Bab 6

1.7K 115 8
                                    

Janji dengan aku, nak pergi kedai buku itu sekejap saja tapi sekarang dah nak masuk pukul 3 petang, batang hidung Anisa masih aku tak nampak. Aku syak dia tak jumpa jalan keluar dari kedai itu.

Malas nak tunggu sampai sizzling mee yang aku pesan pun sejuk, aku makan dulu. Nanti pandai-pandai dialah nak makan, aku tetap kena tunggu juga. Anisa jenis makan lambat-lambat.

Tengah seronok aku menikmati mee aku, mata aku yang gatal melihat orang lalu-lalang masuk ke dalam food court terus ternampak satu tubuh tegap di hadapan food court.

"Akid?"

Masa lelaki itu berpusing menghadap ke tepi, aku cepat-cepat tundukkan kepala. Harap dia tak perasan aku ada dekat dalam food court.

Hari kerja jumpa dia, hari cuti pun nak terserempak dengan dia. Apakah semua ini?

Bila aku yakin dia dah bergerak pergi dari tempat tadi, aku dongakkan kepala. Oh shit, dia ada lagi lah! Elok berdiri sambil tangan diletakkan di palang besi di belakangnya.

Dia tak tengok pun aku tapi aku yang menggelabah macam nampak lipas dalam bilik air. Mana tak menggelabah kalau jarak antara aku dengan dia hanya dalam sepuluh kaki saja. Dengan beg kertas saja, aku mampu sorokkan diri.

Dari jauh aku perhatikan Akid. Dia datang seorang ke? Kenapa dia berdiri dekat situ sejak tadi? Entah-entah dia...

"Akid, kenapa tak tunggu I dekat sana tadi?" Seorang wanita datang mendekati Akid penuh mesra.

Hm, macam tak sesuai ayat itu. Bukan penuh mesra tapi terlajak mesra. Nak kata kakak atau adik perempuan dia, Akid itu hanya ada adik lelaki seorang saja. Kan mereka dua beradik saja.

Bila ditenung betul-betul, aku masih tak tahu siapa perempuan yang duduk peluk-peluk lengan Akid. Eee, geli-geleman aku tengok diorang berdua.

Nak buat maksiat itu, jangan buat dekat tempat awam macam ini. Rosak mata orang yang menengok.

All I wannabe, yeah all I ever wannabe, yeah, yeah

Is somebody to you

Kelam-kabut aku mencari telefon di dalam bag. Allahuakbar, macam mana aku boleh lupa nak tukar sound mode aku kepada mod senyap. Tak pasal-pasal satu food court dengar ringtone telefon aku.

Buat malu aje!

"Helo, Anem. Kau duduk dekat mana?"

"Ada ini, dekat pintu masuk. Tapi aku duduk dekat belakang papan tanda dia. Nampak tak? Kalau tak nampak, maksudnya kau rabun."

Anisa merengus. Ini mesti dia cari aku tapi tak jumpa. Aku gelak jahat.

"Ha, dah nampak. Nak duduk pun dekat tempat macam itu, kau ingat kau artis? Nak sembunyi-sembunyi?"

Ewah, dia ini. Tak padan dengan umur lagi muda dari aku. Setahun muda tapi pandai nak berkurang sopan dengan aku ya? Amboi!

Panggilan dimatikan. Baru aku nak menyuap sesudu penuh mee ke dalam mulut, bayangan hitam di tepi meja buat aku terhenti ingin menyuap. Mata aku dari bawah melihat tuan yang datang menyapa di tepi.

Dari tangan naik ke lengan, kemudian terus ke mata. Mulut aku terdiam, sudu terus aku letak ke hot plate semula.

"Hi, Tasneem."

Sambil tersengih, mata aku masih sempat meliar ke arah Anisa. Mana agaknya dia ini? Tadi kata dengan aku, dia dah nampak tempat aku. Kenapa tak sampai-sampai lagi ini?

"Makan sorang-sorang ke?" Akid bertanya.

Dia langsung duduk di depan aku sambil membuka kaca mata berwarna oren keemasan. Cermin mata mahal kan? Sebut nama jenama saja boleh buat aku ternganga.

Rahsia Antara Kita [c]Where stories live. Discover now