Bab 16 | War Begin

200 26 0
                                    

Bau hangus dari dapur membuatkan Bella cepat-cepat mengalihkan pankek di dalam frying pan. Dia mengeluh kasar.

Mangkuk acuan pankek dah makin sikit, pankek yang hangus pula makin bertimbun. Siapa yang nak makan semua ini? Kalau buang, membazir. Kalau dibiar di atas meja, belum tentu ada yang nak makan.

"Bi, buat apa tu?" Azza menegur.

Bakul baju yang hendak dibasuh dia letakkan di depan mesin basuh dulu dan Azza berjalan ke meja makan. Dia melihat pankek yang Bella masak.

"Banyaknya pankek kau masak hari ini, ada sesiapa nak datang ke?"

Bella gelengkan kepala.

"Pankek ni banyak yang hangus dekat tepi-tepi dia. Ada yang hangus belakang, depan je elok. Aku tak tahu apa kena dengan aku hari ini."

Dia tolak pinggan pankek ke tepi. Terus tak lalu nak makan apa yang dia masak.

"Pankek itu kau biar je atas meja, nanti adalah yang makan. Lepas aku masukkan baju dalam mesin basuh ini, kita keluar nak?" Azza mengajak.

"Pergi mana?"

"Pergi kedai makan dekat depan lorong. Kawan aku kata lauk dekat situ sedap."

"Tapi pankek ni..."

"Ala, Aisyah kan ada. Nanti dia makan la pankek kau."

Bella diam. Ya, dia lupa pula yang Aisyah selalu habiskan makanan yang dia sendiri tak dapat nak habiskan. Selalunya Aisyah atau Azza yang akan habiskan lebihan makanan yang dia beli atau dia masak.

"Dia nak ke makan apa yang aku masak? Kitorang bukannya berbaik lagi."

Azza menyimpan senyum. Gaduh-gaduh mereka berdua ini sekejap saja, nanti lagi dua tiga hari baik la itu. Butang di mesin basuh ditekan mengikut tetapan yang dia selalu gunakan.

Moon yang baru turun sambil bernyanyi, menegur Bella dan Azza.

"Morning! Korang ada nak pergi mana-mana ke?"

Dia memandang Bella yang memegang tudung bawal di tangan. Azza pun dah siap menyarung cardigan ke badan.

"Nak keluar kejap, pergi kedai makan." Bella menjawab.

Moon anggukkan kepala. Dia melihat pankek yang ada di atas meja, baru saja nak bertanya tentang pankek, Bella awal lagi menghilangkan diri naik ke atas.

"Azza, pankek ini siapa punya?" Moon tanya.

"Bella punya, tapi dia tak nak makan. Kalau kau nak, kau ambil je. Ada hangus sikit dekat bahagian belakang dengan tepi."

Azza mengambil tudung sarung yang tersangkut di tepi cermin. Moon mengekori Azza sehingga ke ruang tamu. Ada benda lain yang dia nak tanya tentang Bella dan Aisyah.

"Za, aku nak tanya pasal Bi dengan Aisyah. Kau agak bila diorang nak bersembang macam biasa balik? Aku tak sukalah tengok diorang masam macam ini."

Azza mengambil duit dan memasukkan ke dalam poket cardigannya. Kemudian dia duduk di sofa, menunggu Bella yang masih belum turun.

Tangannya menepuk permukaan sofa, mengisyaratkan Moon untuk duduk sekali dengannya. Moon ikut saja, dia duduk di sebelah Azza.

"Kau tak payah risaulah pasal diorang. Diorang itu gaduh sekejap je, nanti baiklah tu."

"Sekejap? Dah nak masuk empat hari tau diorang tak bertegur." Moon tayang empat jarinya kepada Azza.

"Empat hari? Kau kira ke, Moon?"

Moon mengangguk. Dia tak boleh tengok orang bermasam muka lama-lama, dia jadi tak senang duduk.

"Kalau empat hari itu, sekejap la tu maksudnya. Diorang takkan bergaduh lebih dari seminggu. Aisyah tu nampak je garang tapi sebenarnya hati keras macam kerak nasi. Letak air, nanti lembut juga. Bella pula, dia itu jenis pemaaf. Kalau dia tahu itu salah dia, dia akan minta maaf."

"Ooo..."

