Suasana di depan rumah menjadi riuh rendah dengan suara Aisyah dan Haris bertengkar. Seorang kata tak nak, seorang lagi memaksa ikut. Kali ini terbalik pula watak mereka berdua.
Haris yang selalu kata tak kepada Aisyah, kini memujuk Aisyah untuk ikut permintaan dia. Aisyah yang selama ini suka paksa Haris untuk ikut apa yang dia nak, kini berkeras dengan prinsip katakan tidak kepada Haris.
"Tak nak! Tak faham ke?"
"Apa degil sangat ini? Ikutlah!"
Aisyah julingkan matanya ke atas. Apasal pula dia nak kena ikut Haris pergi reunion sekolah lelaki itu di M Boutique Hotel. Hotel pula itu! Memang taklah dia nak mengekor Haris!
Dibuatnya Haris ini tiba-tiba nak buat benda bukan-bukan dekat dia, macam mana? Haaa! Ganas-ganas dia pun, dia masih ada rasa takut bila terfikir tentang benda macam itu. Aisyah bukannya ada ilmu taekwondo, ilmu karate ke apa...
Ish, tak naklah ikut!
"Kau pergilah ajak si Izham. Muka dia pun jambu apa, tinggal sarung tudung je. Nanti jadilah Izhana ke Izhamira ke.."
Nah! Tak pasal-pasal nama Izham juga yang jadi mangsa. Haris merengus kasar.
"Kalau aku boleh bawa Izham, tak adalah aku bersungguh nak ajak kau sekarang ini. Jomlah ikut!" Haris paksa lagi.
Tadi dia hanya bertanya basi-basi, sebab dia ingat Aisyah akan setuju. Minah itukan kuat makan, nak-nak pula tempatnya di hotel. Makanan pula jenis buffet, mustahil untuk Aisyah katakan tak.
Tapi sangkaan Haris meleset bila Aisyah berkeras tak nak ikut.
"No, Haris. Aku tak nak. Ish, awat ketegaq sangat?"
Haris bercekak pinggang di depan rumah sewa Aisyah. Dia tak kira, dia kena juga ajak Aisyah. Dah tak ada orang lain selain minah nasi lemak itu untuk dijadikan teman ketika majlis reunion nanti.
"Tak ada, tak ada. Aku kata ikut, kau kena ikut. End of discussion."
Kini giliran Aisyah pula bercekak pinggang di depan Haris. Geram betul melihat muka Haris yang tak tahu malu ini. Kalau saja Haris ini mahram dia, dah lama dia cubit sampai tercabut isi macam dia buat dekat adik lelakinya dulu.
"Sejak bila kita berbincang?"
"Sejak kau keluar sidai baju tadi." Selamba Haris jawab.
Mata dipejam, bibir diketap menahan geram. Ya, betullah mereka mula buka mulut perli satu sama sendiri sejak Aisyah mula tegur Haris masa dia sidai baju. Tapi tak ada pula lelaki itu kata...
"Aisyah, aku ada benda nak bincang dengan kau."
Tak ada!
Tiba-tiba saja lelaki itu berubah jadi baik, rupa-rupanya ada udang disebalik batu. Nak ajak Aisyah pergi hotel, kononnya ada reunion di sana. Puih!
"Kau tengah ajak aku kan sekarang?"
Haris angguk kepala.
"Haa, dah nama pun ajak. Bila kita mengajak orang, pihak yang diajak itu ada pilihan jawapan sendiri samada nak ikut ataupun tak nak ikut. Dan aku, selaku pihak yang diajak ini tetap dengan keputusan... tak. nak. ikut! Faham?" Aisyah membebel macam cikgu di depan Haris.
Haris ketap bibir. Eh, eh! Sempat pula dia nak mengajar bahasa dengan kita sekarang.
Aisyah menjeling ke arah Haris sebelum dia berlari anak masuk ke dalam rumah. Lagi lama dia ada di situ, entah apa lagi yang Haris akan minta. Hesy, tak kuasa nak melayan!
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Historia CortaKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...