Bab 25 | Imam & Makmum

243 30 0
                                    

Skrin besar yang memaparkan semua filem-filem yang ditayangkan di TGV Cinemas pada hari ini membuatkan Aisyah terasa nak muntah. Banyak betul filem seram keluar bulan ini dan orang di sebelahnya saja yang teruja melihat senarai filem itu.

"Wah, ini baru betul orang panggil Syurga Dunia!"

Azza menolak Aisyah ke tepi dan mula menyentuh skrin tersebut untuk melihat filem yang ada.

"Azza, kita tengok cerita lain lah. Tak nak cerita hantu." Aisyah buat muka masam.

Azza pula buat-buat tak dengar. Susah payah dia mengajak Aisyah untuk temankan dia pergi tengok wayang hari ini, mestilah dia akan pilih cerita hantu. Itu sebenarnya tujuan utama dia mengajak Aisyah keluar.

"Ala, bukan selalu kita nak tengok cerita hantu, Yang."

Aisyah perhatikan sekeliling. Mereka berdua ada di barisan kedua untuk membeli tiket secara sendiri. Ramai juga pengunjung yang datang ke TGV hari ini. Mungkin sebab pesta filem hantu kot.

Ada filem Makmum, filem Ghost Village... Macam-macamlah! Tengok poster saja dah meremang bulu roma, inikan pula nak tengok seluruh filem dalam panggung yang gelap itu.

"Kita tengok cerita kartunlah, Za! Nak tak?"

Jari Aisyah tundingkan ke arah filem Wreck-it-Ralph yang ada di skrin promosi TGV.

"Yang, filem itu dah lepaslah."

"Oh, dah lepas eh?" Aisyah pasrah. Dia bagi Azza yang pilih filem untuk ditonton, lagipun kawan itu kata nak belanja tiket wayang. Jadi dia ikutkan saja.

"Aku pilih dah, cerita Makmum."

Azza tunjukkan poster besar di belakang Aisyah. Terus kawan itu terkejut dan memeluk lengan Azza.

Haih, lain macam dia tengok hantu di belakang perempuan bertelekung itu. Ini jangan filem pasal hantu kacau masa tengah solat sudahlah. Nanti ada juga dia paksa semua orang dalam rumah solat berjemaah tapi dia akan jadi imam.

"Za, seram semacam je. Kau sure ke cerita dia tak seram?"

Azza anggukkan kepala.

Stail Azza, sebelum dia nak tengok satu-satu filem itu, dia akan tengok trailer filem tersebut dekat Youtube. Kalau dia rasa menarik, rasa nak sangat tengok, mesti dia akan ajak orang serumah pergi TGV.

"Tak seram mana pun tapi cerita ini je yang baru release. Filem yang lain, aku dah tengok dah." Azza membawa Aisyah turun ke eskalator.

Tiket wayang mereka pada pukul lima petang, mereka ada lagi satu jam sebelum boleh masuk ke dalam panggung.

"Kenapalah aku setuju nak keluar dengan kau harini?" Aisyah menggumam seorang diri.

"Yang, kita dah lama tak dating berdua. Dah, jangan nak banyak songeh eh! Tiket aku dah beli, tinggal kita nak masuk je kejap lagi."

"Kenapa kau tak ajak Moon ke... Bella ke... Kita kan selalu tengok cerita hantu berempat, ini berdua macam ini... Kau tak ingat apa jadi masa kau bawa aku tengok Annabelle 2?"

Azza cuba mengingat semula apa yang dah jadi. Malas nak fikir lama-lama, dia jongketkan bahu. Aisyah tepuk dahi.

"Kau tak ingat ke, habis semua popcorn aku sebab aku tercampak kotak itu dekat depan? Aku nak pergi tandas pun, aku ajak Bella temankan. Nak tidur pun kena tidur sebelah Bella, dekat-dekat." Aisyah membebel.

Bukan tahap membebel, boleh ke kalau kata dia dah sampai tahap meroyan tapi masih dalam keadaan sedar?

"Cerita tu kan dari AS, memanglah seram. Cerita kita nak tengok kejap lagi ini cerita Indon. Cerita hantu Indon tak seram mana pun, serius aku kata." Azza masih teguh dengan pendiriannya yang satu.

Wonderful Youth [c]Where stories live. Discover now