Bab 31 | New Happiness

209 29 1
                                    

"Helo, along? Along buat apa tu? Ayah call sebelum ini, semua along tak angkat. Anak ayah sihat ke itu?"

Aisyah diam. Dia hanya mendengar saja suara ayahnya bertanya itu dan ini kepadanya. Jelas terdengar suara penuh kerisauan milik ayahnya. Wayar earphone dipusing-pusing melingkari jari telunjuknya.

"Along..."

Keluhan kedengaran. Aisyah masih diam.

Dia tak tahu nak mula dari mana. Terus minta maaf atau menunggu ayahnya yang minta maaf? Tapi dia sendiri sedia tahu yang ayahnya memang tak pandai nak mulakan perbualan ke arah itu sendirian.

"Ayah minta maaf."

Aisyah beku. Matanya terus berkaca. Diam-diam dia menangis.

"Ayah tahu ayah salah sebab tak dengar apa yang along cakap. Ayah tahu ayah tak pandai jaga perasaan anak ayah. Ayah minta maaf."

Suara ayahnya ikhlas meminta maaf. Apa lagi yang dia mahukan selain daripada kata maaf dari ayahnya? Ego masih meninggi lagi ke walaupun ayahnya dah pun minta maaf?

'Tak ada mana-mana mak atau ayah yang tak sayangkan anak, Sya.'

Terngiang-ngiang kata Haris semalam.

'Sudah-sudahlah bermasam muka dengan ayah itu. Walau macam mana pun, dia itu wali along. Dia itu lelaki yang sanggup gadaikan semua benda semata-mata nak bagi keselesaan dan kegembiraan untuk anak-anak. Dia itu ayah along.'

'Jangan keraskan hati hanya sebab ayah buat satu kesalahan. Kita semua manusia, bukannya Tuhan.'

Suara ibunya pula menerjah masuk ke dalam telinga. Rasa bersalah yang lama bertapak di dalam hati membuatkan Aisyah mengambil keputusan untuk tak menerima maaf ayahnya. Tapi biar dia yang meminta maaf.

"Ayah.."

"Ya, along?" Ayah bersuara, lembut.

"Along yang patut minta maaf dengan ayah. Along yang melawan cakap ayah dan kurang ajar dengan ayah. Along tak fikirkan langsung perasaan ayah masa itu." Aisyah menangis teresak-esak.

Bingkai gambar di atas meja belajar dia tatap. Muka ayahnya yang tersenyum membuatkan Aisyah rasa jahat sangat-sangat.

"Along ini anak derhaka kan, ayah?"

"Tak. Tak ada seorang pun anak ayah yang derhaka. Anak-anak ayah semuanya diajar elok. Siapa yang berani kata macam itu dekat along?" Ayahnya marah di hujung talian.

Aisyah ketawa sambil mengelap air matanya.

"Ayah, along minta maaf. Along janji, along tak akan buat macam ini lagi dekat ayah ataupun dekat mama. Along janji." Dengan suara serak basah, Aisyah meminta maaf.

"Ya, ayah maafkan. Along maafkan ayah tak?"

Aisyah berjeda sekejap. Sebelum dia tersenyum dan anggukkan kepala.

"Along pun maafkan ayah juga."

"Alhamdulillah. Ayah tahu ayah ini tak pandai bab-bab..."

"Ayah, along rindu sangat dekat ayah. Tiap-tiap hari along tengok gambar ayah dekat dalam telefon."

"Ayah pun rindu dekat anak ayah. Tapi itulah, bila ditelefon tak nak angkat. Bila dimesej, tak nak balas. Sekarang baru ayah faham perasaan orang lain bila mesej dibaca tapi tak berbalas. Sakit woo!"

Aisyah gelak lagi. Kali ini dia betul-betul gelak, kuat pula itu.

"Ayah ni, along tengah dalam mod sedih ini. Ayah boleh buat lawak ya?"

Wonderful Youth [c]Where stories live. Discover now