134

29 5 2
                                    

Razmišljanje o slobodnoj volji. - Čovjek je u autopilotu onda kad se prepusti starijim slojevima svog bića: instinktima, impulsima, refleksima, navikama i osnovnim potrebama. Neki bi to nazvali podsviješću, ilustrovanom kao veći dio sante leda koji je pod vodom. Sve životinje funkcionišu na tim temeljima od rođenja pa do smrti. Ali šta je sa ledom na površini? Ono je svojstvo samo čovjeka, i najnoviji je sloj koji mu daje nadmoć na Zemlji i možda čak nad Zemljom: svijest. Šta je svijest? Ne postoji opšteprihvaćena definicija, ali jedna od mnogobrojnih bi bila: najviša kognitivna funkcija. Neurologija tu ulazi u igru: stariji slojevi su zaduženje starijih dijelova mozga, a smatra se da je prednji mozak, tačnije prefrontalni korteks - evolucijski posljednja kortikalna regija koju smo razvili - žarište svijesti. Tu se stvara piramida sa prednjim mozgom na vrhu, a ostalim dijelovima niže na piramidi. Princip piramidalnog puta: svjesne komande se šalju sa vrha ka dnu. Samim tim što su svjesne, znači da mogu biti protiv onih nižih slojeva, kojima smo nekada bili u potpunosti potčinjeni. Dakle, čovjeka čini čovjekom mogućnost suprotstavljanja i nadvisivanja životinjskih karakteristika. Ne moramo poslušati glad, ukoliko odlučimo dovoljno čvrsto da ćemo gladovati; ne moramo instinktivno izbjeći nadolazeći voz, ukoliko odlučimo dovoljno čvrsto da izvršimo samoubistvo. Ako uzmemo u obzir da je definicija slobodne volje: "koncept prema kome svaka osoba ima slobodu da sama odlučuje o svojim postupcima.", to dalje vodi zaključku da je slobodna volja velika privilegija čovjeka i da ona itekako postoji, ma koliko malo sante leda bilo iznad nivoa vode i ma koliko stoga instinkti bili jači od razuma.

Zbirka misli 3Where stories live. Discover now