا بسررعة وهيه خايفة اوووى وقالت : بتقفلى التليفون فى وشى ياسمرر؟؟!!! مااشى ياسمرر براحتك بس اناا دلوقتى بحذرك وبديكى آخرر فرصة عشان ترجعى عن اللى فى دماغك ده انتى لو اتجوزتى امجدد النهاردة ياسمرر حيموت حيمووت ياسمرر فى الفرح وحيبقى ذنبه فى رقبتك انتى وده آخر كلام عندى ....... سلام ياسمرر .......
واتررعبت سمرر اوووى بعد الماسدج دى وقالت لنفسهاا بخوووف : الله يخرب بيتك ياعمروو انت عاوز منى اييييييييييييييه!!!! .........
وفى اللحظة دى خبط الباب على سمرر جاامد وجريت سمرر بسررعة على الباب عشان تفتح والموبايل فى ايديهاا وفتحت سمرر الباب ولقت انجى جارتهاا قدامهاا علطوول وبصتلهاا انجى بدهشة اوووى وقالتلهاا : مالك ياسمرر !!! وشك مخطوف واصفر كده لييييه انتى فرحك النهاردة ياحبيبتى مالك؟؟!!........
وانفجرت سمرر بالعياط فى ساعتهاا واترمت فى حضن انجى وفضلت تعيط جاامد بهستيرياا واتصدمت انجى منهاا اوووى وقالتلهاا بخوووف وقلق : مالك ياسمرر؟؟!! مالك ياحبيبتى؟؟!! ايه اللى حصل امجدد كويس ياسمرر!!! ايه اللى حصل قوليلى قلقتينى ؟؟!!!......
سمرر بااكية لانجى : مش عاوزة اتجوز ياا انجى مش عاوزة اتجوز امجدد ياانجى ......
انجى بدهشة لسمرر : اييييه مش عاوزة تتجوزى امجدد؟؟!!! استهدى بالله ياسمرر فيه ايه ايه اللى حصل؟؟!! يعنى ايه مش عاوزة تتجوزي امجدد؟؟!!!.......
سمرر بووجع لانجى : خدى اقرى خدى اقرى الرسالة دى ياانجى وانتى حتعرفى كل حاجة .......
ومسكت انجى التليفون من سمرر بسررعة وقرت الرسالة وبعدين بصت لسمرر تانى وقالتلهاا بدهشة : عمروو اللى باعتلك الرسالة دى صح ياسمرر؟؟!!......
سمرر بووجع لانجى : ايووه هوه ياانجى وعاوز يقتل امجدد يوم الفرح كماان .......
انجى بدهشة لسمرر : بالذمة ده كلام يدخل العقل عمروو ده واحد مجنوون انتى حتاخدى على كلامه برضوو؟؟!!! وبعدين كل الكلام اللى باعتهولك ده من غيظه بس لكن هوه ولا يعرف يعمل معاكى اى حاجة اصلآااا ولا يقدرر يقرب من الفرح بجدد انتى فجعتينى بقاا كل العياط ده والحالة اللى انتى فيهاا عشان الرسالة التافهة دى دناا قولت فى مصيبة حصلت بجدد ........
سمرر بووجع لانجى : دى مش رسالة تافهة ياانجى طب افردى عمروو نفذ اللى بيقوله ده .....
انجى بدهشة لسمرر : ياسمرر ياحبيبتى الرسالة دى اكبر دليل ان عمروو مش حيقرب من الفرح اصلاآاا ولا حيقربلكم لان لو عمروو قرب من الفرح بجدد او اتعرض لامجدد او فرضآاا انه حاول يقتله فى الفرح الرسالة دى حتكون اكبرر دليل عليه وضده لانه معترف فيهاا انه حيقتل امجدد يوم الفرح وافتكرر ان عمروو مش غبى اووى كده ياسمرر عشان يصرح بجريمة ناوى يعملهاا وتبقى دليل عليه ........
سمرر بقلق وخووف لانجى : انتى شايفة كده يعنى ياانجى؟؟!!!....
انجى بثقة لسمرر : ااه طبعآاا شايفة كده ياسمرر انتى بس المتوترة زيادة عن اللزوم ومدية الموضوع اكبرر من حجمه كتييير هوه انتى اييييه غاوية نكد ياسمرر حتى فى يوم فرحك ........
