Pintu pagar diselak ke dalam untuk memastikan pagar dikunci. Kunci rumah dimasukkan ke dalam beg sebelum digalas ke belakang. Baru beberapa langkah Azza gerak dari rumah, nama dia dipanggil.
Izham berlari anak mendekati Azza dengan lambaian di tangan.
"Kau nak pergi kerja ke?"
Azza angguk kepala. "Dah lama sangat aku cuti. Nanti Kak Lin bising pula, aku malas nak dengar dia membebel."
Izham tergelak. Macam tahu-tahu saja sejak kebelakangan ini Kak Lin itu selalu sebut nama dia di kedai.
"Aku nak tanya sikit boleh? Kau okay ke, kerja dekat kedai Ummi tu?"
Kening Azza berkerut. "Maksud kau?"
"Takdelah.. Kak Lin itu asyik buli kau je, sikit-sikit suruh kau. Kadang-kadang bukan kerja yang kau kena buat pun, dia masih berkeras nak kau buat. Macam dia pula tauke kedai itu."
Azza tergelak. Dia yang kena buli, Izham pula yang geram.
"Masa kau kerja awal-awal dulu, kau kena buli dengan Kak Lin tak?"
Izham gelengkan kepala. Dia antara pekerja separuh masa yang paling lama bekerja di kedai Ummi tapi dari apa yang dia perhatikan, baru dua orang saja pekerja yang jadi mangsa buli Kak Lin.
Orang pertama, Suraya. Orang kedua, Azza.
Entah apa yang buat Kak Lin naik hantu bila tengok diorang berdua pun Izham tak tahu. Takkan sebab mereka berdua berkawan dengan dia? Kak Lin si andartu tu suka dekat Izham?
Menggeletar seluruh tubuh lelaki itu memikirkan kebarangkalian Kak Lin sukakan dia. Minta dijauhkan dari perkara itu. Umur Kak Lin dengan dia beza tujuh tahun! Ingat dia ini Fattah Amin ke?
--------------
"Azza! Kau datang sini cepat!" Suara singa Kak Lin berjaya menenggelamkan suara pekerja-pekerja lain yang sedang sibuk mengemas untuk menutup kedai.
Terkocoh-kocoh Azza berlari ke kaunter bayaran. Kak Lin bercekak pinggang sebelah tangan sambil satu lagi tangan diletakkan di atas kaunter. Muka dia merah menyala, macam baru lepas tergigit cili padi.
"Kenapa, Kak Lin?"
"Kau tanya aku, kenapa?!"
Azza masih tak faham. Dia blur, sudahlah panggil nama dia dengan kuat. Sekarang ini nak buat teka-teki dengan dia pula.
"Kenapa ni, Kak Lin?" Suraya mencelah.
Kalau sehari kedai Ummi ini tak dengar suara jeritan Kak Lin, dia rasa perempuan ini tak tidur lena malam-malam gamaknya.
"Mana pergi duit not RM50 dalam kaunter ini?"
Mata mereka terus terpandang isi dalam mesin duit. Ya, kosong. Hanya ada duit berwarna merah, hijau dan biru saja di ruangan bersebelahan. Azza menelan air liur.
Takkan Kak Lin nak tuduh dia mencuri pula? Dia baru masuk kerja hari ini kut..
"Aku tanya, mana pergi duit dalam mesin ini?" Naik satu oktaf suara Kak Lin sambil menghempas apron yang dia gulung ke atas kaunter.
Semua orang terkejut kecuali Azza. Dia tahu, kalau dia nafikan pun, Kak Lin tetap akan salahkan dia sebab hanya dia dan Suraya saja yang menjaga kaunter.
"Kitorang tak tahu, Kak Lin. Kan tadi akak juga yang suruh kitorang kemaskan meja dekat depan kedai itu." Suraya tolong jawabkan.
Tapi Kak Lin buat tak endah dengan Suraya. Matanya mencerlung memandang Azza. Bengkak hati dia melihat muka polos Azza, dah buat salah tapi tak nak mengaku!
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Short StoryKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...