Malam itu, pintu rumah dikuak dari luar. Suara Azza dan Moon memecahkan sunyi di dalam dan juga luar rumah. Seronok betul mereka bertiga sampai balik lewat malam, langsung tak menelefon atau menghantar mesej kepada Bella.
"Gelapnya rumah. Bi tak balik lagi ke?" Azza menekan suis lampu.
"Allahuakbar! Bi, kenapa duduk dalam gelap ini?"
Aisyah mengusap dadanya, terkejut apabila melihat Bella duduk tegak di sofa dengan rambut panjang dilepaskan sehingga menutup separuh muka rakannya. Dia ingatkan dia ternampak lembaga apa di dalam rumah.
Kussss, semput!
Mendengar suara mereka, membuatkan Bella rasa nak meraung di depan mereka.
"Bi, kau okay tak ni?" Moon mendekati Bella.
"Korang pergi mana? Kenapa tinggalkan aku sorang-sorang?" Bella bertanya.
Moon, Aisyah dan Azza memandang satu sama lain. Pelik apabila Bella tanya soalan yang sepatutnya mereka tanya.
"Kitorang pergi..."
"Seronok tinggalkan aku? Aku ini memang bukan sesiapa dalam rumah ini kan?" Bella memotong percakapan Aisyah. Buku lima dia kepal dengan geram.
"Bi... kenapa kau cakap macam ni?" Moon masih setia di tepinya.
"Aku tahulah aku ini lembab, tak sekepala dengan korang. Aku tahulah aku ini terlampau feminin untuk berkawan dengan korang. Tapi kenapa korang buang aku?"
"Kitorang tak buang kau pun, Bi. Apa benda yang kau merepek ini?" Aisyah bercekak pinggang.
Balik-balik terus kena marah, kena tuduh benda bukan-bukan.
"Kalau kau gaduh dengan orang, tak payah lah nak lepaskan dekat kitorang. Kitorang keluar bertiga tadi sebab kitorang bawa Azza pergi..."
"Argh, alasan! Aku tahu, kau dalang semua ini! Kau memang tak suka orang lain rapat dengan orang yang kau sayang kan? Kau tak suka tengok aku rapat dengan Azza, dengan Moon." Bella mencerlung pandang Aisyah.
Beg galas yang Aisyah bawa sejak tadi, dia letakkan di atas sofa. Tiba-tiba hati dia jadi hangat apabila dituduh sembarangan. Daripada haritu lagi, Bella selalu marah-marah dia sedangkan dia tak buat apa-apa pun.
"Weh, Bi. Kau ini dah kenapa? Sejak dua menjak ini, kerja kau nak cari masalah dengan aku je. Aku ada buat salah ke dengan kau?"
Moon terus duduk di sebelah Azza. Ini pertama kali dia melihat Bella mengamuk dan kali pertama juga dia melihat Aisyah dan Bella yang selalunya rapat macam isi dengan kuku bergaduh.
"Kau kalau ada masalah dengan orang lain, boleh tak jangan lepaskan dekat aku? Kau ingat kau sorang je ke yang ada masalah?"
Bella mengetap bibir. Masalah dengan orang lain, dia kata.
"Memang pun! Memang aku ada masalah!" Bella menengking.
"Kalau ada masalah, bagitahu lah. Bukannya mengamuk tak kena gaya macam ini. Bila kau marah, macam mana kau nak bagitahu kitorang?" Aisyah berpeluk tubuh.
Bella berdiri dan menolak Aisyah ke belakang.
"Aku bukannya macam kau."
Aisyah terpinga-pinga. Hah? Apa yang Bella cuba cakap ini?
"Aku takkan bagitahu masalah aku dekat orang macam kau buat. Aku boleh hidup berdikari, bukan macam kau. Sentiasa nak mengharapkan orang lain."
"Apa maksud kau ini, Bi?"
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Cerita PendekKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...