LS 11 : Born Without a Heart

1.1K 72 18
                                    

I don't really care, and I never will
That's the way I am, such a bitter pill
I don't really care, how much silence kills
That's the way I am

No, I wasn't born without a heart
I wasn't always like this, no
Watched you break me, no
Now you blame me
No, I wasn't born with all these flaws
And that's what made me like this, no
Can you blame me, no?

-
Tubuh kecilnya dicampakkan ke atas katil. Butang baju sekolahnya dibuka, tudungnya pula dicampak ke tepi. Rambut panjangnya yang melebihi paras bahu jatuh berjurai sesaat anak tudungnya ditanggalkan. Keluhan lemah dilepaskannya lalu tangan kanannya direhatkan di atas mukanya, menutup matanya. Di luar, ibunya tengah sibuk layan 'pelanggan', bila dia balik tadi, dua orang lelaki dah ada terduduk kat ruang tamu. Tak buat apa-apa eye contact dengan mereka, dia berjalan laju terus ke biliknya - dimana dia berada sekarang.

Otaknya meliar ke sekolah, teringat apa yang dia belajar tadi. Rezeki halal dan haram. Akibat bagi makan keluarga rezeki yang haram, and apa yang ibunya kerja sememangnya haram. Untuk budak berumur 9 tahun, dia tak patut tau tentang kerja ibunya. Dia masih muda dan naif tapi sejak dia faham apa kerja ibunya, dia dah tak bergaul dengan budak-budak sebayanya, lagi-lagi lelaki.

Telinganya masih lagi terngiang-ngiang perbualan kawannya dengan mak mereka. Kawan dia tanya kenapa tak boleh untuk mereka berkawan dengan dia lagi dan jawapan mak mereka memang buatkan hati kecilnya hancur.

"Mak dia pelacur. Dia pun entah-entah tercemar. Jangan kawan ngan dia lagi"

Giginya diketap, bantal peluknya dicapai lalu menekup mukanya kemudian dia menjerit sekuat hati. Bukan salah dia sebab dilahirkan dalam keadaan sebegini, bukan salah dia ibunya kerja macam tu, bukan salah dia ibunya bisu, pekak dan tak boleh nak fit in dengan society. Genggamannya pada bantal tu menjadi erat, fabrik pada bantal tu hampir terkoyak dibuatnya.

Bila ibunya keluar, cuba nak cari kerja yang halal, mesti dipandang rendah. Tak sempat nak interview dah dihalau macam anjing liar. Lagipun, kebanyakan orang tak tau sign language, so communication tu takde antara mereka. Akhirnya, dia berhenti cari kerja sehinggalah landlord kat flatnya ugut untuk menghalau mereka keluar, sebab tak bayar sewa. Dia masih ingat macam mana ibunya melutut, seakan-akan menyembah lelaki tersebut, melepaskan rayuan untuk diberi peluang lagi tapi tentulah, laki tu tak faham. Dan dia masih ingat lagi, muka lelaki tu tiba-tiba berseri, senyuman lebar yang menakutkan muncul pada mukanya. Dan oh, macam mana dia nak lupakan, tangan kasar lelaki tu memegang rambut ibunya lalu menarik wanita lemah itu ke kakinya. Akhirnya, laki tu berikan idea untuk hutangnya langsai. Dan dia tak boleh lupa, mata ibunya yang kuyu, basah kerana air mata, dan badannya yang menggigil akibat pasrah. Despair dan redha. Bermula dari saat tu, ibunya gunakan idea landlord tu untuk buat duit.

"Nabila~~"

Matanya terbuka luas saat namanya dipanggil oleh suara garau dan serak. Tulang sum-sumnya menggigil kerana tau apa yang akan berlaku. Seorang lelaki berumur dalam lingkungan 30-an, masuk ke dalam biliknya. Kamejanya terbuka dan menampakkan badannya, dan dia hanya memakai boxer saja. Senyuman lelaki tu sama seperti senyuman landlordnya yang mencadangkan idea tersebut kepada ibu dia.

"Mak kau tengah mandi, better kau cepat. Kau nak tolong mak kau kan?"

Dia mengeluh lemah. Dia perlahan-lahan bangun untuk duduk di atas katil. Matanya yang dari tadi memandang ke bawah, melirik naik ke atas untuk melihat wajah lelaki tadi. Senyuman yang lebar seperti joker, anak matanya yang kecil - merenung mukanya, badannya sambil menjilat bibirnya. Dia tau kerja ni dosa, haram tapi... Apa yang dia boleh buat? Ramai yang menganggap dia sama seperti ibunya. Takde guna untuk dia bantah andaian society. Sebab sangkaan mereka adalah betul.

LoveSick (gxg) [√]Where stories live. Discover now