Bab 1 [The Start]

895 40 0
                                    

Kereta Axia berwarna hitam berhenti di depan rumah bernombor 59. Dengan langkah ringan, penumpang di belakang membuka pintu dan menunggu di bonet kereta untuk mengambil bagasinya.

Dia berlaga mata dengan seorang Uncle berbangsa Cina yang tengah duduk di atas kerusi batu berhampiran pagar rumah sewanya. Dia tersenyum kekok apabila Uncle itu tersenyum.

"Terima kasih, bang." Sekeping not merah dihulurkan.

Sebaik saja kereta itu pergi, datang pula sebuah kereta Honda parkir di depan rumah. Buka saja pintu kereta belakang, dia terus tersenyum lebar.

"Bella!"

"Aisyah!"

Mereka sama-sama berpelukan. Seronok dapat jumpa semula lepas hampir dua bulan mereka cuti semester. Aisyah membantu Bella mengangkut barang-barangnya keluar dari bonet kereta.

Bella juga melakukan perkara yang sama dengan Aisyah, dia menghulurkan duit bayaran Grab kepada pemandu.

"Amoi, you olang datang dari mana?" Uncle sebelah menegur.

"Dari Selangor. Baru habis cuti sem la, uncle." Sambil mengagau kunci di dalam peti surat, Aisyah menjawab soalan Uncle.

Mereka berdua masuk ke dalam rumah dan mula meneroka setiap sudut. Hampir kesemua tempat dah dibersihkan oleh tuan rumah. Alhamdulillah, senang. Tak payah mereka penat-penat nak mengemas, mengemop, mencuci lantai lagi.

"Bi, jom tengok bilik dekat atas."

Aisyah mendaki tangga ke tingkat atas. Ada dua bilik yang lebih kurang sama ruangnya, bilik di bahagian belakang nampak lagi luas manakala bilik menghadap ke garaj rumah agak sempit.

"Kau nak duduk bilik mana?" Bella bertanya.

Aisyah berulang-alik ke dua bilik untuk membandingkan ruang dalam dan juga cahaya dari tingkap. Dia menjongketkan bahu, dia tak kisah sebenarnya nak tidur dalam bilik yang kecil atau bilik yang besar. Janji ada peneman setiap malam, itu dah cukup.

"Aku ikut kau. Kau nak duduk bilik mana?"

"Bilik belakang la. Tak panas sangat kalau tengahari sebab cahaya dia naik dekat bilik depan tu. Lagipun barang aku banyak, takut tak muat letak dalam bilik depan."

"Kalau macam tu, aku ikut kau. Kita duduk sebilik, Azza pula duduk dengan budak baru itu."

Bella anggukkan kepala. Lupa pula tentang orang baru yang akan duduk serumah dengan mereka bertiga. Mungkin kejap lagi dia sampai, katanya rumah kakak dia dengan rumah sewa ini dekat saja.

"Takpe ke, Sya? Tak nak bagitahu Azza dulu?"

"Takpe kot... Azza itu jenis cepat ramah dengan orang. Kalau dia tak okay, nanti aku pindah bilik sana."

Bagasi yang ada di ruang tamu dibawa naik ke atas. Hanya Bella saja yang mula mengemas dan menyusun semua barang-barangnya di dalam almari dan di atas katil. Beg laptop dia letakkan di meja belajar.

Aisyah pula mengemas ruang tamu. Dia menyusun semula kedudukan sofa supaya laluan untuk ke tangga jadi lebih luas. Televisyen dibuka dan Aisyah mula memeriksa setiap siaran samada boleh tengok atau tak.

"Njoi... patutlah boleh tengok channel Korea ini."

Kemudian dia bergerak ke dapur. Barang kering seperti tin susu, sardin, teh dan perkakas dapur dia susun satu per satu. Air paip dibuka untuk melihat kuat atau tidak arus air. Tandas dibuka, dia menarik nafas dalam-dalam.

Okay, tandas bau wangi. Ini yang dia mahukan. Air shower dibuka, air paip juga dibuka. Flush juga ditekan, takut-takut rosak pula. Mereka berempat dah bayar awal sewa untuk bulan ini.

Wonderful Youth [c]Where stories live. Discover now