6

637 43 7
                                    

In dit hoofdstuk gaan ze wat dingen opnemen voor de videoclip. Ik ben zelf nog nooit bij zoiets geweest, dus ik heb geen idee of dat wat ik schrijf in het echt ook klopt. Als het niet klopt: alvast sorry x

----------------------------------------------------------------

'Wát?!' Bella kijkt met open mond naar Austin. Ondertussen zit Kelly met een grote grijns op haar gezicht. 'Hoe kun je die hoer kiezen?' roept Bella kwaad. 'Hoer?! Kijk naar jezelf slet!' Kelly kijkt Bella boos aan. Voordat ze nog meer scheldwoorden kunnen zeggen, komt Austin er tussen. 'Meiden! Stop!' Hij zucht. 'Er is een reden waarom ik voor Kelly heb gekozen.' 'Dan wil ik die reden heel graag horen,' zegt Bella met gespleten ogen. 'Kelly is de oudste van jullie en...' 'Ja dus?! Dat zij de oudste is, betekent niet gelijk dat ze ook de knapste is!' Ik ben nu ook boos. Ik zie dat mijn vader me een waarschuwende blik geeft. Ik rol met mijn ogen als antwoord. 'Ik was nog niet uitgepraat,' zegt Austin. We kijken hem verwachtingsvol aan, benieuwd om wat hij nog meer te zeggen heeft. 'Ze is niet alleen de oudste, maar ze heeft ook het meeste ervaring,' zegt hij. 'En we moeten natuurlijk ook kijken naar wat de mensen graag willen zien,' gaat mijn vader verder. 'Dus besloot je om een barbie voor de camera te zetten?' Bella is nog steeds pissig. Mijn vader negeert de opmerking. 'Omdat ik al langer in het vak zit, weet ik wat de kijker graag wil zien. En daaruit is dus uitgekomen dat Kelly het beste in het plaatje past.' 'Dus jullie wisten al dat we er niet uit zouden komen?' Samantha kijkt ze allebei ongelovig aan. Mijn vader grijnst. 'Eigenlijk wel, ja.' 'Wat een kutstreek,' zeg ik. 'Dat wil ik hier niet horen!' Mijn vader kijkt me boos aan. Ik onderdruk de neiging om mijn middelvinger op te steken en ga daarom nog maar wat meer onderuit zitten. Na een paar minuten verbreekt Austin de ongemakkelijke stilte. 'Zullen we dan doornemen wie wat doet?' 'Moet de regisseur niet eerst komen dan?' Kelly kijkt Austin vragend aan. Hij schudt zijn hoofd. 'Nee, Max en ik regisseren samen met wat vrienden de videoclip. Dat doen we altijd.' (Voor degenen die mijn twee andere boeken niet gelezen hebben: Max is de vader van Noa) Kelly knikt. 'Zullen we beginnen?' Mijn vader staat op en kijkt ons opgewekt aan. Ik besef dat ik er toch niets aan kan veranderen en sta ook maar op. Ik zie dat de rest ons volgt. We lopen terug naar de kamer waar we gaan opnemen. 

*******

Ik plof uitgeput op de bank. Nooit gedacht dat een videoclip opnemen zoveel moeite was. En dit was pas de eerste dag. Ik pak mijn mobiel en zie dat ik een WhatsAppje heb van Austin.

A: Hoe vond je het? Vermoeiend hè? X

N: Ja idd. Ben helemaal op. X

Ik leg mijn mobiel aan de kant en pak mijn wiskunde boek. Ik heb maandag namelijk een toets. Ik zucht en sla het boek open op de juiste pagina. Ik kreun als ik zie hoeveel het is. Wiskunde is niet mijn beste vak. Ik wil net beginnen met leren als mijn mobiel overgaat. Ik zie dat het Roos is en ik neem op.

R: 'NOA! JE GAAT ME NU VERTELLEN HOE HET WAS!!!!!!!'

Ik houd mijn mobiel op een halve meter afstand van mijn oor.

N: 'Ook hoi.'

R: 'Ja, hoi. Hoe was het?'

N: 'Wel leuk.'

R: 'Dat klinkt niet enthousiast.'

