Situasi tegang antara Aisyah dan Zaeem boleh rasa di udara. Masing-masing diam, mengetap bibir. Aisyah dengan perasaan marah dan benci terhadap Zaeem, lelaki itu pula dengan perasaan meluat melihat Aisyah yang acah-acah hero di depannya.
"Kau nak apa datang sini?" Aisyah tanya, kasar.
"Aku nak jumpa dengan Bella." Angkuh Zaeem menjawab.
"Dia tak ada."
Zaeem senyum sinis. Ada nampak muka dia nak percaya dengan apa yang Aisyah cakap ke? Dia tak akan berganjak dari situ selagi dia tak berjumpa dengan Bella.
Dia bersilang tangan di dada. Kalau dia perlu tunggu sehingga esok hari pun, dia sanggup. Dia tetap akan berjumpa dengan Bella walau macam mana cara sekalipun.
"Kau balik jela, dia tak nak jumpa dengan kau. Tak payah suruh aku ulang benda yang sama banyak kali, boleh tak?"
"Aku tak suruh kau bercakap pun. Aku nak jumpa dengan Bella. Aku tahu dia ada dekat dalam, panggil dia keluar sekarang." Zaeem masih berdegil.
Aisyah memejamkan mata, dia menghelakan nafas dengan kasar. Eh, mamat ini memang sengaja cari pasal kan?
Moon yang baru menelefon Bella tadi menyelinap keluar dan bersembunyi di belakang Aisyah.
"Bella! Keluar sekarang! Aku tahu kau ada dekat dalam!" Zaeem menjerit.
"Kau nak aku guna bahasa apa bercakap dengan kau? Dia tak ada dekat rumah, kau tak faham ke?!" Aisyah mula meninggikan suara.
Payah betul bercakap dengan orang tak cukup akal macam Zaeem.
"Kau ingat aku bodoh ke? Susah sangat, biar aku yang masuk panggil dia!" Zaeem cuba memasuki kawasan dalam rumah.
"Zaeem." Bella berdiri di depan pagar rumah.
Lelaki itu terus tersenyum dan mendekati Bella. Dia melihat gadis itu dari atas ke bawah dan menggelengkan kepala.
"Sayang, awak pergi mana? Lama saya tunggu awak dekat sini. Saya nak bawa awak keluar ni." Suara lelaki itu terus berubah 360 darjah.
Bella menghela nafas panjang. Dia curi pandang ke arah rakan-rakannya yang masih ada di depan pintu rumah.
"Awak nak bawa saya pergi mana?"
"Ada la... Surprise." Senyuman Zaeem lebar.
Bella anggukkan kepala, lemah. Dia ikutkan saja apa yang Zaeem mahukan sekarang. Dia malas nak libatkan orang lain dalam masalah dia dan Zaeem. Dia yang mulakan dulu, jadi biar dia yang selesaikan seorang diri.
Bella masuk ke dalam rumah dan mula menukar baju dan tudung.
"Bi, kau betul ke nak pergi?" Azza tanya.
Risau kalau-kalau Zaeem cuba buat benda bukan-bukan dekat Bella lagi. Bella diam, dia sibuk bersiap.
"Bi, tak payahlah pergi. Kitorang risaulah.." Moon pula cuba memujuk.
Lipstik dicalit ke bibir dan sedikit maskara dioleskan ke bulu mata. Pintu bilik dibuka dengan kasar dari luar. Aisyah masuk ke dalam bilik dan terus mengambil telefon bimbit Bella di atas meja solek kawannya.
"Kau nak buat apa, Sya?" Moon tanya.
"Bagi balik telefon aku, Aisyah."
Dengan muka selamba, Aisyah menyerahkan semula telefon kepada Bella. Dia berpeluk tubuh dan memandang Bella dari kepala sampai ke kaki.
"In case dia buat apa-apa dekat kau sebelum kitorang sempat sampai."
Penyembur lada hitam yang dia sentiasa bawa di dalam beg galas dia berikan kepada Bella. Azza menoleh ke arah Moon, siap dengan senyuman yang cuba dia sembunyikan daripada Bella dan Aisyah.
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Short StoryKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...