سمرر بخووف لانجى : خايفة ياانجى خااايفة ....
انجى لسمرر بثقة : لا متخافيش ويلااا يلااا روحى اغسلى وشك ده وفوقى كده اناا كنت جاية آخدك عشان نروح للكوافير اصلآااا الوقت اتاخر كده ........
سمرر لانجى بقلق : خلاص ياانجى حااضر اناا قايمة اهوه حلبس بسررعة وانزل معاكى دلوقتى ......
انجى لسمرر بدهشة : امال طنط غالية فين ياسمرر؟؟!! لسة نايمة لحد دلوقتى ولا ايه؟؟!!.....
سمرر لانجى بقلق : ااه ياانجى لسة نايمة دى تعبت معاياا اووى امباارح ونامت متاخرر خليهاا نايمة براحتهاا متصحهااش عشان تبقى فايقة فى الفرح بليل واحناا نروح الكوافير دلوقتى وهيه تروح على الفرح علطوول بليل .......
انجى لسمرر : تماام بس بسررعة شوية ياسمرر عشان منتاخرش اكترر من كده .....
سمرر بلهفة لانجى : حااضر حااضر ياانجى خلاص اهوه .....
ولبست سمرر بسررعة ونزلت وراحت على الكوافير ومعاهاا انجى وانشغلت سمرر بعد كده بالفرح والفستان وبنفسهاا والميكب ونست رسالة عمروو دى خالص حتى نست تقول لامجدد على الرسالة دى لماا كلمهاا وهيه فى الكوافيرر عشان يطمن عليهاا .......
لكن امجدد كان واخد كل احتياطاته ومأمن الفررح جاامد ومأمن كل حاجة ومتوقع لاى غدر او خيانة من عمروو ........
وخلصت سمرر الكوافيرر وعدى عليهاا امجدد بعد كده واخدهاا وراحوا على الفرح وانجى راحت وراهم ووصلت سمرر للفرح ولقت امهاا موجودة هناك وفريد وكل صحابهاا ومهاا وكل الناس فرحاانة بيهاا وانبهرت سمرر جدآاا بيهم وبالفرح وكانت فرحانة جدآاا وبعدين همست سمرر لامجدد فى ودنه وقالتله بفررح والابتسامة على وشهاا : فااكر ياامجدد الحلم اللى قولتلك عليه قبل كده وكنت عاوز تعرفه ؟؟!!.......
امجدد لسمرر : ااه ياسمرر فاكر طبعآا وانتى ضحكتى علياا ساعتهاا ومرضتيش تقوليلى عليه ولا تحكيلى صح .......
سمرر لامجدد والابتسامة على وشهاا : الحلم اناا شايفاه دلوقتى ياامجدد وبيتحقق قدامى اناا حلمت ان اناا وانت فى مكان كبيير وواسع وجميل ياامجدد وكله ورد اخضر جميل اووى وحواليناا ناس كتييير اووى زى كل الناس اللى حواليناا دلوقتى دى وفرحانين بيناا واناا مبسووطة اووى ........
امجدد لسمرر بابتسامة : يعنى انتى مبسووطة دلوقتى ياسمرر؟!! مبسووطة وانتى معاياا ؟؟!!!....
سمرر لامجدد بابتسامة : ايووه طبعآاا مبسووطة ياامجدد ده اسعد يوم فى حياتى .......
امجدد بابتسامة لسمرر : ربناا يخليكى لياا ياسمرر علطوول وميحرمنيش منك ابدآاا واقدر اسعدك كده علطوول واخلى ايامناا كلهاا سعادة وفرح .....
سمرر بفرح وابتسامة لامجدد : ياارب ياامجدد ويخليك لياا حبيبى ......
ومر الوقت عليهم كده وهماا مبسوطين اووى وعدت ساعة من الفرح كده وكل شئ تمام اووى ومحصلش اى حاجة غريبة وبعدين اخد امجدد سمرر وقومهاا عشان يرقصوا مع بعض سلوو وفى اللحظة دى وصل عمروو للفرح وهوه متنكر فى صورة راجل عجوز عشان محدش يشك فيه ويعرف يدخل الفرح بسهولة ويعدى من التامينات الجامدة اللى عاملهاا امجدد ........