"Biasalah gaduh-gaduh ni. Kalau tak gaduh, macam mana nak rapatkan?"

Moon angguk lagi. Azza tersenyum senang, dia tahu Moon risau dengan mereka berdua. Sejak dari hari mereka bergaduh, Moon sentiasa pastikan tak ada antara mereka yang duduk berseorangan.

Azza pula, dia memilih untuk buat kerja dia sendiri. Biarkan saja mereka berdua selesaikan masalah masing-masing. Dia hanya jadi tukang pemerhati saja.

"Kau nak tahu tak, Moon? Aisyah tu mana boleh dibiar sorang-sorang, dia kena ada Bella sekali dekat sebelah, baru jadi manusia sikit."

Lambat Moon cuba memahami maksud yang Azza katakan sebelum dia ketawa besar. Betullah apa yang Azza kata itu.

Aisyah kalau duduk dengan Azza, dia mesti akan jadi gila-gila. Macam orang yang tak pernah penat, asyik ketawa dan bercakap saja. Bila dengan Moon pun sama juga, macam-macam benda mereka bualkan.

Tapi kalau dengan Bella, terus Aisyah jadi macam budak baik. Bella seorang saja yang boleh kawal Aisyah, baik dari segi perangainya ataupun dari segi perbelanjaannya. Sebab itu kalau Aisyah nak beli benda merepek di kedai, dia akan ajak Azza atau Moon.

Aisyah tak akan ajak Bella sebab dia tahu Bella akan larang dia dari beli benda bukan-bukan dan menghabiskan duit saja.

"Azza, jom. Tadi mak aku telefon." Bella turun ke bawah, siap dengan payung di tangan.

"Moon nak apa-apa ke?" Bella bertanya. Moon gelengkan kepala.

Mereka berdua keluar ke kedai manakala Moon pula sibuk melipat baju yang dia ambil dari ampaian petang semalam. Lega sikit bila Azza meyakinkan dia yang mereka berdua akan berbaik.

--------------

"Kau ada nak beli apa-apa lagi ke?"

Azza membelek semula barang-barang yang ada di dalam plastik. Dia gelengkan kepala sebelum mereka keluar dari kedai runcit.

"Sorry, Za. Kau ajak aku pergi kedai makan je tapi aku ajak kau sampai ke Speedmart."

Bunyi telefon dari dalam poket Bella menghentikan langkah mereka berdua. Nama Moon tertera di telefon.

"Hello, Moon."

"Bi, kau dengan Azza ada dekat mana?" tanya Moon. Nada suaranya nampak gelisah.

Bella memandang Azza sebelum menjawab soalan Moon.

"Kitorang dah on the way balik ini, singgah Speedmart kejap. Kenapa? Kau nak pesan apa-apa ke?" tanya Bella semula, masih bingung dengan situasi sebenar.

"Aku rasa baik korang balik cepat."

Bella menguis siku Azza dan mula berjalan dengan lebih pantas. Dia membuka mod loudspeaker untuk Azza dengar sekali perbualan mereka.

"Kenapa ni, Moon? Jangan buat kitorang takut."

"Zaeem."

Nama lelaki itu membuatkan Bella berhenti melangkah. Jantungnya bagai berhenti berdegup. Dia baru saja pulih dari trauma insiden di dalam kereta Zaeem, kini lelaki itu muncul semula.

"Dia ada dekat depan rumah kita." Sambung Moon lagi.

Nafas Bella terus menjadi sesak. Dia urut dada perlahan-lahan, telefon diserahkan kepada Azza. Dahinya mula keluar peluh sedangkan cuaca berangin. Matahari pun masih belum tegak atas kepala.

"Kau duduk je dalam rumah. Jangan keluar."

"Aku memang ada dalam rumah tapi..."

"Tapi apa, Moon?" Mereka jadi tak keruan duduk di tengah lorong.

"Aisyah. Dia ada dekat luar dengan Zaeem."

Azza pandang Bella. Bella pun pandang Azza. Masing-masing tahu dah apa yang akan terjadi kalau mereka lambat pulang ke rumah. Nak pula Aisyah masih berdendam dengan Zaeem dan kawan itu memang panas baran.

Kalau dengan Izham dulu pun, separuh mati dia pukul. Inikan pula Zaeem.

"Kitorang balik sekarang juga!" 

Wonderful Youth [c]Where stories live. Discover now