Leher dipanjangkan melihat rumah sebelah. Walaupun diri sendiri memang tinggi, dia tetap menjengketkan kaki untuk melihat rumah di sebelah dengan lebih jelas. Kemudian jam di tangan dia lihat.
Selalunya waktu macam ini orang yang ditunggu-tunggu akan keluar tapi dah dekat sepuluh minit dia menunggu, batang hidung orang itu pun dia tak nampak.
"Khai."
Bahunya ditampar kuat oleh Haris. Terkejut bukan main Khairan yang dari tadi terhendap-hendap memandang rumah Moon.
"Kau tengah buat apa?"
Haris turut menoleh ke arah tempat yang sama. Dia pelik, Khairan asyik menjenguk rumah di sebelah sejak pagi tadi. Setiap sepuluh minit mesti dia akan keluar dan melihat rumah sebelah.
Khairan tersengih. "Takde apa-apa... Saja ambil angin dekat luar."
Haris mencebik.
Dia bukannya tak tahu Khairan sebenarnya tengah menunggu seseorang dari rumah sebelah untuk keluar dan menegur tuan badan. Sama dengan Izham, asal nampak saja muka Azza, laju mulut nak menegur dan bersembang.
"Kau tunggu Moon kan?" Ada senyuman sinis terbit di bibir Haris.
Khairan diam. Dia tak tahu pula Haris kenal dengan jiran sebelah rumah. Kalau ikutkan dari segi perwatakan Haris, dia bukan peramah macam Izham dan dia memang malas nak berkenalan dengan orang.
Dengan Khairan pun, Haris ambil masa yang agak lama untuk menyesuaikan diri. Dalam seminggu lebih, baru Haris bertegur sapa dengan Khairan sampai dia sentiasa ajak Khairan berjoging di taman dengannya.
"Mana ada. Aku memang saja nak ambil angin dekat luar ni."
Haris tergelak.
"Aku ini tua dua tahun dari kau, Khai. Semua jenis ragam manusia, aku dah tahu. Kau tak terkecuali."
Tali kasut diikat dengan kemas sebelum Haris bergerak ke pagar rumah. Dia menepuk bahu Khairan dan membisikkan sesuatu.
"Kalau suka, terus-terang je. Benda senang, jangan kita sendiri yang susahkan. Nanti melepas!"
Khairan kemam bibir. Malu pula dapat nasihat cinta dari Haris. Entah hantu mana rasuk diri Haris pun, Khairan tak pasti. Tapi nasihat itu memang membuatkan bulu romanya mencacak naik.
Seram!
Bunyi bising di sebelah rumah membuatkan Khairan kelam-kabut dan terus berada di sebelah Haris, berpura-pura ingin keluar sekali dengan Haris.
"Betul kau nak ikut, Sya?" Moon memandang Aisyah, dia nakkan kepastian.
Tangan kanan Aisyah yang berbalut dia pandang dengan risau. Aisyah anggukkan kepala dengan yakin.
"Ala, dekat je. Aku bosan duduk rumah, bukan buat apa pun."
"Tapi kita kena lalu rumah Uncle Satya tau. Sebab itu aku tanya kau, kau okay ke nak teman aku pergi kedai. Nanti anjing dia kejar macam mana?"
Aisyah terus mendekati Moon. Dia tunjukkan 'senjata' hebatnya kepada Moon dengan muka penuh bangga.
Penyembur lada hitam.
"Sya... kau ini biar betul? Anjing itu seratus meter jauh dari kau pun, kau dah lari lintang pukang. Inikan pula nak sembur penyembur lada hitam ini dekat mata dia? Mengarut je, dah pergi masuk dalam rumah. Biar aku pergi sorang."
Aisyah buat muka sedih. Dia berdiri saja di depan Moon walaupun Moon dah bersedia untuk keluar rumah.
"Moon..."
Moon buat-buat tak dengar.
"Moon, aku nak ikut.. Aku janji, aku tak lari kalau anjing tu kejar."
Melihat Aisyah yang bersungguh-sungguh nak ikut, Moon mengalah. Dia bukannya nak pergi tempat yang jauh, cuma nak ke kedai runcit saja. Tapi rakannya beria-ria nak ikut, mesti ada benda yang dia nak beli tapi tak nak orang tahu.
"Beli benda penting je, jangan beli benda merapu especially ramen. Kau tak makan pun." Moon mengingatkan Aisyah.
"Mana kau tahu aku nak beli ramen?"
Mendengar soalan Aisyah, automatik Moon bercekak pinggang.
"Aku bagitahu Bella, kau beli benda merapu. Biar dia marah kau." Moon berura-ura ingin masuk ke rumah semula tapi laju Aisyah menghalang.
"Okay, okay! Aku beli aiskrim!"
Aisyah memeluk bahu Moon dan membawa rakannya ke luar pagar. Kalau Moon bagitahu Bella, habis dia nanti! Sudahlah mereka belum berbaik lagi buat masa sekarang.
"Hi, Muni!"
Khairan yang dari tadi senyap menegur Moon. Haris di sebelah buat tak tahu saja, dia malas nak melihat adegan malu-malu antara Khairan dan Moon. Dia pasti Moon akan terus bawa Aisyah pergi ke kedai tanpa membalas sapaan Khairan.
"Eh, Khairan! Moon, Khairan tegur ni."
Aisyah memusingkan badan Moon, menghadap Khairan. Moon lambat-lambat anggukkan kepala dan berjalan meninggalkan Aisyah.
Aisyah ketawa kekok.
"Kawan aku ni... dia ada suka dekat seseorang tapi dia tak yakin dengan diri sendiri. Dia fikir yang dia tak cukup bagus untuk sukakan lelaki tu."
Aduhai, Moon..
Bila agaknya kau nak jadi konfiden ini?
"Sorry, Khai. Moon tu tengah malu lagi dengan kau. Bagi dia masa, nak adjust dengan kehadiran kau. Okay?"
Aisyah terus berlari mengejar Moon yang dah sampai di simpang laluan lorong tengah.
Khairan anggukkan kepala, walaupun dia sendiri masih tak boleh hadam apa yang berlaku sebentar tadi. Mereka dah lama berkawan, sejak di sekolah menengah lagi.
Kenapa Moon nak malu dengan dia? Sebelum ini mereka okay saja berhubung melalui telefon. Bukan ke lagi bagus kalau mereka jumpa depan-depan? Atau Moon tak suka dia selalu menegur Moon depan kawan-kawan dia?
"Perempuan... memang rumit." Haris bersuara sebelum dia keluar melakukan rutin paginya di taman.
YOU ARE READING
Wonderful Youth [c]
Short StoryKisah antara empat orang gadis, pelajar semester akhir. Setiap seorang mempunyai kisah dan rahsia tersendiri. Bak kata orang, bukan namanya kehidupan jika tiada pasang dan surutnya. Manisnya ada. Masamnya ada. Pahitnya ada. Masinnya ada. Cukup empa...