وفعلآاا عدى عمروو ودخل الفرح مع المعازيم ومحدش شك فيه خالص وكل الناس كان شايفاه راجل عجوز مسن ومشى عمروو وقرب من طربيزة قدام شوية عشان يبقى قريب من امجدد شوية وفى اللحظة دى لمح عمروو وشاف سمرر وهيه بفستان الفرح وبترقص مع امجدد على البيست وبتتكلم معاه وبتضحك وباين عليهاا الفرحة اووى واتغاظ عمروو اووى وعينه طقت شرارر فى ساعتهاا والغيظ سيطر على كل ملامح وشه ومحسش بنفسه الااا وهوه بيطلع المسدس من جيبه عشان يقتل امجدد فى اللحظة دى .........
وطلع عمروو المسدس من جيبه ولسة حيوجهه ناحية امجدد عشان يموته لمحه فريد وصرخ جااامد وطلع يجررى بسرررعة على امجدد وهوه بيقول بصوت عااالى : اااااابنى .........
واتنبه امجدد ساعتهاا ولقى ابوه بيجرى عليه وهوه مش فااهم فيه ايه ؟؟!! وفجأة مسك فريد امجدد بسررعة وزقه بعيد عشان يبعده ويبعد سمرر عن الراجل ده خالص لكن عمروو كان داس على المسدس بتاعه وضرب عليه نار والطلقة جت فى ظهرر فريد مجتش فى امجدد وسقط فريد على الارض فى ساعتهاا غرقان فى دمه وفاقد لوعيه .........
وصررخت سمرر جااامد وقالت بخوووف وصدددمة : عمييييييييي ..........
واتصدددددم امجدد اوووى من منظر ابووه لماا وقع وصررخ جااامد وقال بووجع : باباااااا .........
واتقلب الفرح فى ساعتهاا وكل الناس خافت وبقت بتجرى وتخبط فى بعضهاا واتحرك الامن اللى كان فى الفرح بسررعة على مكان ضرب النار ده وحاول عمروو بعد كده انه يهرب من الفرح بسررعة لما شاف كل ده وشاف فريد اتصاب كده ووقع على الارض والطلقة مجتش فى امجدد ........
واتووجع امجدد اووى على ابوه وبص بسررعة على مكان النار دى مااضربت ولقى كل الناس ملمومة على راجل عجوز وهوه بيحاول يهرب منهم .......
وطلع امجدد مسدسه من جيبه وراح ناحية الراجل ده بسررعة وقرب منه وشال الماسك من على وشه ولقاه عمروو .......
واتصدددمت سمرر اول ماشافته وقالت بخوووف : عمروووو .....
وبرق امجدد جاامد واتصددددم اول ماشافه وقاله بغيظ اوووى : انت ياابن الكلب ........
وضربه امجدد ضربه بكل قوته جاامد باليد فى وشه نزله صف اسنانه اللى قدام كله والدم بقاا بينزل من بقه ومن وشه جااامد وداخ عمروو فى ساعتهاا من قوة الضربة ووقع على الارض ......
ورفع امجدد مسدسه بسررعة ولسه حيضربه طلقة عشان يموته وهوه على الارض لكن وقفه بسررعة واحد من الامن اللى كانوا موجودين فى الفرح ومسك ايده فى آخر لحظة وقاله بلهفة : لاااا مضيعش نفسك عشان واحد زى ده!!! ده واحد ارتكب جريمة قتل مع سبق الاصرار والترصد وقدامناا كلناا يعنى هوه كده كده ميت سيبه ياخد جزاءه اللى يستاهلوا احسن ومتورطش انت نفسك معاه ........
وافتكر امجدد ابووه فى اللحظة دى واتوجع اوووى لماا قاله جريمة قتل وقال بووجع اوووى وعينه دمعت : ابوياااا .........
وراح امجدد بسررعة على ابوه ولقى غالية قعدة جمبه وبتعيط وسمرر معاهاا وبص امجدد لغالية والدموع فى عينه وقالهاا بووجع ولهفة : انتى بتعيطى ليه كده ياطنط غالية باباا كويس ياطنط غالية اناا حنقله على المستشفى دلوقتى بسررعة اناا حطلبله الاسعاف بسررعة دلوقتى وحلحقه .........
