تنويه : هذه القصة هي قصة ساخرة ولا أقصد بها السخرية من توجه معين أو شخصا بذاته بل هي سخرية من أفكار معينة منتشرة بكثرة على الوتباد وبالطبع لن أنوه بأنني لا أسخر من الأديان والحجاب لأنني أنتمي بالفعل لتلك الفئة المذكورة وبأنني أسخر من الكتاب الذين يُدخلون هذه الأفكار في مجال كتاباتهم والتي هي بالمناسبة غير واقعية على الإطلاق لأن معظمكم يعرف بالفعل هدف القصة .
_____________________________________________
" إزيك ؟ " قابلته ابتسامتها فور فتحه لعينيه فضيق عينيه محاولا استيعاب مايحدث هذه المرة
فالتي تقف أمامه فتاة ترتدي الكثير من الملابس وتغطي شعرها بشيء ما لم يستطع هو تمييزه نظرا لأن المنوم مازال يؤثر عليه
" بص أنا آسفة إني خطفتك وده أولا " تحدثت مرة أخرى مما جعله يعقد حاجبيه لكنه سرعان ما أجاب " لا آسفة ايه ، هي أول مرة يعني !! "
" أنا اسمي عائشة " أكملت فانتبه لها
" ومعجبة بيك جدا بجد يعني انت مش متخيل أنا قد ايه معجبة بيك يعني ياريت أكون تاتوه على دراعك حتى "
رفع حاجبيه وابتسم " طب ياعيشة يعني تعجبي بيا فتقومي خاطفاني ومكتفاني كده ! عادي ياماما كنتي قولتيلي البوئين دول من غير خطف !! "
" ماهو أنت بصراحة فتى أحلامي وأنا ... أنا ، بص أصل أنا عايزة يعني ، عايزة اتجوزك !! " نطقت بنبرة خائفة وأخذت خطوتين إلى الخلف
" نعم ياختي ! لا جواز ايه ! انا ماينفعش أتجوز " صرخ فيها فاكتسى الغضب ملامحها وتقدمت منه ثم وضعت يدها على خصرها " وماينفعش تتجوز ليه بقى إن شاء الله ؟؟ "
ذم شفتيه قبل أن يردف بغيظ " أسباب شخصية انتي مالك ياستي ده انتي رخمة جدا !!! " ثم أشاح بوجهه عنها
" اااااه يبقى الكلام الي سمعته عنك كان صح "
ضيق عينيه قليلا ثم هدأ " خدي ياعيوشة يا حبيبتي كلام ايه الي سمعتيه عني ؟ "
" إنك لامؤاخذة " أجابت ثم رمت إليه بنظرة مستحقرة فوجدت عينيه تتسع قبل أن يصيح " لا بقى ده انتي وعيلتك كلهم الي لا مؤاخذة مش أنا ياماما ! "
" ده كلام بتقوله بس ، وبعدين صوتك العالي دليل على ضعف موقفك يا أستاذ " رمقته باستهزاء فوجدت وجهه يتحول للون الأحمر
" طب تعالي نتصاحب وأنا هثبتلك إني مش لامؤاخذة وإن موقفي مش ضعيف "
" لا ماينفعش .. حرام ماينفعش نتصاحب " كانت نبرتها يتخللها الحزن فوجدت الآخر يردف " طب أنا موافق نتجوز عشان اثبتلك اني مش لامؤاخذة "
" ماينفعش حرام برضوا " أخفضت رأسها بألم فوجدت ملامحه تتجعد قبل أن يصرخ فيها " اومال خاطفاني ليه يابنت الرخمة !! "
أنت تقرأ
في عالم موازي
Humorهذه القصة هزلية ، غير حقيقية وغير موضوعية وأي تشابه بينها وبين الواقع فهو أغرب من الخيال . هنا سنجد الواقع الواتبادي مقلوبا رأسا على عقب فإيميلي رود هي من ستخطف هاري ستايلز وزين مالك سيجبروه أن يكون رجل عصابات لكنه سيرفض هاري ستايلز هو من س...