Aiskrim berperisa oren yang ada di tangan semakin cair akibat cuaca panas. Aisyah dan Moon berjalan di tepi lorong menjijit beg plastik berwarna putih.
Hampir tiap minggu mereka keluar ke kedai, saja nak mencuci mata di dalam kedai sedangkan barang di rumah masih banyak tersedia.
"Moon, kau tahu tak, dekat tempat kerja aku kan ada pekerja baru masuk semalam. Sekali pandang, nampak biasa-biasa tapi bila berkali-kali pandang, fuh! Hensem juga orangnya!" Aisyah teruja.
Semalam merupakan hari bersejarah di pejabatnya apabila Kak Jas selaku officer in charge memperkenalkan pekerja lelaki baru. Bukan saja muda tapi single! Tiap-tiap hari dia dapat cuci mata tengok muka lelaki tu.
Di pejabat Aisyah membuat internship, kebanyakan pekerja semuanya dah berumah tangga. Semua dah masuk ke umur 30-an ke atas. Aisyah seorang saja yang muda di dalam pejabat.
"Hensem sangat ke?"
"Uish, kau takkan tak tahu level kehenseman yang aku suka macam mana. Tinggi tau level dia! Bolehlah, kalau aku rate... Muka lelaki tu aku bagi A minus, tinggi lelaki tu pun A minus. Tapi aku tak pernah dengar suara dia, dia macam pemalu."
Moon tergelak. Pemalu? Sama macam Asu.
"Nama dia?"
Aisyah mengeluh. Itulah satu-satunya masalah dia, muka hensem dia ingat tapi nama dia tak ingat. Dasar pelupa!
"Aku tak ingatlah, weh. Aku terkesima dengan kehenseman dia sampai terlupa nak tanya nama. Masa Kak Jas kenalkan pun, otak aku pergi melayang ke tempat lain. Esok aku tanya!"
Mereka berjalan masuk ke lorong rumah. Baru saja sampai di pagar rumah, Izham menegur.
"Aisyah! Moon! Korang daripada mana?"
Lepas insiden kena bantai itu, mereka terus jadi rapat lagi-lagi sekarang hubungan dia dan Azza pun makin rapat sebab mereka bekerja di tempat yang sama. Secara tak langsung, satu rumah kenal dengan Izham.
"Dari Speedmart, beli aiskrim. Eh, kejap!" Aisyah memanjangkan leher melihat rumah Izham yang berselerak.
"Korang tengah kemas rumah ke?"
"Taklah, kitorang ada housemate baru. Aku tengah tolong angkat barang-barang dia ni, alang-alang nampak korang tu aku tegurlah."
Aisyah anggukkan kepala. Izham kata ada housemate baru masuk tapi dia selalu nampak muka Izham, Mawi dengan Adli saja.
Hari itu Izham ada bagitahu mereka yang rumah dia ada empat orang menyewa tapi Aisyah tak pernah tengok muka orang lain selain mereka bertiga.
"Kau nak kenal tak dengan kawan baru kitorang?" Izham bertanya.
Hah, apa lagi! Kepala Aisyah dah macam burung belatuk, terangguk-angguk.
Haris yang kebetulan baru keluar dari rumah untuk mengambil barang di dalam bonet kereta hanya memandang Izham dengan ekor mata saja. Tak habis-habis dengan sesi beramah mesra dia.
Izham menarik Haris untuk berada di tepinya.
"Aduh, kenapa dengan kau ni?" Haris berdecit. Dia baru saja nak mengangkat kotak dari dalam bonet kereta.
"Aisyah, kenalkan ni..."
"Mamat anjing!" Aisyah menekup mulutnya. Dia tak percaya yang dia akan berjumpa semula dengan lelaki yang pernah melanggar dia suatu ketika dulu.
Ini betul-betul macam dalam drama! Tak sangka kecil dunia ini, rupa-rupanya lelaki yang bertanggungjawab ke atas nasi lemak pandan ada di sebelah dia saja!
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Short StoryKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...