غالية باكية لامجدد بوجع : خلاص ياامجدد مينفعش ابوك لسة ناطق الشهادة معاياا دلوقتى البقاء لله ياامجدد ادعيله بالرحمة ياحبيبى والبركة فيك .........
امجدد مصدوووووم بوجع لغالية : اييييه؟؟!! يعنى ايييييه؟؟!!!....
غالية باااكية بووجع لامجدد : يعنى ده قدر ربناا ياحبيبى وهوه عمره لحد كده انتهى وربناا يرحمه ويغفرله ذنوبه ويجعل مثواه الجنة ياارب ........
امجددد مصدوووم : لاااااا لااااااا اناا بابااا ممتش اناا ابوياا ممتش قووم قووم يابابااا قووم وكلمنى ياباباااا متسبنيش لوحدى ........
وانتهت الرواية على كده حبايبى وكان مصير عمروو الاعدام لاركتاب جريمة قتل من سبق الاصرار والترصد ومصير فريد الموت يوم فرح ابنه .........
وامجدد وسمرر اتجوزوا وعاشوا مع بعض فى سعاادة وتفاهم وكملوا حياتهم مع بعض وعاشوا فى الفلة الجديدة بتاعتهم ومعاهم غالية ........
ولو ركزتوا حبايبى مع ابطال الرواية دى حتلاقوا كل واحد فيهم اخد الجزاء اللى يستاهلوا بالظبط القصة واقعية جدآاا ومفيش حياة مفيهاش مشاكل ومفيهاش ظلم بس ربناا بيعوض فى الآخرر والخير لازم بينتصر والظلم مسيره يروح مهماا طال الوقت ........
عذبتكم كتيير واتاخرت عليكم كتيير حبايبى 😍😍
بس اناا كنت عاوزة اطلع الرواية فى الآخر بالشكل اللى يرضينى ويرضيكم طبعآا ومكنتش عاوزة اكروت الاحداث بسررعة وبشكركم جدآااا على المتابعة حباايبى واتمنى ان الرواية تكون عجبتكم والاحداث والنهاية تكون عجبتكم وتكون مرضية ليكم اهم حاجة 😍😍
وفى النهاية عاوزة اقول حاجة ياقمرات عاوزة اقول ان مش لازم اكترر حاجة نكون بنحبهاا تسعدناا لان ممكن اكترر حاجة نكون بنحبهاا دى هيه اكترر حاجة ممكن تدمرناا وتوجعناا وتكون السبب فى تدميرناا بجدد وممكن الحاجة الكويسة اللى بجدد دى تكون قدام عنيناا واحناا مش شايفينهاا .......
سمرر كانت بتحب عمروو جدآاا وكانت شايفاه احسن راجل فى الدنياا لدرجة انهاا مكنتش شايفة امجدد اصلآااا ولا حاسة بيه وفى الآخرر انقلبت الموازين كلهاا جدآاا وظهر عمروو على حقيقته وامجدد هوه اللى انقذهاا من عمروو ده وانقذهاا من الضياع بجدد بسببه وبعدهاا عنه خالص وعن شره وسكة الوحشة ......
ومنتظرة آرائكم فى الرواية وفى النهااية حباااايبى 😍😍
واللى عنده راى او نقد يقوله اناا مبزعلش خالص وبتقبل النقد جدآااا على فكرة واللى عاوز يسألنى عن اى حاجة فى الرواية او فى الاحداث يسال حبايبى اناا حفتح باب المناقشة والاسئلة الجماعية دلوقتى 😂😂😂
وبلييييز ياجمااعة كل اللى تااابع الرواية من اولهاا ياقمررات يسيبلى كومنت ويقولى رايه فى الرواية بصرااحة ورايه فى النهاية عشان رايكم يهمنى جدآاااا 😍😍
وبشكركم جدآاا على المتابعة حباااايبى

🎉 لقد انتهيت من قراءة لم اكن يوماً لك ( بقلم / سالى مصطفى ) 🎉
لم اكن يوماً لك ( بقلم / سالى مصطفى ) حيث تعيش القصص. اكتشف الآن