الشخصيات

67.5K 758 75
                                    

*إقتباس*
_تراجعت للخلف وقد وقع الزُجاج ارضاً، وبقى وجهها يتصبب عرقاً قالتِ وهى ترتعش:
- انت قصدك ايه بالكلام ده ؟
اقترب مِنها وأصبحت أنفاسه مُتلاحقة مع أنفاسها قائلاً:
-يعنى هوريكِ الجحيم والهلاك.. هنتقم يا مريم هنتقم منك لانك طرف الخيطِ اللى هعرف انتقم منه واجيب ليها حقها المهدور وزي ما ابوكِ عمل ف امى انا هعمل معاكِ .

قالت مريم وقد تجمعت الدِمُوع بمقلتيها:
- انا مِش فاهمه قصدك ايه بس انت ضحكت عليا ومثلت الدور كويس طيب ليه وعلشان ايه ، خلتنى احبك واثق فيك انا عملتلك ايه؟
قالتها بصراخ حادَ، ليجزِ عاصم على اسنانُه قائلاً بحُرقة:
-ابوكِ ضحك على امى ومثل الحُب عليها وهى وثقت فيها وسلمت نفسها ليه وهُو خانها وخان الحُب ده .. وسابها رغم انها كانت حامل فيا وجه الوقت اللى انتقم فيه من ابوكِ فيكِ، واوريكِ العذاب اللى امى شافته وفقدت حياتها وكيانها بسببه ...

قالتِ بدموع:
- انا انا ذنبى ايه معملتش اي حاجة انا ...
قال لها بقسوة:
-وامى ذنبها ايه ؟
صمتت وهى تبكى وتشعُر بتشوش عقلها، لكنها صُدِمت من عاصم الذى بدء بخلع ملابسه قالتِ برجفة:
-انت بتعمل ايه؟

قال لها ببرود و باحتقار:
-بعمل اللى المفروض يتعمل يا مريم .

هجم عليها كالثور وهى تبكى وتستنجِد بهِ وترجوه الا يفعل ذالك، لكنه اكمل طريق مُظلم وأخذ اعز ما كانت تملُك وسلب روحها دُون فائدة ...

بعد مرور كثير من الوقت، نهض بأشمئزاز يراها وهى ترتعش وتضُم نفسها بحماية وحولها انتشرت دِماء عُذريتها، قال ببرود:
-خليكِ كده ورينى مين هيتجوزك؟ خلى ابوكِ يتحسر على نفسه وللعلم كُل ده أتصور.. وانا مِش هتجوزك هسيبك تعانى زي ما امى عانت يا مريم...

رمقها بأحتقار وغادر، فقد نجح فى تمثيل دور الحبيب عليها وخدعها ببساطة، وتركها وغادر بعدما لبى نصف انتقامه ،بينما غابت مريم عن الواقع وهى تندم انها يوماً ما أعطت قلبها للحُب!.

__
عاصم فواز الشاذِلى، شاب فى الثانية والثلاثون مِن عُمرهَ، صاحب أكبر شركات الحديد والصُلب فى مصر والشرق الاوسطِ، يمتلك بشرة قمحاوية وشعرَ اسوُدِ فحمي، واعيُن رُمادِية زادِتهِ وسامة، قاسى يمتلك قلب مِن حديد لا يلين ولا يستطيع أحد تتغييرُه حتى الحُب.

عمرو، صديقة المفضل ومعاونه في كُل شئ، بسيط وانيق للغاية، اصغر منه بسنه فقطِ.

شيري، ابنة عم عاصم، وهى مُدللة العائلة، جميلة وانيقة وتهتم بملابسها جدا ، مغرورة ومُتكبرة .

مريم عِلُوان ، فتاة فى سن الخامسة والعشرون، تمتلك بشرة بيضاءِ وشعر بُنى رقيق، نحيفة الجسدِ ومُتوسطة القامة،لديها اعيُن زرقاء، طِيبة ومرحة تعشق الحياة ولديها تفاؤل بها، عصبية كثيراً ومُتمرِدة بعض الأحيان، مُتواضعه كثيراً، تعمل بأحد المحالات لبيع الملابس ولكنه محل مشهُور ، خريجة إدارة أعمال.

____
اقتباس والشخصيات المهمه، فيه شخصيتين هُما اساس الرواية لكن هنزلهم فى الروايه، هى فكرة جديدة شوية علشان فيها اختلافات والبطل مِش هيحب البطلة وكده ويوقف انتقام لا هيكمل انتقام، وفيه مُفاجاءات كثيرة.

لو لاقيت تفاعُل هنزل اول فصِل.
رائيكُم؟.

 إنتقام صارم (مُكتمِلة).حيث تعيش القصص. اكتشف الآن