Ik zucht.

N: 'Nee klopt...'

R: 'Tell me what's wrong.'

N: 'Er is zo'n barbie die denkt dat ze alles kan en mag en zo.'

R: 'Aha, ik snap het probleem.'

N: 'Ja, inderdaad. Is het trouwens goed dat ik morgen verder vertel? Ik moet nog wiskunde leren.'

R: 'Ja, is goed. Doei schat!'

N: 'Doei.'

Ik hang op en pak mijn wiskunde boek weer. Dit wordt nog een lange dag...

*******

'Wat een kutwijf!' Roos kijkt boos. Ik knik. 'Ja klopt, maar ja, wat doe ik eraan?' Roos haalt haar schouders op. Ik heb haar net het hele verhaal verteld en ze reageerde net zoals Bella, Samantha en ik, zoals ik ook al wel verwacht had.

We lopen samen de school in naar onze kluisjes. 'Maar hoe ga je het oplossen dan?' Roos kijkt me vragend aan. Ik haal mn schouders op. 'Niet, denk ik.' 'Jawel! Je moet iets doen!' Ik zucht. 'Wat kan ik doen dan? Mijn vader en Austin hebben dit bedacht. Ik kan daar niet zomaar tegenin gaan! Straks onslaan ze me!' Roos kijkt beteuterd. 'Ja, daar heb je een punt.' We lopen naar onze eerste les en gaan achterin zitten. We kletsen wat, totdat iemand ons onderbreekt. 'Sorry, maar je zit op mijn plek.' Ik kijk omhoog in de meest mooie ogen die ik ooit gezien heb. Jace. 'Jouw plek? Sorry, maar ik zie nergens een bordje met jouw naam erop staan.' Roos kijkt Jace bitchy aan. En ik kijk nog steeds naar zijn mooie ogen. 'Ik had het niet tegen jou hoer,' zegt Jace. Ik kom weer bij mijn positieven. 'Je noemt mijn beste vriendin geen hoer,' sis ik. 'En waarom dan niet?' Jace kijkt me uitdagend aan. Die ogen... 'Omdat...' begin ik. Ik probeer een goede reden te bedenken, maar zijn ogen leiden me af. Jace krijgt een grijns op zijn gezicht. 'Dat dacht ik al,' zegt hij en hij loopt naar de andere kant van het klaslokaal om daar te gaan zitten. Ik draai me om naar Roos. 'Sorry,' zeg ik. Roos glimlacht. 'Het maakt niet uit. Ik vond het al knap dat je überhaupt iets durfde te zeggen. Volgens mij is dit het eerste dat je tegen hem gezegd hebt.' Ik voel dat ik begin te blozen en laat mijn haren als een gordijn voor mijn gezicht vallen. Roos grinnikt. 'Noa is verlie-iefd, Noa is verlie-iefd,' zingt ze zachtjes. 'Doe niet zo kinderachtig,' zeg ik en ik geef haar een zachte duw. 'Au!' Kermt ze dramatisch. 'Roos, zou jij je mond willen houden?' De leraar kijkt haar boos aan. Roos glimlacht geforceerd en knikt. Ik grinnik. 'Is het grappig mevrouw Sanders?' Ik schud snel mijn hoofd en probeer mijn grijns te verbergen. 'Kinderachtig,' hoor ik Jace zeggen. 'Je bent zelf kinderachtig.' Het is eruit voordat ik er erg in heb. 'Mevrouw Sanders! Nog 1 keer en je kan vanmiddag nakomen!' Ik kijk naar de leraar. Ik zie een adertje in zijn voorhoofd kloppen. Straks springt hij er nog uit. Ik moet grinniken om het idee. 'Nu ben ik het zat! Je komt vanmiddag maar een uurtje na!' Het adertje begint harder te kloppen en ik krijg het net voor elkaar om niet te gaan lachen. 'Kijk meneer, Noa is niet zo slim snapt u?' Jace kijkt me grijnzend aan. Melting... De leraar kijkt Max nu ook boos aan. 'Jij kunt vanmiddag ook na gaan blijven!' Het adertje springt nu uit zijn voorhoofd en... Nee grapje.

ChangeWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu