Bab 26.1 | Extra

199 29 0
                                    

Telefon yang tak berhenti berbunyi Bella angkat. Baru tinggal sehari, si Aisyah dah telefon. Haih, pantang kena duduk seorang budak ini!

"Ya, Aisy..."

"Bella!!"

Terpampang muka Aisyah, Azza dan Moon di skrin telefon. Terkejut Bella dibuatnya apabila mendengar mereka menjerit namanya serentak.

"Ya, ya. Kenapa semua teruja semacam ini?"

"Kau tahu tak, masa kitorang main bowling semalam..."

"Ada orang itu dah jadi tukar status dia, dari bujang trang tang tang ke in a relationship, Bi!"

Bella cuba memahami apa yang Azza dan Aisyah sampaikan sebelum dia perasan Moon hanya senyap di tengah-tengah. Oh, baru sekarang dia faham maksud mereka berdua.

"Moon? Kau dengan Khairan dah ni ke?" Bella rapatkan dua jari telunjuknya.

Dengan malu-malu, Moon anggukkan kepala. Aduhai, merona merah mukanya apabila disakat oleh Azza dan Aisyah. Bella di skrin telefon juga dah ketawa gembira.

"Serius la, weh? Siapa yang cakap dulu?"

"Siapa yang mula dulu itu tak penting, Bi. Yang penting, ayat Khairan itu. Fuh, macam dalam drama!" Aisyah ketawa lagi.

"Dia kata apa? Jangan cerita sekerat jalan! Aku nak tahu ni."

"Dia kata..."

"Kalau Asu dapat strike, Muni nak tak jadi girlfriend Asu?" Azza berlakon ala-ala Khairan walaupun tak jadi.

Satu rumah itu bergema dengan suara jeritan mereka berempat. Seronok bukan main, macamlah Khairan baru lepas meminang Moon.

Over nau!

"Kakak, buat apa dalam bilik ini? Cairo dengan keluarga dia ada dekat luar kan.."

"Kejap, ma. Kakak baru lepas solat ini. Sepuluh minit lagi kakak keluar."

Bella segera membuka ikatan tali telekung dan melipat telekung di hujung katil. Sambil-sambil itu dia masih mendengar kawan-kawannya menceritakan hal yang berlaku semalam.

"Kau memang bertuah, Moon. Lelaki yang kau suka, suka dekat kau. Jarang tau benda macam itu nak berlaku dalam dunia ini." Bella berkata sambil dia melilit tudung di kepala.

"Untunglah... Aku ini nama saja Aisyah, maksud hidup kegembiraan tapi... aku tak ada tuah dalam cinta! Sadisnya hidup." Aisyah menutup mukanya dengan tangan dan berpura-pura menangis.

"Janganlah cakap macam itu, Sya. Mesti ada punya yang tengah tunggu kau. Sabar eh?" Moon mengusap belakang Aisyah.

"Yang, kau kata nak bujang bersama sampai tua dengan aku? Apa ini? Kau nak khianat aku ke?" Azza pula buat-buat merajuk.

"Mana ada khianat! Aku setia orangnya. Okaylah, kita sama-sama bujang. Tapi tak mau sampai tua, aku pun nak juga cari Mr. Can versi Melayu. Mana boleh biar Moon je ada pakwe. Bella pun.."

"Korang, aku nak kena end call ini. Keluarga Cairo datang, aku nak kena pergi jumpa dengan diorang kejap."

"Hah, kenapa keluarga dia datang?"

"Bi, kau nak bertunang ke?"

"Bi, dah fikir masak-masak ke?"

Mereka bertiga mula tak senang duduk. Hari itu Bella juga kata dia perlukan masa, ini baru seminggu lebih Cairo datang di rumah mereka, takkan dah boleh terima?

Hati orang... Mana boleh kita nak jangka.

Bella menghela nafas panjang. "Bukanlah. Diorang datang, nak ziarah tengok adik aku ini. Kan hari itu dia jatuh motor sampai berbalut sana sini."

Terus mulut mereka muncung berbentuk bulat. "Ooo... Kalau macam itu, esok kita sembang lagi. Aisyah, end call."

"Bi, jangan lambat sangat balik. Aku tak boleh tidur sorang-sorang." Aisyah merayu.

"Ya, esok petang aku balik sana. Okay, duduk elok-elok. Bye!"

Macam-macam hal diorang bertiga ini. Bella menekan pam lotion dan mula meratakan lotion ke seluruh pergelangan tangan.

Fikir masak-masak? Soal Cairo? Hm...

"Cik hati. Awak dah boleh bagi ruang ke untuk lelaki bernama Cairo itu?"

Wonderful Youth [c]Where stories live. Discover now