LS 23 - Little Poor Me

694 59 35
                                    

I tried hard, you know I care Thousand years embrace that stare
Manic days I know you know You'd get high while I'd be low
I can sense you're trembling inside (Oh, that spiteful face)
Certain things you just can never buy (Things you'll always chase!)

_

[Warning! Blood and Gore]
9 Jun 2019

Hampir dua bulan Bil tak munculkan diri. Seolah-olah ghaib macam tu je. Lay cakap yang Bil ada gi sertai kursus tapi takkanlah kursus sampai sebulan lebih? Tapi, Syaf dan Lay termakan penipuan Bil.

Aku? Aku tau kenapa dia hilangkan diri. Malu. Sebab aku taknak tolong dia bunuh orang dan sekarang ni dia ghaib. Seriously tho, how childish is she? Macam tu dia nak jadi top tier kat society ni? Jangan buat lawak.

"Erm, excuse me..?"

Lamunanku terganggu bila satu suara garau menyapa telingaku. Kepalaku berpaling untuk memandang manusia di belakangku. Seorang lelaki tua dalam lingkungan 30-an memandang aku dengan sekuntum senyuman. "Erm, sorry tapi cik halang saya untuk.."

Dia menunding ibu jarinya ke arah rak di depanku. Oh. Tersenyum malu, aku mengomel perkataan 'sorry' lalu berganjak dari situ. Mataku melirik ke bakul di lenganku. Milo, biskut, and roti. Lepas ni beli keropok pastu boleh balik. Aku mengusap rambutku kebelakang. Dah panjang dah ni, nak potong sebab rimas tapi tulah girlfriend tak bagi. Kata takut kena rembat ngan orang lain.

Aku lepaskan tawa kecil sambil melangkah ke bahagian snek dan makanan ringan. Hari ni ramai jugalah kat mall ni, sebab hujung minggu, so aku kena cepat-cepat ambil snek then terus ke kaunter. Malas nak beratur panjang-panjang.

Seusai pilih snek dan beberapa keping coklat, aku terus beratur kat kaunter express. Nama jela express tapi still lembab. Keluhan ringan terlepas dari bibirku. Untuk hilangkan bosan, aku menarik keluar henfonku lalu buka aplikasi Instagram.

Gambar budak-budak universitiku aku like, then skrol lagi. Pastu like lagi gambar. Benda yang sama aku ulang sampailah Instagram bagi notification yang aku takleh like mana-mana gambar lagi dah. Damn, nampak tak betapa tingginya tahap bosan aku ni?

Di depan aku ada lagi dua orang customer. Aku mendengus perlahan, tak sempat nak simpan henfon aku semula, tiba-tiba ada notification whatsapp masuk. Dahiku dikerutkan lalu tekan notification tersebut. Keluar chat Bil kat skrin telefonku.

Mataku membesar sedikit, menandakan yang aku terkejut. Yelah, dah nak dekat 2 bulan dia tak keep in touch ngan aku tetiba bagi whatsapp. Dia hantar satu audio kat aku.

Kerutan di dahiku bertambah akibat kehairanan yang melanda aku. Pebenda yang dia bagi aku ni? Jantungku berdegup laju secara tiba-tiba. Ahh, nervous. Kenapa aku nak nervous tetiba pula? Perasaan tak sedap hati bercampur dengan nervous. Tak selesa sia camni.

Liurku telan, ibu jariku menekan audio yang Bil hantar tadi. Dua suara orang lelaki keluar dari speaker henfonku. Aku serta-merta kenal salah satu suara kat situ. Benjamin.

Perbualan mereka buatkan perutku terasa dipulas kasar. Tekakku mula rasa loya, kepalaku terasa berat dan berpusing. Bila audio tu dah habis, mataku masih lagi melekat pada skrin tersebut. Aku tak percaya. Tak percaya yang mamat tu akan buat benda macam ni.

"Cik?"

Aku kembali ke dunia realiti bila perasan yang cashier tu tengah tegur aku. Lelaki tu memberi senyuman kecil sebagai sapaan. "Erm, sekarang turn cik.."

Aku masih tak berganjak. Mataku hanya termenung pada lelaki tersebut. Dia mula rasa tak selesa.

"Ah, cik oke tak?"

LoveSick (gxg) [√]Where stories live. Discover now