Rumah kecil yang usang seperti ditinggal lama oleh tuan rumah, Nurin lihat dari jauh. Sebak hatinya melihat keadaan rumah yang tak terurus. Kasut sekolah yang sepatutnya putih bersih, kotor di bahagian depan dan terkoyak sedikit di bahagian belakang.
Bunyi jeritan dan pekikan dari dalam rumah membuatkan Nurin segera berlari masuk ke dalam rumah tersebut untuk melihat apa yang terjadi.
"Kalau macam inilah perangai awak, baik saya keluar dari sini!" tengking lelaki tersebut.
Wanita yang berada di depannya terkejut dan terus menangis. Apa yang dah jadi sampai mereka gaduh besar macam ini?
"Awak boleh keluar sampai lewat malam tapi kenapa saya tak boleh?! Apa yang awak buat, semuanya betul! Tapi, bila giliran saya pula? Semua benda tak kena!" jerit wanita tersebut.
Lelaki itu cuba menggertak wanita tersebut dengan tangan meninggi ke atas, seperti bersedia untuk menampar wanita tersebut. Nurin bergegas, menyelamatkan wanita tersebut.
"Mak! Ayah!"
Suara seorang perempuan terdengar dari luar rumah. Wajah gadis itu jelas mengatakan yang dia terkejut dan kecewa melihat keadaan ibu bapanya. Beg sekolah diletakkan di tepi pintu rumah sebelum gadis itu menolak lembut ibunya jauh dari ayah.
"Kenapa ini, mak? Ayah? Apa lagi yang tak kena?" tanya gadis itu, ibarat perkara ini sentiasa berlaku. Nurin merenung lama wajah gadis itu, dia faham apa yang gadis itu rasa.
"Ayah kamu ini, balik entah dari mana, terus marah-marah mak!" adu ibunya.
Nafas lelaki itu turun naik, tak berpuas hati dengan isterinya. Gadis itu menghelakan nafas panjang. Matanya sayu memandang ke arah ayahnya.
"Ayah..." Gadis itu mencapai tangan ayahnya. Nurin berganjak ke belakang.
"Mana ayah pergi semalam? Kakak tunggu ayah semalaman.."
Air mata Nurin jatuh secara tiba-tiba. Dia tahu gadis itu sedang susah hati, berharap agar ayahnya berkata jujur walaupun dia tahu ayahnya akan..
"Ayah kerja lebih masa semalam.."
Ayahnya akan menipu mereka berdua. Tangan ayahnya dia lepaskan dengan lemah. Lama dia menunduk melihat lantai simen yang berlapikkan tikar getah.
"Huh! Kerja lebih masa? Awak ingat saya tak tahu ke, awak balik rumah bini muda awak itu kan?! Kalau awak sayang sangat dekat dia, jangan balik lagi rumah ini! Pergi!" Wanita itu menyerang lelaki tersebut.
Gadis itu cuba sedaya upaya untuk menghalang ibunya daripada berterusan memukul ayahnya. Nurin yang menjadi penonton sejak tadi, cuba untuk membantu namun usahanya sia-sia.
"Mak, sudahlah! Mak, kalau mak buat macam ini pun, apa yang mak akan dapat?" Gadis itu cuba memujuk tapi ibunya bagai dirasuk syaitan, memaki hamun suaminya.
"Baik! Kalau itu yang awak nak, saya buat! Saya akan keluar daripada rumah ini!"
Nurin dan gadis itu tersentak. Jantung bagai terhenti daripada berdegup. Wanita itu juga berhenti daripada mengamuk, matanya tajam memandang wajah suaminya.
Lelaki itu segera mengambil bagasi yang dia dah pun kemaskan pagi tadi. Memang itu tujuan asalnya pulang ke rumah ini, dia ingin maklumkan kepada isterinya yang dia akan tinggal bersama dengan isteri keduanya.
Baginya, dia dan wanita itu sudah tak serasi lagi. Wanita yang dulunya dia cinta, kini hanya membuatkan dia terasa sesak apabila melihatnya. Wanita yang dulunya dia rindukan setiap kali berjauhan, kini hanya membuatkan dia terasa ingin marah saat mulut membicarakan sesuatu.
YOU ARE READING
NURIN [c]
Short Story☆ [Winner of Wattys 2020 - New Adult] Nurin - Seorang wanita yang mempunyai semangat kental dan sentiasa bekerja keras. Kehidupannya sebagai anak hartanah terkenal, Dato' Isma sangat dicemburui oleh orang lain tapi tak ramai yang tahu tentang kehidu...